Sida 5 av 6
Re: Brytarlöst!
Postat: 15 april 2009 kl. 21:35
av timppa
Stoppade i mitt brytarlösa kit(25D4) idag, precis som för de flesta andra gick det utan problem. Snabbt, lätt och billigt. Bilen fick annorlunda respons(bättre) tycker jag, men möjligen bara jag som inbillar mig, men stämmer kanske för brytaren var nog rätt gammal.
Re: Brytarlöst!
Postat: 27 april 2009 kl. 07:25
av Magna-Flash
Nån som testat en sån här?
http://simonbbc.com/automotiveshop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2
Bra pris - MEN hur är det egentligen? Finns det inte nåt som heter "advance curve" som skiljer olika bilmodeller åt? Är det verkligen samma kurva på en Mini, Land Rover, MGB osv...
Har vi nåt proffs här på forumet som kan förklara?
Re: Brytarlöst!
Postat: 27 april 2009 kl. 11:04
av Magna-Flash
Hittade en PDF på det berömda nätet som verkligen förklarar detta - samt hur man moddar kurvan...
Väldigt avancerat (för mig iallafall) - men intressant:
http://www.teglerizer.com/mgstuff/lucastuning.pdf
Re: Brytarlöst!
Postat: 27 april 2009 kl. 19:28
av Manne
Inget proffs direkt..men jag frågade Aldon för jag hade en fin-fin 45D4 brytarlös trimfördelare till en MGB som ju passar fysiskt i koja-motorn. De rekommenderade INTE att ha den på en Mini då tändförställningskurvorna ser olika ut. Generellt sa de att om man tar en fördelare från en volymmässigt större motor så är den ej lämplig för en mindre. Däremot tvärtom funkar bättre då en större motor är mer "förlåtande".
/ Manne
Re: Brytarlöst!
Postat: 5 maj 2009 kl. 17:12
av Magna-Flash
Har nu beställt en helt ny fördelare+tändspole från
http://www.simonbbc.com/automotiveshop/
Jag vet - det är ospecat vilken tändkurva det är på dom - men jag chansar! Min gamla fördelare har säkert helt fel kurva åsså pga kärvande vacuum-enhet och slöa fjädrar... Hursomhelst:
£91 (strax över 1100:-) för en ny elektronisk fördelare och ny tändspole inkl. frakt - dä ä billit dä!!!
Hoppas bara att det funkar...

Re: Brytarlöst!
Postat: 19 maj 2009 kl. 22:09
av Magna-Flash
SIMONBBC är en snabb rackare! 3 dagar efter att jag klickat i beställningen från hans hemsida damp paketet med ny fördelare och tändspole ner hos mitt postombud...
Ikväll monterade jag kittet och snabbinställde tändningen på ett ungefär (satte den strax under 10 grader BTDC).
Att ställa in tändningen statiskt (med glödlampa) funkade av nån anledning inte - den lyste hela tiden. Har säkert med den elektroniska modulen att göra... Körde stroboskop direkt!
Har inte provkört och känt hur det verkar - men bara garage-testet lovade gott! Svarade väldigt fint på gas...
Återkommer när jag ser hur det funkar i lite mer verklighet...
Prylarna jag köpte - om nån undrar:
Fördelare
http://simonbbc.com/automotiveshop/performance-electronic-lucas-type-45d-p-3.html
Tändspole
http://simonbbc.com/automotiveshop/electronic-ignition-coil-mgb-mini-metro-jag-land-rover-and-more-p-21.html
Re: Brytarlöst!
Postat: 26 maj 2009 kl. 13:20
av minijanne
Hade ett kit liggande från simonbbc till min 25D fördelare. I lördags när jag satte på nya toppen (tack Stefan - funkade perfekt!) passade jag på att trycka in det åxå - funkade helt klockrent. Kan inte riktigt avgöra om det blev bättre men vetskapen att aldrig mer behöva ploppa av locket och pilla fram bladmåttet räcker för mig. På torsdag är det dags för bromsbänk

sen får vi se om det kanske blir konbana den 13:e.
Re: Brytarlöst!
Postat: 8 juni 2009 kl. 12:15
av Gerry
Re: Brytarlöst!
Postat: 2 september 2009 kl. 11:20
av Magna-Flash
Har nu kört en sommar och det har i varje fall inte falierat.
MEN - jag är lite fundersam på tändkurvan! Bilen tvekar väldigt vid acceleration under belastning.
Har nu i skrivande stund en strobad tändning på 15 grader BTDC, men funderar på att flytta tillbaka den till typ 10. Är lite rädd för knackningar (vet dock inte hur det ska låta - jag hör inget konstigt).
Fast egentligen tror jag att tvekan beror på att den får snålt med soppa vid acc. Kanske fel nål i förgasaren?
Nåväl - det funkar iallafall. Går som ett skållat troll vid höga varv och startar på en gång... den där tvekan ska jag nog få till med annan nål hoppas jag - annars slänger jag tillbaka gamla fördelarn och kollar om det är samma symptom med den...
Re: Brytarlöst!
Postat: 3 september 2009 kl. 00:32
av Tulka
Vid tvekan vid gaspådrag på en omodifierad bil skulle jag pröva tjockare olja i förgasaren. Enkelt att pröva på din också,även om det kan maskera tex att den går för magert som du säger.Rak 20 eller 20/50 istället för ATE?Har provat dämpkolvar från gamla Volvo B16 sport också.Det gjorde skillnad,varför fattade jag aldrig.Men allt behöver man ju inte veta.
Tulka
Re: Brytarlöst!
Postat: 9 september 2009 kl. 09:55
av Magna-Flash
Kan nu lugna alla oroliga (

) med att all tvekan vid gaspådrag är borta!!!
Beställde "fetare" nål till förgasarn från carbs här på forumet (AAM istället för AAU).
Problemet löst... Alltså är det INTE elektroniska fördelaren det var fel på (ÄVEN om kurvan inte är optimal).
Förgasarolja hade jag prövat ALLA varianter, från i princip vattenkonsistens till rak 30-olja.
Men - det var alltså nålbyte som krävdes för att bli av med tvekan...
Re: Brytarlöst!
Postat: 24 november 2009 kl. 09:27
av Anders Bohman
Hej på er alla!
Jag har ett Luminition system på min 1071S 64a. Nu måste jag få till en varvräknare på bilen så att jag inte felvarvar den under inkörningen!
Då är min fråga om någon har kopplat in en Smith varvräknare på ett sådant system nån gång?
På varvräknaren finns det ett gäng sladdar och EN skall kopplas till "output" på elektronikdosan (tändmodulen), fast inte fasen kan jag komma på vilken som är "output". Det går en kabel till ström, en till +-polen på tändspolen, en jord samt tre kablar in i fördelaren(aldon).
Kopplar man fel så pajar ju ev. både varvräknaren och tändmodulen

och det är ju onödigt!
Så, snälla finns det någon som kan hjälpa till med tips!
MVH
Anders Bohman
Re: Brytarlöst!
Postat: 24 november 2009 kl. 10:50
av Manne
Anders Bohman skrev:Hej på er alla!
Jag har ett Luminition system på min 1071S 64a. Nu måste jag få till en varvräknare på bilen så att jag inte felvarvar den under inkörningen!
Då är min fråga om någon har kopplat in en Smith varvräknare på ett sådant system nån gång?
På varvräknaren finns det ett gäng sladdar och EN skall kopplas till "output" på elektronikdosan (tändmodulen), fast inte fasen kan jag komma på vilken som är "output". Det går en kabel till ström, en till +-polen på tändspolen, en jord samt tre kablar in i fördelaren(aldon).
Kopplar man fel så pajar ju ev. både varvräknaren och tändmodulen

och det är ju onödigt!
Så, snälla finns det någon som kan hjälpa till med tips!
MVH
Anders Bohman
Det är bara Smiths mätare av RVC-typ som går att köra med elektronisk tändning. Funkar alltså inte om du har en RVI som skall kopplas i serie mellan fördelare och tändspole. Kopplingsschema för båda typerna nedan....
/ m

Re: Brytarlöst!
Postat: 24 november 2009 kl. 13:36
av Anders Bohman
Hej och tack!
Jo, min är en helt ny och i Varvräknarens mont. anvisningar så står det så här;
Signal input alternatives:
Only one of the alternatives is needed
1) White/Black connect to output of elektronic ignition
2) Red/ Blue connect to negative side of ignition coil (distributor side)
Eftersom jag har luminition system så är ju alternativ 1 ok, och varvräknaren skall ju tåla ett elektroniskt tändsystem annars hade ju inte alt 1 funnits med!
Så långt tror jag att jag är med, men den White/Black tråden på varvräknaren skall ju gå på output på min Luminition och där är ju problemet........vilken av trådarna från tändmodulen är Output?
Någon?
Re: Brytarlöst!
Postat: 25 november 2009 kl. 00:10
av Manne
Du kan ju se om du hittar vad du söker på länken nedan, om inte maila dem...........
http://www.newtronic.co.uk/new/main.php/lumfit
/ m