Sida 41 av 51

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 22 juni 2012 kl. 16:16
av minijanne
I spy - Drutten :)
Bild

...eller inte jag men Webbe...

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 23 juni 2012 kl. 17:26
av Drutten
Bilen får ut och åka nu, ska justera koppling och tändningen ikväll bara :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 23 juni 2012 kl. 17:37
av Gerry
GRATTIS!!!!
Det här är ju en av de bästa (& nu mot slutet den mest spännande) trådarna på forumet!

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 23 juni 2012 kl. 18:04
av minijanne
Grattis!!!

(visst är det du på bilden?)

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 23 juni 2012 kl. 18:07
av Edimus
Grattis Drutten!

Kunde dom inte justera in lamporna åt er :?

//Lars

Sv: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 23 juni 2012 kl. 19:10
av HerrSlentrian
Grattis! Dock såg jag just precis en uttråkad koja inne i ett garage i harg som liknade din. :-P

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 23 juni 2012 kl. 19:36
av webbe
Tänkte bara säga Hej! Det va jag som susade förbi igår på 53an mot Eskilstuna.

Bilen din såg kanonfin ut..

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 23 juni 2012 kl. 23:56
av Drutten
Tjena grabbar!!!

Ja, det var jag som stod vid busshållsplatsen i kojan på väg hem från besiktningen. Trodde bakluckan gått upp, det var tur att jag stannade... Luckan var dock stängd men annars hade jag inte fått se din lilla blå... Såg du va jag vinkade??? :D

Angående besiktningen:
Tjejen som kollade bilen kunde säkert låtit mig justera dem men eftersom jag åkte dit på blinkersen ändå så var jag inte så på om det.

Tack alla för era gratulationer.... Jag klarade att riva och sätta ihop den inom tre år... Med 2 månaders marginal.... Men då har vi också totalrenoverat ett hus, dränerat själva, byggt altaner, varit ute och rest med husvagn, och för en vecka sen fick vi kattungar också... Pust... Men jag är rätt envis...

Ikväll har jag löst problemet med dörrarna som inte gick att öppna inifrån.... Jag hade förväxlat höger och vänsterdörrens öppnings-stag... Inte konstigt att jag svurit. Nu kommer man ut på båda sidor igen :mrgreen:

Vi satte dit den lilla stopp-biten bakom gaspedalspinnnen.. Då blev gaspedalen genast lite mindre uppnosig :lol:

Passade på att korta av den lååååånga gaswiren när vi ändå var i farten.

Imorgon går jag loss på tändningen...

Mini-Janne!!! :D
Jag hörde det finns nåt stabiliserande för växellägena på rodchange.. Det gjorde lägena lite mjukare... Särskilt mellan 2-3ans växellägen... Vad heter den??? Är det svårt att montera??? Jag orkar inte plocka ner igen... :|

Nu får man hoppas på att få sova... Har tre kattungar som sover i min garderob och de piper och låter... Och mamma-katt är ännu pratigare nu på de ljusa nätterna...

Jag är tillbaka imorgon

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 24 juni 2012 kl. 00:00
av Drutten
heemini skrev:Kan det vara fel stötdämpare? Ni hade ju problem med att få dit dem. Felvända gummikoner? :shock:
Felvända??? hur är det möjligt?

Nej, de är nog för tjocka och nya... Stötdämparhistorien var nog fel monteringsordning... Ungefär 90% av allt vi gör har det syndromet... Åtminstone sista veckorna... :mrgreen:

Får kolla upp det där med hilo's....

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 24 juni 2012 kl. 00:18
av minijanne
Drutten skrev:
Mini-Janne!!! :D
Jag hörde det finns nåt stabiliserande för växellägena på rodchange.. Det gjorde lägena lite mjukare... Särskilt mellan 2-3ans växellägen... Vad heter den??? Är det svårt att montera??? Jag orkar inte plocka ner igen... :|
Du menar nog Gearbox bias barrel slickshift...coolt namn va? Hittar den här:http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search

OBS! Funkar bara på rod-change!

Plättlätt att sätta dit - du behöver bara trä den på själva rodden och skruva åt...typ.

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 24 juni 2012 kl. 09:30
av blacksaabrules
Grattis!

Alltid kul att få ihop sakerna och få köra lite, felen på besiktningen löser ni nog snart, sen är det bara att åka och ha kul.

/ Erik

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 24 juni 2012 kl. 11:03
av Drutten
Dagen började bra .... Vi skulle tvätta garagegolvet sen en bromsoljeflaska tyckte den skulle välta i förrgår. Med bromsoljan bortskurad upptäckte jag läckage vid höger framdäck. Ena hjulcylindern läckte som ett såll.... Där får man för man köper nytt :(....

Nåväl vi har en gedigen lista på åtgärder som ska fixas....nu ska jag meka vidare.....

Tack för art.nr Janne!!!! :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 24 juni 2012 kl. 18:24
av Drutten
Fick ordning på hjulcylindern...

Nästa bekymmer är tändningen...och kopplingen.......


Tändningen.. Ja.. Vad säger man?????

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 24 juni 2012 kl. 18:29
av minijanne
??? Hur menar du?

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 24 juni 2012 kl. 21:39
av Drutten
minijanne skrev:??? Hur menar du?
Det här blir ett låååångt inlägg...

Det började med att tändningen hackade när jag åkte hem från besiktningen. Märkte att det blev lite hoppa-soppa :)
Sen började vi försöka justera den.... enligt konstens (forumets) alla regler. Eftersom tändningen inte är min starka sida har mannen (som kämpat med sin tändning på cougarn i flera år) grejat med det, därför har jag inte helt koll på hur han gjort mer än att:
Han använde spegel för att kolla nollpunkten på svänghjulet i sprängkåpans lilla öppning. Sen använde han tippex (medan jag lagade mat) och markerade tre sträck nånstans under generatorn nånstans, han satte även fast en metallplatta där för att ha nån referenspunkt. Sen skulle man visst kolla att ettans kolv skulle vara uppe, då skulle vi flytta rotorn så den hamnade mellan kl 1-2, det var där första problemet började. Rotorn VÄGRAR hoppa in i sitt spår på den positionen, vi får helt enkelt ge upp och sätta den mellan kl 6-7 och istället flytta tändkabelordningen.

Den verkar dock gå ojämt ändå, vacuum värdet är tydligen okej (uppmätt) och förgasarolja finns. Det läcker lite vid den lilla behållaren som soppan sugs in i.. (har beställt ny packning). En annan idé jag har är att testa med originalnålen. Dock verkar städmani-Drutten slängt bort den också¨(är man förvånad???) så därför har jag beställt en ny originalnål att testa med.. steg1-nålen kanske ger för mycket bensin helt enkelt.... Ja, fortsättning följer....

Jag tog en runda i området och den går okej. Inte helt bra men den hoppar inte framåt.

Problem nr BIG är min koppling/växel.

Jag beskriver det så här...
När jag köpte bilen betedde växelspaken sig som en vev.. den hoppade ur sitt läge och bara vevade runt. Man fick meckla för att den skulle hoppa i läge igen. När jag tog isär rodchangelådan så var växelspakskulan längst ned konisk med stort slitet spår istället för den boll som det skulle vara. Jag antog (dumt att anta) att sladdret berodde på slitaget. Jag köpte en quickshift (inte den dyraste) och monterade ihop allt och var skitnöjd.
När jag testade denna var bilen inte igång och då funkar den felfritt. MEN... när motorn går är det inte alls samma harmoni i min lilla växelspak. Ettan är skitsvår att få i... verkligen skitsvår :cry: . 2:an och 3:an funkar väl... Backen... ja, då blir spaken gärna den där jävla veven igen. :evil: Dessutom verkar lådan slira lite när jag ska byta växlar men inte så jag kan se nåt mönster mer än det verkar svårare vid stillastående men bara då och då... jäkligt irriterande att det ska låta som den skriker när man står still :evil: Jag fick stänga av bilen och starta om för att få i ettan i avstängt läge.. KNÄPPT

Nu har jag läst lite om det här..

KAD-spakarna verkar vara de bästa och jag borde tagit en sån. Dock tänkte jag nu prova den där delen du tipsade om nedan (beställd). Jag har bytt de där fästena som håller rodchangelådan på plats under golvet, annars tror jag inte jag bytte nåt annat än att jag smorde och gjorde rent. Finns det nåt mer jag kunde bytt som påverkar?

Problem nr 3: det där med låslisten på fönsterrutorna... JAG BLIR TOKIG... hur fan gör man? Har det där fula verktyget men det är ju löjligt krångligt... Måste ju ha dit den för nu läcker det ju in vatten om det regnar.- Tips nån... gärna foton från montering... Eller vill nån komma och sätta på dem åt mig?? :wink:

Soppamätaren och tempmätaren fick vi ordning på direkt, det var en sladd som hoppat av. :D
Huvpinne-hållaren på insidan av motorutrymmet popnitades fast,
Spindelleden som var en 2:a var ju bortglömd när vi drog åt allt så nu sitter det.

När vi justerade ljusbilden så är man ju lite lost. När man får ner ljusbilden så man är nöjd så får man ju inte på kromringarna för lamporna sitter så långt ut.. men så har jag de billiga utbytesplast-lamp-husen som inte sitter på samma sätt som de gamla originaldelarna.

Nu får man hoppas på att det nya kablage-spak-paketet löser problemet med helljuset/blinkersen.

Ja, fortsättningen följer väl imorgon.... :rivstart: