Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Ja, det vore iaf bra om de kunde sitta där istället för på det andra stället. Ska resonera med mannen, han brukar va rätt innovativ på såna saker, den konstruktör han är :lol:

Idag ringde FedEx och meddelade att de levererar delarna från Moss. Snabbt som tusan gick det, en vecka!!!

I vilket fall kommer breddarna, de där plåtstängerna på sömmarna, Massa bussningar och andra gummigenomföringar, packningen till huvudbromscylindern som är efterlängtad så man kan montera den på plats och övre kylarslangen. Ja, det blir lite gott och blandat :)

Blir väl garaget ikväll igen då :)
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

De här breddarna skulle ha toppen-passform.... Tur att jag inte köpte några andra för passformen är inte hundra på dessa heller... Blir att böja o sträcka lite tror jag.

Idag har jag varit ensam i garaget och då mitt tålamod är en bråkdel av mannens är jag stolt över att jag lyckades montera clevis pin mellan bromspedal-huvudbromscylinderstången utan att svära och bryta samman och kasta saker :lol: ..... Jag kan säga att det är ett stort framsteg. Monterade fast hela cylindern, satte fast kylarslangar, spolarvätskebehållaren och sen var det dags att sluta för kvällen... Blir mer imorn
Användarens profilbild
minitokig
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Drutten skrev: Idag har jag varit ensam i garaget och då mitt tålamod är en bråkdel av mannens är jag stolt över att jag lyckades montera clevis pin mellan bromspedal-huvudbromscylinderstången utan att svära och bryta samman och kasta saker :lol: .....
jo den kan få den mest rutinerade kojaskruvare att fundera på sitt val av bil....

Bra jobbat för övrigt :-)
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Både bra och dåligt att lacka bilen i 2 omgångar...

Bra:
man kan rätta till ev repor

Dåligt:
Man kan inte montera innertaket, inre belysningen.. bensintanken, fönstren, Blinkers, framlyktor och baklyktor, backspeglarna, motorhuven, skämbreddarna, de vertikala listerna, hjulen, dörrarna, grill, kofångare, handtagen, låsen, gångjärnen, osv.. osv....

jag blir gaaaaalen.... vill ju bara banka på rubbet... jue!!

Igår fick jag dit mätarhuset och började med den skumgummifodrade nedre tvärbalken. Då vi måste modifiera switchpanelen så kan jag inte montera den.
Kunde inte heller montera gaswiren eftersom jag slängt bort den, istället gick vi loss på lite saker vid dörrarna. Den lilla pinnen som gör att lyset tänds och sen monterade jag på plastmojängen som sitter bakom friskluftsutblåsen i instrumentpanelen.

Ja, det var väl allt...
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Igår kom ytterligare en stor leverans från England, den här gången från Minispares. Innehöll mycket små påsar med diverse klämmor, pluttar, mojar, tröskelskydd, långt bränslerör, motorolja, huvmärke, kromlister i rutornas lister mm....

Har lite strul med Somerford. De har mailat mig 4 ordrar varav 2 exakt likadana att betala, samt dubbla batterikablar som kostar 250 spänn så de vill jag inte ha extra av... därför lär jag knappt få leveransen innan jag skickar bilen till lackfirman... trist... De ska leverera bälten, bromsrör som saknas,

En leverans är planerad till tisdag 24/4 från Moss med delarna de inte skickade i förra leveransen .... sen saknar jag Minisport som jag trodde skulle dyka upp den här veckan med min bland annat adaptern till den röööööööda Mountneyratten.

Meket igår blev 1,5 timma för mig själv.... (det var visst nån viktig hockey på tv :shock: ):

Mattan under baksätet och dörrsidorna bak är kom på plats... höll på att bli tokig när jag skulle få dit dem, höll säkert på en halvtimma och bände och svor. Jag har ju limmat på 20 mm motorrums isolering på inre hjulhusen så det blev att försöka slita bort bitar av det för att kunna skjuta in dem ordentligt. Knäckte nog några hörn på dörrsidorna men nu sitter de på plats båda två (OCH jag kommer INTE att ta bort dem igen!!!)

En trist grej var att min snygga handbromsdamask inte sitter speciellt snyggt utan mest knöligt. För att fixa det får jag skära upp mattan så jag får se vad jag gör. Dessutom blev den lite för lång då jag har köpt ett tjockt handtag som jag inte vill ha damasken över.....

Fick dit lite gummipluggar och sånt också. Den stora friskluftstunneln hindrar mig från att ha tändspolen där jag ville så den måste jag hitta ett nytt ställe att sätta... har någon några förslag så välkomna!!
Användarens profilbild
heemini

Inlägg av heemini »

Clevis Pin...........Här har någon tänkt till:
http://www.ebay.co.uk/itm/CLASSIC-MINI- ... 27c53b85f7
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Gnäll! En lång spetsig tång, en schysst lampa och lite tålamod! ;)
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Men va fan..... Jag fick ju dit den....... (25:e ggn jag försökte dock...) :mrgreen:
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Klocka mig! Går ner nu!
Det här ska bli kul :)
(obs - vet inte ens var pinnarna är)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Klart!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Ett litet trix som gör det enklare...använd såna här istället för vanliga sax-sprintar!

Bild
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Haaaaaaahaaaaaa..... Mobba mig bara, :lol: :lol:
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Hehe - nä allvarligt, jag är (fortfarande) grymt impad av ditt jobb!! Kämpa på!! Ses på vägarna i sommar :)
Användarens profilbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Inget kojamek idag, var ute hos svets-Jörgen och fikade, snackade och skar bort huvpinnehållaren som ska sitta på innervingen på det gamla liket (min gamla framdel). Ska slipa till det och måla det sen skruvar jag på det på nya. Konstigt ett det inte sitter ett sånt när man köper ny originalplåt.......

Vi kollade på ett skoj klipp http://m.youtube.com/watch?v=osBUpvWEyFo en liten koja....

Blev lite sugen idag då jag mötte en äldre koja, troligtvis 60-tal pga baklyktorna... Blå med vitt tak... Och alldeles underbar såklart :)
Användarens profilbild
HerrSlentrian

Sv: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av HerrSlentrian »

Kan inte hända att det var en Clubman du mötte? :-D
Har inte mött någon annan koja i Nyköping än, så måste ju vara jag.

Hoppas du får ihop din koja snart. Skulle vara kul att möta en annan koja någon gång. Något annat än BMW vill säga

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Skriv svar