Sida 5 av 12

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 27 december 2011 kl. 15:25
av minijanne
Hylsan skrev:jo vi tänkte på stötstängerna så de ligger inte och väger på dem utan det är upp-pallat under toppen.
Håller definitivt med Edimus - du måste ändå ställa in spelet på vipporna när du sätter tillbaks toppen så du kan lika gärna ta bort hela vipparmsbrygganbryggan (och ska du plana måste du ändå ta bort den)

...för övrigt är din fläkt felvänd :lol:

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 27 december 2011 kl. 15:28
av Crona
Hylsan skrev:Om jag förstod Vizard rätt så skulle detta vara a+ vippor, nån som har nån annan synpunkt?
Nu skall jag först erkänna att jag inte vet hur A+ vippor ser ut men de är väldigt lika Allegro vippor.
På tal om Visard, vad heter boken där han har med A+ motorn, misstänker att den är nyare än min How to modified your MINI.
Hylsan skrev:Om jag inte är fel på det så verkar det vara orginal topp men jag har inte kollat om det sitter nån annan kam ännu. Och med orginal menar jag då orginal för en MG 1300.
Måste nog tyvärr göra dig besviken även här, detta ser för mig inte ut att vara en MG1300 motor, det saknas två toppbultar och kolvarna ser ut att ha för djup urfräsning för att vara MG och sen även skorstenen som jag tror inte kom förrän 1976 då lagen om sluten positiv och negativ vevhusventilation infördes.
Vad har du för motornummer så skall jag kolla vad det är för en motor, men en gissning är att den kommer från en Allegro vilket de flesta 1275:orna gör.

//Thomas

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 27 december 2011 kl. 18:46
av Hylsan
Well, besviken o besviken...Det enda jag vet om motorn är att det står mg 1300 på växellådan och att den är "något" modifierad.

toppen : 12G1316 (03B stod det också)
blocket: 12H159B - H4190
sumpen: 22G1128
svänghjulet: 36H107

Det var de nummer vi kunde tyda

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 27 december 2011 kl. 18:55
av heemini
Ang toppen så finns info i denna tråd:
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=2&t=6640

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 27 december 2011 kl. 19:13
av Crona
Hylsan skrev: toppen : 12G1316 (03B stod det också)
blocket: 12H159B - H4190
sumpen: 22G1128
svänghjulet: 36H107

Det var de nummer vi kunde tyda
Vad jag kan se så är det ett Allegro block, troligen så kommer även toppen därifrån men jag har inte 1316 med i min lista och då bör det vara standard, en MG topp heter 12G940 och har 11 bultar och 35,6mm insugsventiler, finns även 12G940 toppar med 9 bultar och 33.3mm insugsventiler de satt på bland annat 1275GT.

//Thomas

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 27 december 2011 kl. 20:44
av heemini
1316 satt också på Sprite (1275) och Austin America som väl är Austin 1100/MG1300 - fastän de hade fläkten åt andra hållet..... :mrgreen:

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 27 december 2011 kl. 21:11
av Crona
heemini skrev:Austin America som väl är Austin 1100/MG1300
Yes it's correct, Austin Amerika är ADO16 modellen och är ett samlingsnamn över alla modellerna men MG1300 modellen har alltid haft större ventiler och 11 bultar så 1316 kan inte ha suttet på någon MG1300 oavsett namn :wink:
Vilken Sprite modell?
I listan jag har är det 12G295 på den tidiga Spriten (1275) och 12G940 9 bultars till Sprite MK IV så det måste ha varit på en senare modell.

//Thomas

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 27 december 2011 kl. 22:06
av heemini

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 27 december 2011 kl. 22:16
av Crona
heemini skrev:http://www.spritespot.com/phpBB3/viewto ... =10&t=4494
Amerikanskt Sprite-forum :D
Tackar, ok typiskt de var självklart några år före oss med luftpump.
Men det står också att det inte satt på en MG :wink:

//Thomas

Projekt "Phantom"

Postat: 27 december 2011 kl. 22:25
av Ola
Kom motorn med karossen? För det var väl den som kentemo började på att göra en roadster av.
Kentemo är ju trevlig så han kanske vet vart den kommit från och va det e för grejer såfall ?

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 27 december 2011 kl. 22:33
av Hylsan
Nej motorn kom inte med karossen, det var en mg1100-motor.
Måste erkänna att det var så länge sedan att inte ens kommer ihåg vart jag hämtade den, bara att det var en rejäl pärs och nånstans i mitten av sverige...

Men det byggs nog inte alltför många roadster så chansen att det är hans är rätt stor. Måste varit en 4-5år sedan jag köpte den och sedan tror jag det var några år som han hade den ståendes också.

å tack Crona o Hemini för detektivarbetet, såg posten här på forumet om toppen, men inte hunnit gräva så mycket mer sen.

Måste bli bättre på att dokumentera saker, helt hopplös...

Projekt "Phantom"

Postat: 1 januari 2012 kl. 23:57
av crowan
Hylsan skrev: Gjorde en liten tidsplan för att försöka motivera mig mer.

till den 1 feb 2012
Plåtren/grundad kaross.
Motorn nerplockad samt ny delar beställda

till den 1 april
Dolda utrymmen målade + ramarna monterade
Motorn färdigrenoverad

1 maj
Helt färdig bil, besiktad och allt.

Det är egentligen bara den sista tidpunkten som jag är lite skeptisk till men vi får se.

Hur håller tidsplanen? Blir det sommarträff i ny bil i år?

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 2 januari 2012 kl. 08:39
av Hylsan
hehe...jo jag hoppas verkligen det.
Det har inte varit så mycket jobb nu under december, det är ju så mycket annat då.
Januari blir kritisk i hur tidsplanen kommer hålla...

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 11 januari 2012 kl. 16:48
av Hylsan
Var nån timme ute i garaget igår.
Plockade bort lite delar från motorn inför titt på kamaxel mm, och ev. putsning.

Bild

Behöver man vara orolig?

Bild

Finns hopp om det...tror jag

Bild

Men måste man verkligen plocka loss svänghjul mm för att plocka bort kopplingen från blocket?
Hade hoppats på att det räckte med att låssa muttrarna till huset och lyfta ut hela paketet men det ser mörkt ut...

Imorgon tänkte jag dra ut och plocka loss kamkedjan och den bitan av paketet.

Re: Projekt "Phantom"

Postat: 11 januari 2012 kl. 21:13
av Crona
Hylsan skrev:Men måste man verkligen plocka loss svänghjul mm för att plocka bort kopplingen från blocket?
Hade hoppats på att det räckte med att låssa muttrarna till huset och lyfta ut hela paketet men det ser mörkt ut...
Kopplingen från blocket? Hur menar du?
Kopplingslamellen och tryckplattan sitter bakom svänghjulet, så skall kopplingen bort så måste svänghjulet bort och menar du kopplingshuset så måste allt av.

//Thomas