Sida 4 av 6

Re: Brytarlöst!

Postat: 15 mars 2009 kl. 12:21
av minijanne
Skönt å höra - beställde en jag med. Kommer väl i veckan.

Re: Brytarlöst!

Postat: 15 mars 2009 kl. 13:02
av MinMorris
Det är nästan sjukt billigt^^
Om du beställde av han BBCSimon eller vad han nu hette... Han kan nämligen ge dig trackingnumret om du frågar. Roligt att följa paketet =)

Re: Brytarlöst!

Postat: 15 mars 2009 kl. 14:55
av Ola
glöm inte å ställ tändingen efteråt. är ett måste.

/Ola

Re: Brytarlöst!

Postat: 15 mars 2009 kl. 15:52
av MinMorris
Ola skrev:glöm inte å ställ tändingen efteråt. är ett måste.

/Ola
öppna luckan och justera? detta måste jag läsa om för har inte en aning...

Re: Brytarlöst!

Postat: 22 mars 2009 kl. 15:59
av crispin
jag har en leyland -76 men när jag tittar på fördelaren så kan jag inte se något som liknar en vacuumklocka, antar att jag borde ha en 45D4, eller? är det någon mening för mig att byta till brytarlöst typ den billiga på 4x4?
Crispin

Re: Brytarlöst!

Postat: 8 april 2009 kl. 00:52
av _clubman_
och så kan en vrång rospigg säga att moderniteterna komme hit med! :shock:

tog hela 10 minuter å montera...

och för dom som undrar! satsen är kompatibel med gamla hederliga smith`s varvräknarna! :D

och likaså sportspolen från lucas... hur nu den ska kunna bråka..

men det e väl säkrast å lägga in brytarna å kondensator i kojan "OM" det händer nåt... :wink:

Re: Brytarlöst!

Postat: 8 april 2009 kl. 08:15
av Magna-Flash
_clubman_ skrev:och så kan en vrång rospigg säga att moderniteterna komme hit med! :shock:

tog hela 10 minuter å montera...

och för dom som undrar! satsen är kompatibel med gamla hederliga smith`s varvräknarna! :D

och likaså sportspolen från lucas... hur nu den ska kunna bråka..

men det e väl säkrast å lägga in brytarna å kondensator i kojan "OM" det händer nåt... :wink:
Vilken köpte du? Den billiga från 4x4?

Re: Brytarlöst!

Postat: 8 april 2009 kl. 09:12
av MinMorris
Vill bara höra så jag fått det rätt för mig för inställning av tändning.

1. Öppna lucka till vänster och snurra motorn tills den står på 5 grader från övre dödläge, FÖDL (detta gäller statiskt och på min mini 1000, enligt pappret, från 1970. Graderna varierar tydligen från 0 till 12 grader statiskt så gäller att ha rätt info).
2. Eftersom jag har monterat brytarlöst system så behöver jag nu en lampa som jag kan koppla till tändningen.
3. Jag behöver vrida på tändningen i bilen och precis när jag kommer till mina 5 grader FÖDL så ska lampan tändas. Motorn är lättast att snurra genom att knuffa på den?
4. På min 25D4 har jag en justerskruv undertill. Om lampan, som är kopplad mellan låspänningsanslutningen på sidan av fördelaren och en god jordkontakt på motorn, redan är tänd vid 5 grader kan man snurra på justerskruven mot "R" tills den slocknar. Är den inte tänd så snurrar man den mot "A" till det att den precis tänds.
Nu ska tändningen vara inställd. Går bilen taskigt får man väl finjustera åt något av hållen tills man tycker den går bra. Stämmer det?

Re: Brytarlöst!

Postat: 8 april 2009 kl. 11:30
av timppa
MinMorris skrev:Vill bara höra så jag fått det rätt för mig för inställning av tändning.
...
Eller köper man en induktiv tändinställningslampa(stroboskop) och ställer in det otroligt mycket lättare. Bästa köpet jag gjort till bilen på ett tag :) (299kr på biltema).

Startar inte bilen pga tändningen är fel så är ju detta knepigt dock, men man kan göra som jag gjorde nu i helgen. Rullade bilen så den var i den statisk-gradinställningen(se haynesbok) den skulle, sedan snurrade jag fördelaren så den pekade på ungeffär första tändkabeln på fördelarlocket. Då får man en ok inställning som duger att starta bilen med, sedan ställer man det exakt med stroboskop.

Säger inget om det du skriver eftersom jag har dålig koll på hur man gör det "manuellt".

<- en till som beställt brytarlöst system till sin 25D från Simon.

Re: Brytarlöst!

Postat: 8 april 2009 kl. 12:23
av _clubman_
Magna-Flash skrev:
_clubman_ skrev:och så kan en vrång rospigg säga att moderniteterna komme hit med! :shock:

tog hela 10 minuter å montera...

och för dom som undrar! satsen är kompatibel med gamla hederliga smith`s varvräknarna! :D

och likaså sportspolen från lucas... hur nu den ska kunna bråka..

men det e väl säkrast å lägga in brytarna å kondensator i kojan "OM" det händer nåt... :wink:
Vilken köpte du? Den billiga från 4x4?

tog den billiga från simonbcc

Re: Brytarlöst!

Postat: 9 april 2009 kl. 12:35
av Magna-Flash
Henrik Larsen skrev:hej

jag satte dit "brytaren" från 4x4 idag. det var löjligt enkelt och fungerar alldeles utmärkt!
Vad gick satsen på inkl. frakt och allt?
Har nämligen hittat ett ställe i Sverige som har Britpart-grejen - dock lite dyrare än i England...

Re: Brytarlöst!

Postat: 14 april 2009 kl. 17:06
av Mini Maz
Roligt att flera har upptäckt brytarlöst!
Kan även meddela att min far bestämde sig för en 123 fördelare, då till en renoverad motor ska man givetvis ha renoverade eller nya grejor. När det gäller bilar är det mycket viktigt att ha förgasare å tändsystem i bra skick! Har tästat många gamla fördelare jag har haft liggandes i bänk, å dom flesta var skrot.

Re: Brytarlöst!

Postat: 14 april 2009 kl. 17:22
av lennie
crispin skrev:jag har en leyland -76 men när jag tittar på fördelaren så kan jag inte se något som liknar en vacuumklocka, antar att jag borde ha en 45D4, eller? är det någon mening för mig att byta till brytarlöst typ den billiga på 4x4?
Crispin
Jag har en 94:a och jag kan inte heller hitta nån, men jag kanske inte ska ha någon? men hur ställs tänningen då?
/Lennie

Re: Brytarlöst!

Postat: 15 april 2009 kl. 10:17
av Tulka
Svensksåld -76 hade 43d4 dvs ingen vaccunklocka.
Glapp i fördelare påverkar brytartändning.Blir fladdrig ,syns tydligt med stroboskop.
Samma fördelare går betydligt stadigare med brytarlöst.

Tulka

Re: Brytarlöst!

Postat: 15 april 2009 kl. 19:14
av Henrik Larsen
Magna-Flash skrev:
Henrik Larsen skrev:hej

jag satte dit "brytaren" från 4x4 idag. det var löjligt enkelt och fungerar alldeles utmärkt!
Vad gick satsen på inkl. frakt och allt?
Har nämligen hittat ett ställe i Sverige som har Britpart-grejen - dock lite dyrare än i England...

den gick lös på 14,32 pund = 179,51 SEK