Sida 4 av 4
Re: 1970 Mini 1000, vinterprojekt
Postat: 24 augusti 2010 kl. 05:56
av Hylsan
Jag har en hel del kylare liggandes, i varierande skick. "tror" alla ska fungera.
Kan ta lite bilder ikväll troligtvis..
Re: 1970 Mini 1000, vinterprojekt
Postat: 24 augusti 2010 kl. 08:03
av Sudden
Janne: Tack för tipset, Marcus (Litenmentuff) rekommenderade också den. Grattis till din fina skåpis förresten, ser väldigt läcker ut, vore kul att se den någon gång!
Hylsan: Skicka gärna bilder, vore toppen om du hade en som är hel, om den sedan är lite ful gör inget, det fixar jag till.
Kan tillägga till alla som läser detta att jag startade motorn en kort stund utan fungerande kylare och den verkade gå bra och lät fint efter renoveringen. Den gick igång direkt på första försöket, ingen tvekan alls, så det är förmodligen bara kylaren det hänger på nu innan jag får ut och åka.
Re: 1970 Mini 1000, vinterprojekt
Postat: 24 augusti 2010 kl. 08:19
av minijanne
Du är nog inte den första som råkat ut för det - lite trångt att få ner den där kylaren och den skrapar gärna i på vägen ner

. Om du ska se skåpet den här säsongen får du skynda dig på - 1 oktober åker hon in på stor-service och tillbringar vintern i garaget. Kom förbi om du ska till päronen nån helg (jag har flyttat så slå en signal innan).
//janne
Re: 1970 Mini 1000, vinterprojekt
Postat: 27 augusti 2010 kl. 15:58
av Hylsan
Re: 1970 Mini 1000, vinterprojekt
Postat: 27 augusti 2010 kl. 17:29
av Snailspeed
Den översta kylaren är till Mini med luftpump för avgasrening. Övre anslutningen sitter vid locket. Dessa passar till -76 till -79 har jag för mig. Man behöver att annat termostathus för att kunna använda kylaren.
Re: 1970 Mini 1000, vinterprojekt
Postat: 27 augusti 2010 kl. 23:33
av Sudden
Snailspeed skrev:Den översta kylaren är till Mini med luftpump för avgasrening. Övre anslutningen sitter vid locket. Dessa passar till -76 till -79 har jag för mig. Man behöver att annat termostathus för att kunna använda kylaren.
Stort tack för att du sa det, hade aldrig märkt det annars! Hyggligt av dig

Re: 1970 Mini 1000, vinterprojekt
Postat: 28 augusti 2010 kl. 00:32
av Gerry
Jag har en -77a med en sån kylare.
Tyvärr har jag bytt topp/termostathus till den "andra modellen", men det går att vinkla om det så att det också pekar bakåt. Lite våld & man får vara lite bestämd om man använder slangen som hör till kylaren, men som sagt det går.
Tänkte bara så att du vet (ifall du inte hittar någon annan kylare)
Re: 1970 Mini 1000, vinterprojekt
Postat: 13 september 2010 kl. 19:00
av Sudden
Aaaahhh...då kan man lätta några vikter från sina axlar efter helgens mek.
Fick dit nya kylaren utan bekymmer, fint blev det också! Startade bilen och lät den gå ett tag samt justerade ned tomgången som blivit högre efter renoveringen, efter ett tag ropar polaren: -"Stäng av fort! Det sprutar olja..."
Jag fimpade tändningen och gick fram och tittade, mycket riktigt, motorn hade dränkt sig själv i olja på utsidan, detta med hjälp av en brusten metalledning som går till oljetrycksmätaren, bara att börja torka upp.
Metallen var gammal och spröd och det var väl lika bra att den gick sönder medan jag stod hemma på tomten och inte var ute och körde, men komiskt bara att det varenda gång jag mekar är något nytt som pajar

.
De här metalledningarna går inte längre att köpa utan Jana har nya gummiledningar som går hela vägen från anslutningen i motorblocket till oljetrycksmätaren. Får väl se vad som går sönder när jag byter denna sedan...
Nåväl, motorn gick jättefint och lät bra så jag är glad, helt klart ett framsteg ändå.
Re: 1970 Mini 1000, vinterprojekt
Postat: 14 september 2010 kl. 07:42
av Hylsan
bra det löste sig med kylaren och att allt fungerade där i alla fall.
Hade själv problem med oljetrycksmätaren, dock när jag var ute och körde.

Re: 1970 Mini 1000, vinterprojekt
Postat: 14 september 2010 kl. 10:21
av Litenmentuff
bara njuta av det sista nu då

ut och brumma!
ser riktigt trevligt ut under huven i allafall bra jobbat
