Sida 5 av 5
Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 3 juli 2010 kl. 11:14
av Speedster
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade men det beror på att jag bara kört

Jag har haft lite problem med min bruksbil så Minin har rullat varje dag och det mesta ha fungerar riktigt bra.
Jag har stött på lite problem med dålig vevhusventilation, flexande subframeinfästning (se sid 4 för bild), fel termostat m..m men det mesta är nu åtgärdat.
Här kommer lite obligatoriska bilder
Nya stag till framvagnen har ramlat in på posten, men nu har jag gjort hjulinställning två gånger så dessa får vänta några veckor...
Nytt lite tanklock monterat, andas klassisk racing
Vevhusventilation fixad, kanske inte den snyggaste installationen men nu verkat det fungera bra. Jag byggde an behållare till ventilationen som är monterad på blocket samt att jag monterade ventilation i locket.
Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 3 juli 2010 kl. 11:14
av Speedster
Dragbil inhandlad samt att jag monterat drag och fått den reggad. Jag reggade även om kärran så jag fick dra den med BMW´n :racesmile
Nu är det en lista på lite saker som ska fixas innan näste helg då det bär av till Kinnekulle för shakedown.
Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 7 juli 2010 kl. 17:03
av Speedster
Nu blir det Kinnekulle i helgen plus körning på Hasslösa om bilen håller två dagar i rad

Rapport kommer efter helgen

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 8 juli 2010 kl. 20:47
av Speedster
Lägger in ett par saker som fixats inför helgens körning. Funktion före utseende
Jag fick modifiera rattnavet lite och tillverka en adapterplatta för att äntligen få dit en ny ratt som kommer lite närmare föraren. Lite mindre busskörställning men fortfarande inte bra, skulle behöva få ner ratten lite mer.
Ny super

varvräknare som fick monteras på rattkonsolen då det var enda stället som jag såg den bra. Jag har även monterat dit givare för oljetryckslampa (endast tryckmätare innan men den är ju svår att hålla ögonen på hela tiden...) samt att jag använde en shiftlight som oljetryckslampa vilken monterades bredvid varvräknaren för att ge en tydlig signal på om något skulle vara fel.
Eftersom framdäcken sticker ut mycket så hade dom blästrat bakbreddarna ganska mycket så jag monterade lite folie som skydd
Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 8 juli 2010 kl. 20:47
av Speedster
Jag har lånat en laptimer som jag förhoppningsvis ska kunna testa samtidigt som jag kör Harrys laptimer på iPhonen så kan man se hur bra dom stämmer överens vilket kan vara intressant!
Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 14 juli 2010 kl. 20:15
av Mini Maz
Ser bra ut! Du får sänka vinkeln på rattstången då, finns sänkbara fästen. Eller så gör man ett eget...
Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 3 augusti 2010 kl. 23:17
av Speedster
Mini Maz skrev:Ser bra ut! Du får sänka vinkeln på rattstången då, finns sänkbara fästen. Eller så gör man ett eget...
Japp det sitter redan ett sådant

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 28 februari 2011 kl. 11:45
av Speedster
Det var ett tag sedan jag skrev här...
Det blev en hel del varv på Kinnekulle för att vara första gången som bilen gick för fullt. Allt fungerade över förväntan men vist blev det lite problem.
Jag har lite högt oljetryck vilket ledde till att oljan behövde lite vila ibland, det har nu blivit avhjälpt med justerbart tryck. Dagen efter bankörningen när det skulle köras konbana så hade jag fått luft i bromsarna vilket gjorde att det blev lite sisådär med den körningen men det gick ganska snabbt och var väldigt skoj ändå

Jag har fortfarande inte löst det problemet men jag ska lufta en gång till och se om det försvinner.
Bilen skulle må väldigt gott av en uppsättning R-däck vilket jag hoppas hitta en beggad uppsättning av.
Körställningen blev väldigt bra med nya ratten och lite justerande av rattstången.
Nu är stagen till framvagnen monterade så nu går det att ställa bilen i alla "riktningar".
Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 28 april 2011 kl. 11:07
av Speedster
Nu har jag justerat upp alla hjullager i bilen vilket tillsammans var problemet till att bromsarna inte fungerade som dom skulle. Jag hade lite mkt glapp på ett av hjulen fram vilket resulterade i att bromsbeläggen trycktes ut efter ett tag.
Jag gjorde en snabb hjulinställning i garaget nu när det tillkommit lite nya justerbara stag och sedan var det dags för första provturen. Hade bara tänkt att åka en kort sväng vilket resulterade i nästan två timmar
Oj vad rolig den är, nu hade det bara varit kul att få lite hjälp med att justera motorn så att allt lirar hundra med soppamängd och tändning för det finns nog en del till att hämta.
Äntligen i dagsljuset:
Även Speedstern har kommit ut i dagsljuset, 7 cm lägre efter vinterns svettsande och filande
Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 28 april 2011 kl. 11:13
av minitokig
Kul

Bra jobbat!
Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 29 april 2011 kl. 08:39
av Hylsan
åååhh...en porsche speedster
en av de tre snyggaste bilarna i världen enligt mig i alla fall.
Kul att du fick ordning på bromsarna, den kojan måste gå som en skållad råtta kan jag tänka mig

Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 29 april 2011 kl. 09:17
av Speedster
Nu blev jag nyfiken
På min topp tre ligger också Speedster tillsammans med AC Cobra (vilket jag byggt men sålt

) och sista måste jag nog fundera lite...
Jodå den går allt bra även om förgasaren måste trimmas in lite så registret blir bredare.
Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 26 oktober 2011 kl. 09:54
av Speedster
Nu är bilen parkerad i garaget efter en fantastisk rolig sommar tillsammans. Det har varit en lugn sommar med bara "cafekörningar".
Nu är det dock nya projekt på gång och båda bilarna i garaget kommer säljas innan nästa säsong. Tråkigt men det är dags att gå vidare.
Säljesannons kommer någon gång under vintern...
Re: Mini 1000 -78 "Red Devil"
Postat: 6 november 2011 kl. 21:37
av Speedster
Så nu var det sista fixat innan försäljning. Kunde ju inte sälja med ett hål i golvet så det fick fixas en täckplatta
Så nu är den till salu!