Jag köpte dom till mitt förra motorprojekt (1293cc) och har nu köpt dom på nytt till 998:an! Jag fick första gången för många år sedan höra talas om "Vizard-bultarna" till toppen, och att Minispares saluförde dessa.
These studs do not stretch, so they pull the head down är devisen i annonsen!

Trots att jag kommer köra något sånär hög komp så kommer jag komplettera med en vanlig
genuine kopparpackning samt shelllack (kvistlack)
Fick tipset av Henrik Walli på Dalhems att stryka packningen ett varv på varje sida med shellack och att låta torka helt. Sedan 10-15min innan applicering av toppen stryka ett varv till, smiska dit toppen och sedan momentdra! Min upplevelse från 1293:an var att jag slapp byta topplockspackningar pga att dom pajat. Utan skedde naturligt då jag av andra skäl ville lyfta toppen! Stark rekommendation även för motorer som kör otrimmat!
En annan sak som gått mig (och hästarna) förbi är ställbara kamdrev. Så jag tjackade ett kit "rota slide" kit från Minispares och kommer justera detta när den dagen kommer. Innan har jag linjerat dreven och bultat dit bá! Visst det har funkat, men kan jag hitta någon betande häst i hagen så plockar jag in den på 998:an!
Borde egentligen hamnat i block/oljekanal-inlägget, men jag tänkte peta in en sådan kula och fjäder istället för original reduceringsventil. Lite
booster till oljetrycket som Minispares så klatchigt skriver! Då jag köpt en "basic" ny oljepump (pindrive) så tänker jag lite;
"Det jag förlorar på karusellen tar jag igen på gungan"
Kamaxeln då? Där erkänner jag att är jag konservativ! Jag har valt min gamla trojänare 649 kam. 300 graders duration och enligt några hopplös för gatbruk i en småkubikare! Men jag gillar’n och kommer, konservativ som jag är, peta i den!

(sorry för suddig bild)
Utöver ovanstående "effekter" så följde slitdelar såsom lager, kolvringar, packningar, packboxar etc ämnat 998cc, med i beställningen från Minispares!
Yttermera åsido så är huven, scoopet och nummerskyltbelysning/näsan f.n på foliering! Snackade med en vikarie på mitt jobb som slagit in på bil/folierings-marknaden. Han gav mig ett sjysst pris, så jag lämnade delarna till honom. Jag återkommer med bilder och ett utlåtande... Med
folierarens godkännande också kontakt till vederbörande ifall resultatet (och intresse för foliering) skulle falla er här på forumet i smaken!
"blodpudding är oxå mat"