Sida 5 av 12

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 14 maj 2013 kl. 19:27
av Crona
Yes rätt formel men jag brukar säga radien*radien*Pi*slaglängden men det blir samma sak så skit samma 8)
Ja då kan du nog vara ganska säker på att block, vev och kolvar är "äkta" så fixa en topp sen är du på banan och du har ju redan fått napp :wink:

//Thomas

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 28 maj 2013 kl. 06:18
av Magna-Flash
Såja! Nu har jag bärgat en 12G202-topp (tack Jeken) så nu fick jag lite kraft igen att börja med motorn... Det är fortfarande lite synd att 295-toppen saknades men det är lite mer gods i en 202:a så den kanske inte spricker lika lätt?! Har hört att 295:orna brukar kunna göra det... Och så får jag lite mer komp med en 202:a, så det kanske jämnar ut sig - dessutom kanske man hittar en 295 så småningom.

I vilket fall - nu ska jag montera isär motorn och lämna in block och sånt för bearbetning... Återkommer med bilder - ska försöka dokumentera så mycket jag orkar.

HappyBirthdayMini - Svänghjulshelvete!

Postat: 29 maj 2013 kl. 22:07
av Magna-Flash
Då har jag börjat montera isär 1098-motorn... Stöter genast på patrull :twisted:
Svänghjulet vill inte komma loss!!!

Bild

Två gånger har bultar gått av som pistolskott rakt in i väggen (tur man inte stod i vägen) :shock:

Bild

Nåväl - nytt försök! Mäter nu noga efter varje åtdragning av stora muttern så att det verkligen drar rakt ut och inte snett - tror det är det som fått bultarna att brista... Lite 5-56 har jag sprayat också - mest för syns skull - tror nämligen inte det har så stor betydelse i detta fall...

Bild

Alla råd och tips mottages tacksamt - börjar bli smått frustrerad faktiskt!
Drämmer till storbulten, drar åt, drämmer till igen, drar åt...
Har inte prövat värma än, är rädd att jag försvagar veven...
Och att slå på svänghjulet via startmotorhålet känns riskabelt... :roll:

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 29 maj 2013 kl. 22:26
av Crona
Svänghjulen kan sitta som bara den, men om du byter ut den stora centrumbulten till en kortare (ju kortare ju mer distinkt blir slaget), sen spänner du de tre bultarna växelvis och ser till att plattan är 100 rak.
Nyp sen till centrumbulten runt 8-10kg sen tar du en TUNG slägga och ett kraftigt slag på centrumbulten har alltid funkat men som sagt det kan sitta som fan.

//Thomas

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 29 maj 2013 kl. 22:54
av Magna-Flash
Såg just ditt svar, sprang ut i garaget och tog fram momentnyckeln... Du, det är lååångt mer än 10kg. Tyvärr har jag ingen kortare bult till hands.
Men jag drämde till ett par gånger med min blyslägga (tung som fan). Drog åt bulten ännu mer (känns som gränsen är nådd snart) och drämde till igen så motorn nästan lättade!!!
Ingenting. Inte en tillstymmelse till att nåt ska hända... Går och gråter mig till sömns nu... :lol:

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 29 maj 2013 kl. 23:12
av crowan
Jag brukar tjonga lite ute på svänghjulet (framifrån). Det är säkert inte rätt, men det har funkat för mig :-)

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 30 maj 2013 kl. 09:50
av Crona
Magna-Flash skrev:Ingenting. Inte en tillstymmelse till att nåt ska hända... Går och gråter mig till sömns nu... :lol:
Ok envis rackare, då är det nog tyvärr bara mer våld som hjälper :twisted:
Spänn upp avdragaren igen som du gjort tidigare, sen blir det crowans medicin som gäller du tar din mjuka blyslägga och drämmer till växelvis på höger respektive vänster ytterkant på svänghjulet efter några slag spänn upp avdragaren ytterligare.
Släpper den inte nu så vet i fan, men vad som då kan ha hänt är att svänghjulet varit löst och har friktionssvetsats fast i veven och då får du testa med att värma med en gassvets på svänghjulets centrum.

//Thomas

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 30 maj 2013 kl. 12:22
av Magna-Flash
Att slå genom startmotorhålet bakifrån då? Eller är framifrån att rekommendera?

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 30 maj 2013 kl. 12:37
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
När jag har samma problem som du så har jag slagit med en hammare mot svänghjulet från framsidan, en träbit i mellan. Gärna av något hårt träslag. Ett slag, sen flytta ca 120 graden och ett nytt slag sen flytta 120 grader igen. Så man får slagen jämt fördelade över ytan. Allt för att få svänghjulet i självsvängning, samtidigt som man har spänning i avdragaren och ökar spännkraften lite efterhand. Brukar vara så att precis när man tror att avdragaren är spänd så mycket som det går innan den går sönder så släpper svänghjulet.

Ut och prova.

Hälsningar
Patrik

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 30 maj 2013 kl. 14:11
av Crona
Magna-Flash skrev:Att slå genom startmotorhålet bakifrån då? Eller är framifrån att rekommendera?
Framifrån tror inte du kommer åt och får kraft nog genom hålet för startmotorn, slår du framifrån så behöver du inte vrida motorn utan du kan slå växelvis höger vänster.
Slår du med en mjuk blyslägga så anser jag inte du behöver ha en träkloss i mellan men det gör du som du själv vill men du får bättre effekt utan träkloss.

//Thomas

HappyBirthdayMini - Wohoo!

Postat: 30 maj 2013 kl. 17:37
av Magna-Flash
:D
WOOHOOOOO!!! Smackebang med blyklubban på sidan av svänghjulet (nåja - vart faktiskt nästan bara en knackning när jag måttade slaget :shock: ) åsså lossnade det!!!
Tack alla för glada tillrop och råd!

Bild

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 30 maj 2013 kl. 18:15
av EXCEL,PATRIK.
Grattis.
En sådan stor och bra blyklubba har inte jag, därför hammare och träbit :D

Bara att skruva vidare.

Hälsningar
Patrik.

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 30 maj 2013 kl. 21:54
av crowan
Skönt ljud när det äntligen släpper!

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 30 maj 2013 kl. 22:13
av Crona
Grattis Magnus, skam den som ger sig :mrgreen:

//Thomas

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 4 juni 2013 kl. 20:53
av Landén
Blir det lätteat svänghjul nu? typ en cdskiva (ingen kommer ihåg en fegis) ;) :rivstart: