Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Bjuder på lite foton från rundturen efter att alla "fel" är åtgärdade (för kvällen iaf)
Bortse från höjden på karossen mot däcken... DEN SKA NER!!!
Bortse från höjden på karossen mot däcken... DEN SKA NER!!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Hej.
Säkert en jättedum fråga. Är du säker på att ledkulan är i plastbussningen i bärarmen på hjulupphägningen. Bilen borde vara mycket lägre även med nya gummidon.
I övrigt är din bil riktigt riktigt fin. Önskar att min var i samma skick som din bil är.
Hälsningar
Patrik.
Säkert en jättedum fråga. Är du säker på att ledkulan är i plastbussningen i bärarmen på hjulupphägningen. Bilen borde vara mycket lägre även med nya gummidon.
I övrigt är din bil riktigt riktigt fin. Önskar att min var i samma skick som din bil är.
Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
haha jag tycker den är as ball när den är så hög 

Austin Mini 1000 -68
Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Den har verkligen blivit fin! Allt annat hade varit otänkbart efter alla timmar du har plöjt ner.
clubman 1330
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Väldigt imponerande !
Såna renoveringar ser man inte ofta från privatpersoner, tummen upp.
Att bilen är så hög, kan bero på att plasthattar till fjäderkulorna inte sitter helt på plats i bärarmarna. Det kan enkelt hända när det finns rost eller smuts i hålen. Kolla om kragen till plasthattarna sticker ut ungefär 4mm.
Sen skulle jag montera nån slags Hilo's eller Adjuste Rides.
Såna renoveringar ser man inte ofta från privatpersoner, tummen upp.
Att bilen är så hög, kan bero på att plasthattar till fjäderkulorna inte sitter helt på plats i bärarmarna. Det kan enkelt hända när det finns rost eller smuts i hålen. Kolla om kragen till plasthattarna sticker ut ungefär 4mm.
Sen skulle jag montera nån slags Hilo's eller Adjuste Rides.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Tackar för alla kommentarer. Idag kom Hi-los med posten och nu får jag nya "knuckles" och ska då gå till "botten" med det där höjd-problemet
(Gud vilken humor... Hahaha)
Jag återkommer givetvis med mera berättelser...
Min tapatalk har slängt ut mig... Kan inte logga in där längre... Så foton måste åter igen läggas in via datorn... Men men....


Jag återkommer givetvis med mera berättelser...
Min tapatalk har slängt ut mig... Kan inte logga in där längre... Så foton måste åter igen läggas in via datorn... Men men....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Nu är bilen låååååååg.... Bara att fram så har de nya "trumpeterna inte åkt in i konerna ordentligt.... Bli märkte det efter vi släppt ned den.... Den liksom saknade 5 cm till.... Så nu ska vi iväg och skjutsa ungar och sen hem och göra-om-göra-rätt på dem så med lite tur kan man dra iväg en sväng senare... Beror på flytet
Nu ser det riktigt bra ut bak. Har fått ner den så överkanten på däcket är 3 cm från breddarens underkant. Först så justerade vi ingenting och då åkte den ner som en pannkaka på däcket... Upp fort som fan och skruva på muttern... Nu känns det fint.
Jag ska försöka få in lite foton senare.

Nu ser det riktigt bra ut bak. Har fått ner den så överkanten på däcket är 3 cm från breddarens underkant. Först så justerade vi ingenting och då åkte den ner som en pannkaka på däcket... Upp fort som fan och skruva på muttern... Nu känns det fint.
Jag ska försöka få in lite foton senare.

Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Idag var det dags att montera bort hilos från framramen och även konerna. Jag ville ha ner bilen ytterligare en bit så för att få in trumpeten i konen och även kunna kapa bort en halv cm från konens överkant så fick vi förstås demontera länkarmen. Det är ju vrålkul att sätta ihop, ta isär, sätta ihop, ta isär och sätta ihop igen.......
Det gick ändå rätt ok, tog ca 3-4 timmar att fixa båda konerna fram.
Det här är rätt konstigt alltihopa. Jag har köpt originalkoner som sen satt ihop med trumpeten som fanns på bilen.... Den där lilla kulan var nere i koppen och inte nåt annat såg konstigt ut..ändå var det 15 cm mellan skärmens nederkant och däckets översida. Nu däremot är det 4-5 cm och helt schysst.
Synd bara att man inte gjorde detta från början. Det hade sparat några svordomar, ett gängsnitt, min kaross från att bli ihoptryckt vid hålet för kompressionsverktyget, sluppit demontera/återmontera tankens gummimuff för sjuttielfte gången, en lednyckel strl 10 och flera timmar....
Väghållningen blev som en dröm nu... Vilken härlig fjädring och inte alls lika hård. Sen försvann ett missljud som troligen berodde på att drivaxeln inte satt som den skulle pga höjden. Tycker också att bilen svarar bättre.
Nu återstår låslisten på framrutan, hjulinställning, en räfflad ventilationstunnel i höger hjulhus som jag inte får fast och att sätta fast instrumentbrädan ordentligt.
Ja, det börjar likna status:färdig

Det gick ändå rätt ok, tog ca 3-4 timmar att fixa båda konerna fram.
Det här är rätt konstigt alltihopa. Jag har köpt originalkoner som sen satt ihop med trumpeten som fanns på bilen.... Den där lilla kulan var nere i koppen och inte nåt annat såg konstigt ut..ändå var det 15 cm mellan skärmens nederkant och däckets översida. Nu däremot är det 4-5 cm och helt schysst.
Synd bara att man inte gjorde detta från början. Det hade sparat några svordomar, ett gängsnitt, min kaross från att bli ihoptryckt vid hålet för kompressionsverktyget, sluppit demontera/återmontera tankens gummimuff för sjuttielfte gången, en lednyckel strl 10 och flera timmar....

Väghållningen blev som en dröm nu... Vilken härlig fjädring och inte alls lika hård. Sen försvann ett missljud som troligen berodde på att drivaxeln inte satt som den skulle pga höjden. Tycker också att bilen svarar bättre.

Nu återstår låslisten på framrutan, hjulinställning, en räfflad ventilationstunnel i höger hjulhus som jag inte får fast och att sätta fast instrumentbrädan ordentligt.
Ja, det börjar likna status:färdig

Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Bortse från den fina parkeringstekniken 

Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Snyggt jobbat, Drutt!
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Vilken fin Mini !
Vad heter färgen?
Vad heter färgen?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
RAINIER skrev:Vilken fin Mini !
Vad heter färgen?
Det är "Kandy Apple Red" från House of Color. Det är en silverbas och sen 5 skikt och slutligen 2 lager klarlack.
Bilen ser mer röd ut i verkligheten än på fotona...
(skönt att jag inte tjatat om den så hela forumet tröttnat...

Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Aldrig går det smärtfritt
Idag skulle vi ut på tur och kojan bara hostar fram ett litet gny.... Batteritorsk!?!? Vad händer? Mannen mäter att när jag startar (eller försöker) sjunker strömmen drastiskt till typ 4-5 volt... Sätter därför batteriet på laddning. Då lyser varningslampan ilsket åt mig och jag lämnar pärlan för att åka på trädgårdsvisning på Länninge några timmar. Dock var det så kvalmigt så ACC var rätt skönt ändå.
Väl hemma efter flera timmar med fika och två besök i olika trädgårdar så är jag rätt förhoppningsfull när jag störtar in i garaget och glor på laddaren.... Samma status som tidigare??? jag drar slutsatsen att batteriet fått en hjärtattack
Irriterad åker jag och köper ett nytt dyrt batteri 1290:- som jag hellre lagt på annat!!!
Väl hemma så tar vi loss batteriet som inte laddat och sätter i det nya. Bilen hoppar ju igång direkt. Dock händer en annan konstig sak.... När vi ändå bestämmer oss för att ladda vidare på det gamla utan att det är kopplat till bilen så hoppar plötsligt mätaren på laddaren till status halvladdat... Nu blir jag förvirrad....
Är det nått jävulsskap som drar tjyvström? Nåt tips??? Vad kan förbruka el? (Jag har inte haft lysena på och har ingen radio)

Idag skulle vi ut på tur och kojan bara hostar fram ett litet gny.... Batteritorsk!?!? Vad händer? Mannen mäter att när jag startar (eller försöker) sjunker strömmen drastiskt till typ 4-5 volt... Sätter därför batteriet på laddning. Då lyser varningslampan ilsket åt mig och jag lämnar pärlan för att åka på trädgårdsvisning på Länninge några timmar. Dock var det så kvalmigt så ACC var rätt skönt ändå.
Väl hemma efter flera timmar med fika och två besök i olika trädgårdar så är jag rätt förhoppningsfull när jag störtar in i garaget och glor på laddaren.... Samma status som tidigare??? jag drar slutsatsen att batteriet fått en hjärtattack

Irriterad åker jag och köper ett nytt dyrt batteri 1290:- som jag hellre lagt på annat!!!
Väl hemma så tar vi loss batteriet som inte laddat och sätter i det nya. Bilen hoppar ju igång direkt. Dock händer en annan konstig sak.... När vi ändå bestämmer oss för att ladda vidare på det gamla utan att det är kopplat till bilen så hoppar plötsligt mätaren på laddaren till status halvladdat... Nu blir jag förvirrad....
Är det nått jävulsskap som drar tjyvström? Nåt tips??? Vad kan förbruka el? (Jag har inte haft lysena på och har ingen radio)
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Idag åkte jag tillbaka med batteriet. Det gamla hade blivit fulladdat under natten och behövde mer vatten så vi fyllde i till nivå och chansar att det ska funka. Har ju en sån där vrida-av-pryl monterad på batteriet så jag får väl börja använda den
Vilket fall har jag bråkat vidare med choken, först försökte vi klämma fast en metallcylinder runt vajern men det funka inte, inte heller med det enda som kan laga - silvertejp.. Men nä, inte det heller... Får testa knepet att ta värmevajern....
Stänkskydd är monterade bak. Ratten har sänkts m h a en sån där sänkningsadapter. Blev mkt bättre vinkel.
Sen gav jag mig på centerkonsollen. Jag tänkte att nu jävlar ska jag få den jäkla "möbeln" på plats.
Jag skar bort rätt mycket av den vänstra sidan på konsolen, var tvungen att kapa den nedre hyllan på den också för att få det okej. Sen borrade jag hål för lilla knappen till spolarvätskepumpen och monterade den i konsolen.
Jag är faktiskt nöjd. Det ser rätt bra ut och jag kan styra värmeutblåset bättre än utan konsol. Ska även peta i en radio men har då dilemmat att en standard blir för djup, då kommer foten att haka i bakre delen på radion... Måste hitta en "grundare", helst inte mer än 5-10 cm... Det blir en svårare uppgift. Vet 1 sån... Denver CAU-415 men recensionerna är inte så strålande
Nån som har nåt förslag???
Växellägena funkar bättre och bättre.... Knepet är att trampa ner under golvet med pedalen
... Då går det lättare..
Japp, det var dagens bravader i garaget... Imorgon blir det att attackera choken igen och att försöka få bort glödtändningen...

Vilket fall har jag bråkat vidare med choken, först försökte vi klämma fast en metallcylinder runt vajern men det funka inte, inte heller med det enda som kan laga - silvertejp.. Men nä, inte det heller... Får testa knepet att ta värmevajern....
Stänkskydd är monterade bak. Ratten har sänkts m h a en sån där sänkningsadapter. Blev mkt bättre vinkel.
Sen gav jag mig på centerkonsollen. Jag tänkte att nu jävlar ska jag få den jäkla "möbeln" på plats.

Jag skar bort rätt mycket av den vänstra sidan på konsolen, var tvungen att kapa den nedre hyllan på den också för att få det okej. Sen borrade jag hål för lilla knappen till spolarvätskepumpen och monterade den i konsolen.
Jag är faktiskt nöjd. Det ser rätt bra ut och jag kan styra värmeutblåset bättre än utan konsol. Ska även peta i en radio men har då dilemmat att en standard blir för djup, då kommer foten att haka i bakre delen på radion... Måste hitta en "grundare", helst inte mer än 5-10 cm... Det blir en svårare uppgift. Vet 1 sån... Denver CAU-415 men recensionerna är inte så strålande

Nån som har nåt förslag???

Växellägena funkar bättre och bättre.... Knepet är att trampa ner under golvet med pedalen

Japp, det var dagens bravader i garaget... Imorgon blir det att attackera choken igen och att försöka få bort glödtändningen...
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
- Mr Gotland
- Moderator
- Inlägg: 315
- Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
- Ort: Gotland
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Drutten skrev:
Sen gav jag mig på centerkonsollen. Jag tänkte att nu jävlar ska jag få den jäkla "möbeln" på plats.![]()
Jag skar bort rätt mycket av den vänstra sidan på konsolen, var tvungen att kapa den nedre hyllan på den också för att få det okej. Sen borrade jag hål för lilla knappen till spolarvätskepumpen och monterade den i konsolen.
Jag är faktiskt nöjd. Det ser rätt bra ut och jag kan styra värmeutblåset bättre än utan konsol. Ska även peta i en radio men har då dilemmat att en standard blir för djup, då kommer foten att haka i bakre delen på radion... Måste hitta en "grundare", helst inte mer än 5-10 cm... Det blir en svårare uppgift. Vet 1 sån... Denver CAU-415 men recensionerna är inte så strålande![]()
Nån som har nåt förslag???![]()
Jag använder mest bilstereo utan cd i mina kojor
t.ex.
NetOnNet
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 8408.4686/
Clas Ohlson
http://www.clasohlson.com/se/Bilstereo- ... r384218000
Jag få säga att jag är grymt imponerad på ditt arbete

1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61
// Emil
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61
// Emil