Clubman "That 70s Show"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Hade några timmar att slå ihjäl igår kväll, så jag slog och log jäkligt hårt! ;)
Som jag beskrev tidigare i ett inlägg, att jag ville sätta min prägel på kojan så kunde jag inte hålla mig!
Sagt och gjort så skruvade jag bort skärmbreddarna och tvättade nederdelen av karossen med T-Doja!
Bild

Sedan fylla upp en blomsprayflaska med vatten & 1 droppe YES, plocka fram min gamla dekorskrapa (jobbade med sådant förut)
Kändes väl sådääär att bryta N.O.S Trim Bite förpackningen (t.v i bild) som jag köpte från Rogers Custom samtidigt som skrynkelfärgen!
Bild

Det blev ingen Broadspeed eller Britax Cooper, ingen British Vita och inte en chans i helvete en Monte Carlo replika!
En skalpell och min gamla hårfön så var jag iland så här långt! Starkt påbrå och combo av Alan Mann’s Ford P68:a och Escort MK1 så har jag således
replikerat Alan Mann Racing den här gången, och jag kommer fortsätta med att lacka (alt. låta foliera) huven-scoopet & näsan på bakluckan i en snarlik guld som stripen! Snarlika sponsordekaler eller "payout-stickers" som sitter på Alan Mann’s Ford Escort MK1, kommer jag köpa så fort jag skrivit klart det här inlägget!
:)
Bild
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Landén »

Stiligt!! gillar ditt jobb..
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minitokig »

Snyggt :-)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tackar tackar! :) I lördags hade vi lite namngivningsfest för min dotter, men jag hann med några moment i garaget innan kalaset! ;)
Kopplade ihop lite el och fick då fart på lyktorna fram och bak inkl. bromsljus! Blinkers bak lyser konstant när jag knäpper på, men beror
förmodligen på att jag petat ur lamporna vid blinkersen fram.. Då själva insatserna är tok-rostiga vid lamphållaren!

Med detta hela känns det ännu ett snäpp längre på rätt sida av projektet! Och inte utan att jag tar sikte på en besiktning
under hösten!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Yeees! Kom hem från jobbet ikväll, så hade ett (av två) kuvert anlänt från U.K med dekaler till projektet! Attans vad jag längtar efter att mäta in och montera dem! Alltid lika billigt & roligt att dekal-trimma en bil! ;)
Bild
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av silverbullet 96 »

You cant beat stickers!!!

Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

En smula sänkt av förkylning så vart det inte många slängar gjort på kojan varken igår eller idag... Fast igår stack jag ner till Linköping och hämtade mina Dunlop fälgar och rundade Biltema för att köpa lite verktyg till garaget! Däremot hitade jag lite universaldelar till kojan, vilket hamnade i kundvagnen. Bl.a innerbackspegel med sugpropp. Först skrattade jag åt den, men slängde ner och tänkte;
Ska ju titta mer framåt än bakåt när jag kör! + att det blir simpelt att polera rutan inifrån igenom att bara ta bort den! ;)

Det andra jag slängde ner i vagnen var plast/kromlist 7mm universal, som jag tänker ha på scoopet! Den andra universallisten jag skickade efter är övervägande svart, så den får hamna på hyllan tillsvidare!
Bild

Yttermera åsido åkte jag iväg idag till en gård där jag vet står en gammal rallybil Volvo 140 av 1968 års modell. Bilen har inte körts på 20 år, och är vad jag nu vet, utrustad sent 70-tal tidigt 80-tal. Jodå, det stämde! Gamla blåa Britax-bälten, "anolog" Halda speedpilot och en kriminellt snygg & skön rallystol (replikerad på dåtidens Recarostol) Det är bara det att han sålt bilen för 1 år sedan, men att nuvarande ägare inte hämtat den(?)
Bild

Jag ska lägga på en rem och försöka köpa loss stolen, bältena och Haldan av nuvarande ägare! 8) Lördagsutflykten fortsatte till Herr Slentrians garage med lite korvgrillning, inlagd gurka, kojasnack och däckspark i dubbel bemärkelse! Sedan förbi greven där min bättre hälft har uppställningsplats för hennes hobbybil och äska plats för kojan inför vintern, vilket gick som en dans. Avslutade kvällen med att montera högra sidan av Alan Mann stripen på kojan. Trevlig lördag i sviterna av en förkylning!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2037
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hylsan »

trevligt fynd, lycka till med köpet :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Brev nummer 2 med dekaler slank ner i brevlådan idag! :D
Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Vart garage hela dagen. Tog det roliga först... Mätte in och monterade dekalerna, sedan skiftade jag till de nya trummorna! Jag justerade "något sånär" för att jag ändå ska plocka av dom efter testkörning för att hålborra & lacka dem på nytt! Gasade iväg på byns bakgator och vart positivt överraskad vad det lirade bra. Inget "pulserande" från pedalen, som dessutom tog lååångt upp! ;) Fick besök av en polare under kvällen som köpt en Porsche.

Two icons
Bild


Sedan polarn gasat iväg, gav jag mig på trimmotorn... Då jag känner att det vitala på själva bilen lirar, dvs bromsar & el så kan jag se resten som finlir över tid; motorn tändning & förgasare etc. Syltar in den i motorn här projekttråden, då den ändå kommer hamna i bilen så småningom.
Så först då bena ut några saker: 998cc och remotelåda, köpt på den lokala skroten utan topplock. Jag skriver en slags FAQ direkt:
(Svaret först, frågan inom parentes)

-Då hade jag ju självklart gjort det!!! (varför slänger du inte i en 1275:a istället?)

-Kan du visa mig en seriös kalkyl på det? (det är ju dyrare att trimma en 998:a än en 1275:a)

-Det får bli en överraskning, men kommer troligtvis inte så jäkla långt efter en "basic" trimmad 1275:a! (hur många hästar siktar du på?)

-För att jag helt enkelt diggar 998:orna, får en varv-villigare karaktär och tillgången på block/stakar/vevar är mycket större (men.. varför ödsla energi och pengar på en 1000 kubikare?)

Splittade motorn från lådan och petade raskt ur stakar/kolvar för att se statusen på veven... Och det var ingen rolig syn! Framför allt ramtapparna var repigare än min gamla Appetite For Destruction grammofonskiva från -87! Dessutom omslipad 020 på ram & 010 på vev! Som tur är införskaffade jag ett komplett 998cc Cooper vevparti i våras! ;)

"Welcome to the jungle"
Bild

Loppen däremot är riktigt sjyssta, då det mot förmodan är upphonat och nya kolvringar, när omslipad vev byttes(? en hypotes)
Ingen ö.d där så jag kommer hona upp loppen rätt och slätt, och smiska i "D-crown" kolvarna sedan!

Bild

Nu är det dax att slagga lite, så fortsätter jag med nytt inlägg kring motorn imorgon kväll!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Vaknade tidigt (ska jobba idag) så jag fortsätter lägga upp lite bilder från gårdagens motor-session innan jag sticker till jobbet. Efter att jag konstaterat att den gamla veven antingen blir exchange-ämne eller går raka spåret till centralarkivet, plockade jag ur oljepluggarna för att kunna göra rent blocket big time!

Började med att borra ett hål i mässingpluggen och gänga upp för M8. En 17mm hylsa, långbult/mutter och några brickor fick bli min lilla "utdragare"
Bild

Drog ner bulten ganska långt, skruvade några varv på muttern sen sa det TICK när pluggen släppte! Satt förvånansvärt lätt denna gång!
Bild

Kommer gänga upp hålen, bearbeta blocket och sedan skruva dit insex-plugg efter rengöring!
Bild

Borrade även ur den främre oljepluggen, som oxå kommer få sig en insexplugg efter rengöringen. Finns det f.ö någon som har en sprängskiss på motorblocket och dess oljekanaler, yttermera oljans färdriktningar dito? (Har sett en för automat nån gång.) Om så, vänligen lägg upp en bild på detta i tråden! :)

Jag har samlat på mig lite delar över tid till det här motorobjektet. Bl.a ramlagerförstärkning från Swifttune, som tillsammans med de andra motordelarna kommer bearbetas för att komma på plats!
Bild

Vidare från Cooper/vevpartiet jag köpte i våras (vev, kolvar/stakar) så kommer jag använda dessa högkomp.kolvar eller "D Crowns" som engelsmännen kallar dom! ;)
Bild

Rakskurna mellandrev! Hittade flytande främre bussning för 998cc primärdrev efter tips från Tulka
Bild

Och en liten "säkerhets" detalj bland många andra; Om den röda packboxen bakom svänghjulet sticker, så finns det en liten chans att
oljan inte sprutar direkt ut på lamellen. Denna är egentligen till Verto-koppling, men funkar på pre-verto!

Bild

Nu mot jobbet! ;)
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minitokig »

roligt projekt, tack för du delar med dig av bilder och story!
:-)
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av mojoman »

Motorrenoveringen följs med stort intresse, har själv på börjat ett litet projekt men tar ett tag innan jag kommer till motorn. Så jag får hänga här och lära mig lite :D
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tackar! :) Ja motor/trim/renovering är ju onekligen den delikatess med hundkojor som är roligast! :D Iom att jag valt att skippa besiktning i år så kommer jag ställa in bilen på en loge under vintern (garaget där jag mekar ska ge plats för en annan bil vintertid) Detta ger då utrymme för att fortskrida med motor/växellåda & inredning nu under hösten och vintern!

Just detta motorprojekt emotser jag väldigt mycket, då jag trivdes så jäkla bra med en "basic" trimmad 998cc Copper motor som gick i ur och skur för en massa år sedan! Nu vill jag vidareutveckla trimningsgraden på just den här 998:an, som jag aldrig gjorde då! More to come! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag köpte dom till mitt förra motorprojekt (1293cc) och har nu köpt dom på nytt till 998:an! Jag fick första gången för många år sedan höra talas om "Vizard-bultarna" till toppen, och att Minispares saluförde dessa. These studs do not stretch, so they pull the head down är devisen i annonsen!
Bild
Trots att jag kommer köra något sånär hög komp så kommer jag komplettera med en vanlig genuine kopparpackning samt shelllack (kvistlack)
Fick tipset av Henrik Walli på Dalhems att stryka packningen ett varv på varje sida med shellack och att låta torka helt. Sedan 10-15min innan applicering av toppen stryka ett varv till, smiska dit toppen och sedan momentdra! Min upplevelse från 1293:an var att jag slapp byta topplockspackningar pga att dom pajat. Utan skedde naturligt då jag av andra skäl ville lyfta toppen! Stark rekommendation även för motorer som kör otrimmat!

En annan sak som gått mig (och hästarna) förbi är ställbara kamdrev. Så jag tjackade ett kit "rota slide" kit från Minispares och kommer justera detta när den dagen kommer. Innan har jag linjerat dreven och bultat dit bá! Visst det har funkat, men kan jag hitta någon betande häst i hagen så plockar jag in den på 998:an! ;)
Bild

Borde egentligen hamnat i block/oljekanal-inlägget, men jag tänkte peta in en sådan kula och fjäder istället för original reduceringsventil. Lite booster till oljetrycket som Minispares så klatchigt skriver! Då jag köpt en "basic" ny oljepump (pindrive) så tänker jag lite; "Det jag förlorar på karusellen tar jag igen på gungan"
Bild

Kamaxeln då? Där erkänner jag att är jag konservativ! Jag har valt min gamla trojänare 649 kam. 300 graders duration och enligt några hopplös för gatbruk i en småkubikare! Men jag gillar’n och kommer, konservativ som jag är, peta i den! :) (sorry för suddig bild)
Bild

Utöver ovanstående "effekter" så följde slitdelar såsom lager, kolvringar, packningar, packboxar etc ämnat 998cc, med i beställningen från Minispares!
Bild

Yttermera åsido så är huven, scoopet och nummerskyltbelysning/näsan f.n på foliering! Snackade med en vikarie på mitt jobb som slagit in på bil/folierings-marknaden. Han gav mig ett sjysst pris, så jag lämnade delarna till honom. Jag återkommer med bilder och ett utlåtande... Med folierarens godkännande också kontakt till vederbörande ifall resultatet (och intresse för foliering) skulle falla er här på forumet i smaken!

"blodpudding är oxå mat" ;)
Skriv svar