Brytarlöst!
Re: Brytarlöst!
Skönt å höra - beställde en jag med. Kommer väl i veckan.
Re: Brytarlöst!
Det är nästan sjukt billigt^^
Om du beställde av han BBCSimon eller vad han nu hette... Han kan nämligen ge dig trackingnumret om du frågar. Roligt att följa paketet =)
Om du beställde av han BBCSimon eller vad han nu hette... Han kan nämligen ge dig trackingnumret om du frågar. Roligt att följa paketet =)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Brytarlöst!
glöm inte å ställ tändingen efteråt. är ett måste.
/Ola
/Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Re: Brytarlöst!
öppna luckan och justera? detta måste jag läsa om för har inte en aning...Ola skrev:glöm inte å ställ tändingen efteråt. är ett måste.
/Ola
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Brytarlöst!
jag har en leyland -76 men när jag tittar på fördelaren så kan jag inte se något som liknar en vacuumklocka, antar att jag borde ha en 45D4, eller? är det någon mening för mig att byta till brytarlöst typ den billiga på 4x4?
Crispin
Crispin
Re: Brytarlöst!
och så kan en vrång rospigg säga att moderniteterna komme hit med!
tog hela 10 minuter å montera...
och för dom som undrar! satsen är kompatibel med gamla hederliga smith`s varvräknarna!
och likaså sportspolen från lucas... hur nu den ska kunna bråka..
men det e väl säkrast å lägga in brytarna å kondensator i kojan "OM" det händer nåt...

tog hela 10 minuter å montera...
och för dom som undrar! satsen är kompatibel med gamla hederliga smith`s varvräknarna!

och likaså sportspolen från lucas... hur nu den ska kunna bråka..
men det e väl säkrast å lägga in brytarna å kondensator i kojan "OM" det händer nåt...

mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Brytarlöst!
Vilken köpte du? Den billiga från 4x4?_clubman_ skrev:och så kan en vrång rospigg säga att moderniteterna komme hit med!![]()
tog hela 10 minuter å montera...
och för dom som undrar! satsen är kompatibel med gamla hederliga smith`s varvräknarna!![]()
och likaså sportspolen från lucas... hur nu den ska kunna bråka..
men det e väl säkrast å lägga in brytarna å kondensator i kojan "OM" det händer nåt...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Brytarlöst!
Vill bara höra så jag fått det rätt för mig för inställning av tändning.
1. Öppna lucka till vänster och snurra motorn tills den står på 5 grader från övre dödläge, FÖDL (detta gäller statiskt och på min mini 1000, enligt pappret, från 1970. Graderna varierar tydligen från 0 till 12 grader statiskt så gäller att ha rätt info).
2. Eftersom jag har monterat brytarlöst system så behöver jag nu en lampa som jag kan koppla till tändningen.
3. Jag behöver vrida på tändningen i bilen och precis när jag kommer till mina 5 grader FÖDL så ska lampan tändas. Motorn är lättast att snurra genom att knuffa på den?
4. På min 25D4 har jag en justerskruv undertill. Om lampan, som är kopplad mellan låspänningsanslutningen på sidan av fördelaren och en god jordkontakt på motorn, redan är tänd vid 5 grader kan man snurra på justerskruven mot "R" tills den slocknar. Är den inte tänd så snurrar man den mot "A" till det att den precis tänds.
Nu ska tändningen vara inställd. Går bilen taskigt får man väl finjustera åt något av hållen tills man tycker den går bra. Stämmer det?
1. Öppna lucka till vänster och snurra motorn tills den står på 5 grader från övre dödläge, FÖDL (detta gäller statiskt och på min mini 1000, enligt pappret, från 1970. Graderna varierar tydligen från 0 till 12 grader statiskt så gäller att ha rätt info).
2. Eftersom jag har monterat brytarlöst system så behöver jag nu en lampa som jag kan koppla till tändningen.
3. Jag behöver vrida på tändningen i bilen och precis när jag kommer till mina 5 grader FÖDL så ska lampan tändas. Motorn är lättast att snurra genom att knuffa på den?
4. På min 25D4 har jag en justerskruv undertill. Om lampan, som är kopplad mellan låspänningsanslutningen på sidan av fördelaren och en god jordkontakt på motorn, redan är tänd vid 5 grader kan man snurra på justerskruven mot "R" tills den slocknar. Är den inte tänd så snurrar man den mot "A" till det att den precis tänds.
Nu ska tändningen vara inställd. Går bilen taskigt får man väl finjustera åt något av hållen tills man tycker den går bra. Stämmer det?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Brytarlöst!
Eller köper man en induktiv tändinställningslampa(stroboskop) och ställer in det otroligt mycket lättare. Bästa köpet jag gjort till bilen på ett tagMinMorris skrev:Vill bara höra så jag fått det rätt för mig för inställning av tändning.
...

Startar inte bilen pga tändningen är fel så är ju detta knepigt dock, men man kan göra som jag gjorde nu i helgen. Rullade bilen så den var i den statisk-gradinställningen(se haynesbok) den skulle, sedan snurrade jag fördelaren så den pekade på ungeffär första tändkabeln på fördelarlocket. Då får man en ok inställning som duger att starta bilen med, sedan ställer man det exakt med stroboskop.
Säger inget om det du skriver eftersom jag har dålig koll på hur man gör det "manuellt".
<- en till som beställt brytarlöst system till sin 25D från Simon.
Re: Brytarlöst!
Magna-Flash skrev:Vilken köpte du? Den billiga från 4x4?_clubman_ skrev:och så kan en vrång rospigg säga att moderniteterna komme hit med!![]()
tog hela 10 minuter å montera...
och för dom som undrar! satsen är kompatibel med gamla hederliga smith`s varvräknarna!![]()
och likaså sportspolen från lucas... hur nu den ska kunna bråka..
men det e väl säkrast å lägga in brytarna å kondensator i kojan "OM" det händer nåt...
tog den billiga från simonbcc
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Brytarlöst!
Vad gick satsen på inkl. frakt och allt?Henrik Larsen skrev:hej
jag satte dit "brytaren" från 4x4 idag. det var löjligt enkelt och fungerar alldeles utmärkt!
Har nämligen hittat ett ställe i Sverige som har Britpart-grejen - dock lite dyrare än i England...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Brytarlöst!
Roligt att flera har upptäckt brytarlöst!
Kan även meddela att min far bestämde sig för en 123 fördelare, då till en renoverad motor ska man givetvis ha renoverade eller nya grejor. När det gäller bilar är det mycket viktigt att ha förgasare å tändsystem i bra skick! Har tästat många gamla fördelare jag har haft liggandes i bänk, å dom flesta var skrot.
Kan även meddela att min far bestämde sig för en 123 fördelare, då till en renoverad motor ska man givetvis ha renoverade eller nya grejor. När det gäller bilar är det mycket viktigt att ha förgasare å tändsystem i bra skick! Har tästat många gamla fördelare jag har haft liggandes i bänk, å dom flesta var skrot.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
mini 1000 -70
volvo amazon
Re: Brytarlöst!
Jag har en 94:a och jag kan inte heller hitta nån, men jag kanske inte ska ha någon? men hur ställs tänningen då?crispin skrev:jag har en leyland -76 men när jag tittar på fördelaren så kan jag inte se något som liknar en vacuumklocka, antar att jag borde ha en 45D4, eller? är det någon mening för mig att byta till brytarlöst typ den billiga på 4x4?
Crispin
/Lennie
Re: Brytarlöst!
Svensksåld -76 hade 43d4 dvs ingen vaccunklocka.
Glapp i fördelare påverkar brytartändning.Blir fladdrig ,syns tydligt med stroboskop.
Samma fördelare går betydligt stadigare med brytarlöst.
Tulka
Glapp i fördelare påverkar brytartändning.Blir fladdrig ,syns tydligt med stroboskop.
Samma fördelare går betydligt stadigare med brytarlöst.
Tulka
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 26 maj 2006 kl. 12:44
- Ort: Härryda
Re: Brytarlöst!
Magna-Flash skrev:Vad gick satsen på inkl. frakt och allt?Henrik Larsen skrev:hej
jag satte dit "brytaren" från 4x4 idag. det var löjligt enkelt och fungerar alldeles utmärkt!
Har nämligen hittat ett ställe i Sverige som har Britpart-grejen - dock lite dyrare än i England...
den gick lös på 14,32 pund = 179,51 SEK
Austin Mini 1000, 1975
happy birthday mini (34 av 200)
Audi A6 2,4 v6 quattro
happy birthday mini (34 av 200)
Audi A6 2,4 v6 quattro