Sida 5 av 8

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 23 september 2014 kl. 20:46
av mojoman
Har aldrig heller suttit i en mini ute på vägarna, första gången jag satt i en classic mini va nu när jag skulle instalera elen på förar sidan. Kommer bli kul o komma ut på vägarna sen. Kanske blir ett par repor och säljer den om jag inte är nöjd :mrgreen:

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 28 september 2014 kl. 22:57
av LennieM
Vart ett litet impulsköp innan helgen, :)
Bild
Tanken har ju varit att göra iordning minin med den motor som sitter i och bygga en vid sidan av utan tidspress eller ekonomisk press.
Så nu är ju första delen avklarad, undrar om det går och få tag på cooper kolvar med så man slipper plana toppen så mycket :(
Motorn i minin är nu uppstartad och körd på bensin å verkar funka fint inga missljud :)
Vart lite rengöring och polering av förgasaren vart bättre men inte perfekt men blir väl andra förgasare när motorbytet blir av.
Bild

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 26 november 2014 kl. 01:16
av LennieM
Varit ganska stilla i garaget en stund nu men idag kom ett paket med klädsel till sätena, gjorde så gott jag kunde med bytet men det var inte lika lätt som det ser ut i alla amerikanska tv program när dom renoverar bilar :/
Blev lite veck osv men får testa och köra ett tag å spänna upp lite mer efter att det töjt sig.
På bilden är inget fastskruvat utan står bara på plats så borde bli bättre när allt är fastdraget men ser lite dumt ut vid hjulhusen men kanske inte är bättre från fabriken?

Bild

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 26 november 2014 kl. 12:55
av Hollywood Vampire
så man slipper plana toppen så mycket
Dubbelkolla just den 295 topp du har, då jag fick lite kännedom om just den toppen! :wink:
Fick info att den är planad (men inte hur mycket) Sedan hann du köpa den före mig, och jag fick således inte möjlighet att mäta! :)

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 27 november 2014 kl. 00:01
av LennieM
Ok tack för informationen :) blir till och kontrollmäta...

Såg fram emot att mecka lite nya kofångare ikväll men passformen var ju helkass var inte alls något vidare skoj :(
Ändå köpte jag dom dyra oem spec men men om de passar så dåligt törs jag inte ens tänka på vad dåligt dom billiga måste passa :/
Hade köpt en burk engelsk energi men den får bli någon annan dag tappade lusten helt nu :(
Bild

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 30 november 2014 kl. 23:35
av LennieM
Började lite med stolarna fram vart lite roligare :) än å bryta i kofångare :/
Fick även lite hjälp av en vänlig granne och släta ut lite av vecken som blev på baksätet.
Känns lite överlag som att klädseln är lite för stor eller så har mitt skumgummi krympt.....
Men det var ju ganska billigt så man får väl inte räkna med att det är lika bra som ett £600 kit.


Bild

Saknar bakre "door cards" finns det någon i Värmland som har ett par avmonterade som man skulle kunna malla av?

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 1 december 2014 kl. 22:46
av LennieM
Främre stolarna provmonterade vart inte helt nöjd med ryggstöden så de får jag nog lägga lite skum på stolsryggen men sittdynan vart ok :)
Bild

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 25 december 2014 kl. 21:50
av LennieM
Så nu har tomten kommit med paketen och fick mig ett nytt skjutmått så mätte toppen och den var 68,8mm en orginal 12G295 topp ska vara 70mm eller?
Planad 1,2 mm är det något som höjer kompet mer än vad som är nyttigt gör en 998 motor?
Vad är bäst att göra få tag på en tjockare topplockspackning eller passa på och ändra lite i förbränningsrummen?
Eller kanske rent av bara låta det vara?

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 26 december 2014 kl. 01:10
av mojoman
Vad är det för kolvar i motorn, är det dessa urholkade med skål så borde det inte vara några problem. Men har du flat top kolvar kan kompet bli för högt.

Får ta och räkna lite på det innan du skruvar ihop det

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 26 december 2014 kl. 03:00
av LennieM
Det är kolvarna som hör till en cooper motor dvs de med en upphöjning som går upp i förbränningsrummet.

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 26 december 2014 kl. 09:15
av Hollywood Vampire
Jag skulle låta det vara! Jag lät plana en 295 topp till en Cooper motor, inkl de klassiska D-crown kolvarna..
Och det var m e r än 1,2mm :)

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 26 december 2014 kl. 12:27
av LennieM
Ok då låter jag nog det vara :) blir ju även en Kent 286 kam också som jag köpte borde väl kunna bli lite mer snurr i motorn ;)

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 25 januari 2015 kl. 23:18
av LennieM
Då var innertaket på plats inte helt nöjd med ska väll bli lite extra spänning på det när rutor och dörrlister kommer på plats.
Ska aldrig montera innertak igen iallafall det är säkert :)

Bild

Var och fixade ett batteri idag med, men har ingen batterikabel ska den verkligen gå på undersidan bilen?
Tänkte göra en egen är 25mm2 nog tro? Denna bil ska ju ej köras på vinter så borde duga eller?
Ska man dra den inne i bilen istället kanske eller hur kör ni här på forumet?
Känns lite farligt att ha en kabel utan säkring under bilen när bilen är ganska låg och säkert skrapat i?
Kanske ännu farligare att ha den under mattan inne i bilen?

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 26 januari 2015 kl. 18:48
av crowan
Jag har haft min under bilen, inga problem.

Re: Min första Mini :) Mini 1000 -76

Postat: 26 januari 2015 kl. 19:14
av minijanne
Du och fem miljoner till - finns ingen anledning att dra inne i bilen...utom möjligen estetiskt.