Sida 44 av 51

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 30 juni 2012 kl. 16:27
av Drutten
Crona skrev:
Drutten skrev:Vi tror det är solenoiden som dött. R.I.P!!! Det går inte att starta alls... :( :evil:
Testa att bygla den med en startkabel eller om man är lite vågligare med två skruvmejslar och se om starten går.
Man kan också använda en voltmätare men det är inte lika spännande :mrgreen: :mrgreen:

//Thomas
Konstigt... Trots bygling startar inte bilen...hmmmmmmm :?

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 30 juni 2012 kl. 16:52
av Crona
Drutten skrev:Konstigt... Trots bygling startar inte bilen...hmmmmmmm :?
Ok då får ni ta fram voltmätaren, se så ni har 12 volt på båda sidor om solenoiden (aktiverad) så det inte är spänningsfall.
Om detta är ok så mät direkt på startmotorn (även jorden) har du 12 volt där också (aktiverad) så är startmotorn kass.

//Thomas

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 30 juni 2012 kl. 19:52
av Ola
En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 30 juni 2012 kl. 21:38
av Drutten
Ola skrev:En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
Ja, det sitter en jord mellan motor och kaross... Vi är rätt förbryllade för vi har testat att sätta startkabel mellan plus från batteriet direkt till startmotorn men den klickar bara. :?

Liiiiite knäppt. Vi har skrapat rent för jord och kollat över elen och jämfört med schemat. Sätter nu förhoppningen till att nya solenoiden löser detta.... Känns lite typiskt nu när bilen äntligen är klar att det ska strula första veckan....

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 30 juni 2012 kl. 22:14
av Crona
Drutten skrev:
Ola skrev:En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
Ja, det sitter en jord mellan motor och kaross... Vi är rätt förbryllade för vi har testat att sätta startkabel mellan plus från batteriet direkt till startmotorn men den klickar bara. :?

Liiiiite knäppt. Vi har skrapat rent för jord och kollat över elen och jämfört med schemat. Sätter nu förhoppningen till att nya solenoiden löser detta.... Känns lite typiskt nu när bilen äntligen är klar att det ska strula första veckan....
Om starten bara klickar när du sätter plusen rakt på startmotorn så hjälper det ju inte med en ny solenoid, om ni inte vill mäta och ändå vara helt säkra på att strömmen går fram till starten så sätt även en startkabel på minusen går inte starten då så ligger felet i startmotorn.

//Thomas

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 1 juli 2012 kl. 11:49
av Fekkeman
Crona skrev:
Drutten skrev:
Ola skrev:En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
Ja, det sitter en jord mellan motor och kaross... Vi är rätt förbryllade för vi har testat att sätta startkabel mellan plus från batteriet direkt till startmotorn men den klickar bara. :?

Liiiiite knäppt. Vi har skrapat rent för jord och kollat över elen och jämfört med schemat. Sätter nu förhoppningen till att nya solenoiden löser detta.... Känns lite typiskt nu när bilen äntligen är klar att det ska strula första veckan....
Om starten bara klickar när du sätter plusen rakt på startmotorn så hjälper det ju inte med en ny solenoid, om ni inte vill mäta och ändå vara helt säkra på att strömmen går fram till starten så sätt även en startkabel på minusen går inte starten då så ligger felet i startmotorn.

//Thomas
Typ dåliga kol i startmotorn.

/Robban

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 1 juli 2012 kl. 12:46
av Hylsan
man kan kolla batteriet också...har för mig att jag haft nått liknande strul. Ta ström från en bil som är igång, typ start-hjälp..

vet inte, men snabbt testat.

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 1 juli 2012 kl. 14:51
av Drutten
Tjena

Vi har gått till botten av problemet. Startmotorn är ok, har testat med enbart batteriet och den snurrar och gnistrar :D

Solenoiden är bekymret. Den har glapp i strömkabeln till startmotorn. Det har väl funkat ett par starter och sen säckat ihop. Men ny är på väg. Vi skulle ta bort kabeln och skrapa men då föll solenoidens plastskal samman och sprack. Skruven var så fastrostad...

Ang växlarna tror vi att vi har kommit en bit på spåret. Jag hade satt en sprint till växellådans ingångshylsa och det var väl inte helt optimalt i växelläges-synpunkt. :roll:

Staget gick ju att vicka massor av bara den detaljen. Sen satte jag staget 180 grader fel... Tydligen klassiskt.. Men jag var inte tillräckligt påläst. Nu får vi se när jag får nya bussningarna och de andra om det var det som är problemet. Att växelspaken betett sig som en visp har att göra med att när man ska lägga i backen så hade jag (pga felet med 180 grader) lyft ur bollen ur sin "skål" vilket gör att spaken bara vispar runt. Det är skönt när man hittar möjliga orsaker iallafall.

Nu ska jag montera lite pynt istället medan jag väntar.... :mrgreen:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 3 juli 2012 kl. 16:39
av Drutten
Okej... Idag kom de två livräddningspaketen från England. Bytte solenoiden och bilen startade direkt :mrgreen:

Montera rodchangehuset och styrstången med nya sprintar till fästcylindern i växellådsingången och helt plötsligt kunde jag växla :shock: . Dock skriker backen men lite smällar får man väl ta :?

Nåja, jag kan åka nu och är lycklig. :lol:

Väntar nu på hi-los så man kommer ner en bit.... :rivstart:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 3 juli 2012 kl. 17:34
av Drutten
De e fan inte sant..... Jag körde och startade bilen ett par tre gånger.... Åkte runt och sen tvättade jag den. Höll väl på nån halvtimma... Och vad händer när jag ska starta den igen??? Klick :cry:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 3 juli 2012 kl. 18:35
av Majk_
Drutten skrev:De e fan inte sant..... Jag körde och startade bilen ett par tre gånger.... Åkte runt och sen tvättade jag den. Höll väl på nån halvtimma... Och vad händer när jag ska starta den igen??? Klick :cry:
Inget som tjuvdrar ström då?? I min så är det bilstereon som är boven men har inte "orkat" fixat det än ;) I mitt fall räcker det med att dra ur strömkabeln till stereon om man nu inte vill "tanka" batteriet efter varje körning :lol:

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 3 juli 2012 kl. 19:36
av Pelle Bus
Dålig jord

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 3 juli 2012 kl. 19:51
av Crona
Drutten skrev:De e fan inte sant..... Jag körde och startade bilen ett par tre gånger.... Åkte runt och sen tvättade jag den. Höll väl på nån halvtimma... Och vad händer när jag ska starta den igen??? Klick :cry:
Om du byglat startsolenoiden så kunde det inte vara den som var problemet.
Jag har sagt det tidigare MÄT spänningen på startmotorn när du håller nyckeln i startläget koppla voltmätaren direkt på plusen på starten och jorden sätter du på fästörat till starten.

Se om du har spänning här, finns det 12 volt på starten så är problemet starten, slå lätt med en hammare på starten och se om den hoppar igång.

Om du inte har 12 volt där så mät uppe vid startsolenoiden, så du har batterispänning på kabeln från batteriet, förresten när bilen inte startar fungerar ljuset? Om du har 12 volt men startsolenoiden inte dra så mär på den lilla kabeln från tändningslåset så du har aktiveringsspänning till solenoiden.

Hör av dig om resultatet så skall vi analyser det :wink:

//Thomas

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 3 juli 2012 kl. 20:00
av Drutten
Hej igen.....

Det här tror vi:

Anledningen att den första solenoiden gick sönder tror vi är att stora tjocka strömkabeln mellan startmotorn och solenoiden hade ett sönderskavt gummihölje. Detta lilla "sår" låg an mot startmotorn och orsakade kortis varvid Solenoiden måste ha dött.

Idag när jag drog på tändningen fick vi bara 4V ut från solenoiden till startmotorn. Det var då vi kände att kabeln var varm och vi började skärskådada den... Självklart så låg alltså det sönderskavda precis så att den höll att dra ur kraften när tändningen slogs på.

Så vi tejpade ihop hålet med eltejp och brummmmmm. Imorn åker jag och köper en ny kabel... Måste ha en hel.

Sen allt började funka igen så tog vi en provtur....

Plötsligt börjar motorn gå hur slött som helst och börjar hoppa och låter som en gammal gräsklippare....

Men lite har jag lärt mig så upp med huven och kolla tändkablarna och ja, en hade hoppat av....

På tal om det... Borde inte tändkablarna sitta hårt och stanna på fördelarlocket?? Mina känns lösa och kan bevisligen hoppa av i farten.... :mrgreen:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Postat: 3 juli 2012 kl. 20:31
av Crona
Drutten skrev:Idag när jag drog på tändningen fick vi bara 4V ut från solenoiden till startmotorn. Det var då vi kände att kabeln var varm och vi började skärskådada den... Självklart så låg alltså det sönderskavda precis så att den höll att dra ur kraften när tändningen slogs på.

Haha ok det förklara ju saken, men visst är det bra med en voltmätare så slipper man gissa :mrgreen:

Självklart skall tändkablarna sitta ordentligt fast både på stiften och i fördelarlocket, testa att böja ut kopparhylsan längst ut på kabeln och se om den inte fastnar bättre.

//Thomas