The Blue Turd Clubman -71
Re: The Blue Turd Clubman -71
Var rätt för min mini 1000 -75.....är det kanske skillnad mot clubman??
Re: The Blue Turd Clubman -71
Borde vara samma! Var det det svarta du köpte? Jag behöver pluspolen framåt i bilens färdriktning.
BMC Mini 1000 -70
Re: The Blue Turd Clubman -71
i mitten eller på någon sida?Sundblad skrev:Borde vara samma! Var det det svarta du köpte? Jag behöver pluspolen framåt i bilens färdriktning.

Re: The Blue Turd Clubman -71
Ber om ursäkt, blandade ihop kvittot med ett annat inköpt batteri
Artnr: 80-2556 från Biltema är det du ska ha!
12v 55ah ett silverfärgat och pluss är fram

Artnr: 80-2556 från Biltema är det du ska ha!
12v 55ah ett silverfärgat och pluss är fram

Re: The Blue Turd Clubman -71
Tyst Micke, jag förstår inte vad du menar!
Tack JES!
Tack JES!
BMC Mini 1000 -70
Re: The Blue Turd Clubman -71
Det blev en tvåa på handbromsen. Allt annat var kalas!
BMC Mini 1000 -70
Re: The Blue Turd Clubman -71
Härligt jobbat!
"Bara" att justera då!
Jag fick justera lite på resan häromsistens, gick bra efter ett tag.
Så här gjorde jag:
-släpp på handbromsvajrar inne i bilen
-släpp på justering bak
-ta loss trummorna och putsa bort bromsdamm samt smörj upp klackarna till bromsjustering
-byt backar om de är slitna, alltför glaserade(som ej går att slipa bort) eller fulla av bromsvätska
-kolla innanför gummit till bromscylindrar så att de ej läcker bromsvätska
-kolla över armarna till handbromsen (på min så fick jag byta ena armen, var fel sort som satt där, finns tydligen olika...)
-på med bromstrummorna
-snurra runt hjulet och dra i handbromsarmen bakom skölden så att det centrerar sig
-justera ut med justeringen på övre delen av bromsskölden så de nästan låser
-trampa på bromsen inne i bilen så att backarna åker ut i nederkant och låser trumman, ev pumpa flera gånger
-håll ner foten och spänn handbromsvajrar inne i bilen
-nu ska backarna vara maximalt utjusterade och uppspända av handbromsen
-förhoppningsvis åker kolvarna inte tillbaka så mycket så att spelet blir minimalt mellan kolv och bromsback (till frambromsar så finns det små fjädrar som håller ihop backar med kolvar för att minska risk att kolven åker tillbaka, bort från back. Om man har spel mellan back och kolv så måste ju man trycka mer på pedalen för att "pumpa" ut kolven först innan den tar)
Det funkade för mig men jag vet inte om det är rätt?
Lycka till och på dem igen!
Ska du ha den som vinterbil?
"Bara" att justera då!
Jag fick justera lite på resan häromsistens, gick bra efter ett tag.
Så här gjorde jag:
-släpp på handbromsvajrar inne i bilen
-släpp på justering bak
-ta loss trummorna och putsa bort bromsdamm samt smörj upp klackarna till bromsjustering
-byt backar om de är slitna, alltför glaserade(som ej går att slipa bort) eller fulla av bromsvätska
-kolla innanför gummit till bromscylindrar så att de ej läcker bromsvätska
-kolla över armarna till handbromsen (på min så fick jag byta ena armen, var fel sort som satt där, finns tydligen olika...)
-på med bromstrummorna
-snurra runt hjulet och dra i handbromsarmen bakom skölden så att det centrerar sig
-justera ut med justeringen på övre delen av bromsskölden så de nästan låser
-trampa på bromsen inne i bilen så att backarna åker ut i nederkant och låser trumman, ev pumpa flera gånger
-håll ner foten och spänn handbromsvajrar inne i bilen
-nu ska backarna vara maximalt utjusterade och uppspända av handbromsen
-förhoppningsvis åker kolvarna inte tillbaka så mycket så att spelet blir minimalt mellan kolv och bromsback (till frambromsar så finns det små fjädrar som håller ihop backar med kolvar för att minska risk att kolven åker tillbaka, bort från back. Om man har spel mellan back och kolv så måste ju man trycka mer på pedalen för att "pumpa" ut kolven först innan den tar)
Det funkade för mig men jag vet inte om det är rätt?
Lycka till och på dem igen!
Ska du ha den som vinterbil?
Re: The Blue Turd Clubman -71
Tack Micke!
Jag tror dock att mitt problem är att inte wajern rör på sig schysst. Passade på att titta under bilen när den var upplyft och wajern ligger lite fel på ett par ställen. Så jag börjar nog med det. Går jag bet ska jag testa ditt sätt!
Yes det här blir vinterbilen. Sålde min fashionabla quattrosuperaudi för ett par dagar sen, så får vi se hur jag klarar mig med kojan
Jag tror dock att mitt problem är att inte wajern rör på sig schysst. Passade på att titta under bilen när den var upplyft och wajern ligger lite fel på ett par ställen. Så jag börjar nog med det. Går jag bet ska jag testa ditt sätt!
Yes det här blir vinterbilen. Sålde min fashionabla quattrosuperaudi för ett par dagar sen, så får vi se hur jag klarar mig med kojan

BMC Mini 1000 -70
Re: The Blue Turd Clubman -71
Bra att det löste sigSundblad skrev:Satt som ett smäck det där batteriet! Tackar!

Re: The Blue Turd Clubman -71
Ja men då så. Lägg vajern rätt och få den röra sig fint så löser det sig nog.Sundblad skrev:Tack Micke!
Jag tror dock att mitt problem är att inte wajern rör på sig schysst. Passade på att titta under bilen när den var upplyft och wajern ligger lite fel på ett par ställen. Så jag börjar nog med det. Går jag bet ska jag testa ditt sätt!
Yes det här blir vinterbilen. Sålde min fashionabla quattrosuperaudi för ett par dagar sen, så får vi se hur jag klarar mig med kojan
Glöm ej att fylla glykol, sätta på dubbdäck och ha en positiv inställning så kommer du att få en kul vinter!
Lycka till!
Re: The Blue Turd Clubman -71
Jajamän!
Ska glida förbi macken och kolla glykolen, kan ju redan vara en skvätt i!
Vinterdäcken sitter redan på
Ska glida förbi macken och kolla glykolen, kan ju redan vara en skvätt i!
Vinterdäcken sitter redan på

BMC Mini 1000 -70
Re: The Blue Turd Clubman -71
Hej!
Har du fått mina pm om förgasaren?
Har du fått mina pm om förgasaren?