BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Mina bad boys är 7" har jag för mig. Vilket jag också får för mig är de sämsta... eller så är de 7,5". Jag kommer berätta sanningen imorgon!
Beträffande beläggen är det i alla fall två till antalet i var ok och efter en snabb titt på minispares vill jag säga att de är från en 998!
Nu har jag även googlat och jag har ingen aning om vad jag har....
Beträffande beläggen är det i alla fall två till antalet i var ok och efter en snabb titt på minispares vill jag säga att de är från en 998!
Nu har jag även googlat och jag har ingen aning om vad jag har....
BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Blev 12 trevliga timmar i garaget igår.
Börkade med att hissa upp bilen i fram och tappade ur gammal kolsvart olja och bytte filter. I med ny 10-olja, upp i normalttemp och ur med oljan igen. Spenderade därefter en stund med att få loss den gamla filterhållarburkmojen och satte dit en ny adapter för screw-onfilter. Det är något visst med nya fräscha delar på en lortig gammal motor.
När oljan var klar och grillen på plats igen lossade jag avgassystemet, kladdade fullt med avgaspasta och ihop igen. Tyst som en mus!
Efter detta gick jag på underredet och drog på ett rejält lager med underredsmassa, ser lite ut som jag kört ner i en pöl med blöt asfalt.
Till sist gav jag mig på att byta blinkersspak, vilket jag tänkt göra sedan i somras, och detta gick utan större bekymmer. Vi fick även liv i blinkersena igen, då det visade sig att en sladd åkt ur min nya säkringshållare och reläet var inte alls trasigt. Passade även på att byta ut vattnet i kylsystemet mot glykolblandat!
Det var vad jag fick gjort på kojan. Sen spenderade vi en lååång stund med att lufta bromsarna på caminon, visade sig att en koning såg helt tokig ut. Med detta åtgärdat trycksatte vi systemet med 3 kg och fick snabbt ordning på det. Även huven åkte på plats och lite annat som jag inte riktigt uppfattade.
Det är en rätt speciell känsla nu när det inte är långt kvar till besiktning. Svetssömmar och spacers ska på plats, batteriet ska få sig en fästanordning och sen är det enda som återstår en hjulinställning och att få fuggen ordentligt justerad. Lite overkligt känns det på något vis.
Lätt trött far 23:00

Börkade med att hissa upp bilen i fram och tappade ur gammal kolsvart olja och bytte filter. I med ny 10-olja, upp i normalttemp och ur med oljan igen. Spenderade därefter en stund med att få loss den gamla filterhållarburkmojen och satte dit en ny adapter för screw-onfilter. Det är något visst med nya fräscha delar på en lortig gammal motor.
När oljan var klar och grillen på plats igen lossade jag avgassystemet, kladdade fullt med avgaspasta och ihop igen. Tyst som en mus!
Efter detta gick jag på underredet och drog på ett rejält lager med underredsmassa, ser lite ut som jag kört ner i en pöl med blöt asfalt.
Till sist gav jag mig på att byta blinkersspak, vilket jag tänkt göra sedan i somras, och detta gick utan större bekymmer. Vi fick även liv i blinkersena igen, då det visade sig att en sladd åkt ur min nya säkringshållare och reläet var inte alls trasigt. Passade även på att byta ut vattnet i kylsystemet mot glykolblandat!
Det var vad jag fick gjort på kojan. Sen spenderade vi en lååång stund med att lufta bromsarna på caminon, visade sig att en koning såg helt tokig ut. Med detta åtgärdat trycksatte vi systemet med 3 kg och fick snabbt ordning på det. Även huven åkte på plats och lite annat som jag inte riktigt uppfattade.
Det är en rätt speciell känsla nu när det inte är långt kvar till besiktning. Svetssömmar och spacers ska på plats, batteriet ska få sig en fästanordning och sen är det enda som återstår en hjulinställning och att få fuggen ordentligt justerad. Lite overkligt känns det på något vis.
Lätt trött far 23:00


BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Var inne på mekonomen igår för att köpa upphängning till avgassystemet. Fick tag i det jag sökte och tänkte att det är väl lika bra att byta ut klamman mellan grenröret och avgassystemet. Så en klamma som påstods skulle passa hamnade i min hand och jag promenerade skeptiskt hem. Väl hemma ser jag att den har dia 54 och det kan ju inte vara rätt. Så, jag promenerar tillbaks till butiken och påtalar att den är lite stor och att jag vill ha en dia 45 och det har de naturligtvis inte. Då kommer den briljanta säljaren på snilleblixten att om jag KAPAR AV grenröret och avgassystemet och svetsar dit större flänsar så funkar ju den jag köpte! Trött på livet gick jag hem utan klamma.
Nu funderar jag mest på hur stor dia ett originalsystem egentligen har? 1.3/4" som jag fick för mig att det var verkar ju vara för Cooper?
Nu funderar jag mest på hur stor dia ett originalsystem egentligen har? 1.3/4" som jag fick för mig att det var verkar ju vara för Cooper?
BMC Mini 1000 -70
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: BMC Mini 1000 -70
OK brukar ha välsorterat med klämmor!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: BMC Mini 1000 -70
Jag har en omonterad sån här liggande, om det kan vara intressant:
http://www.minimania.com/part/GEX7046/C ... ini-Cooper
http://www.minimania.com/part/GEX7046/C ... ini-Cooper
Re: BMC Mini 1000 -70
Med mina nyinköpta avgaspryttlar pysslade jag ihop dessa skapelser

Och det blev så här!

Och nya fina mattor. Oväntat bra passform.

Sen snickrade jag ihop ett golv till bakluckan. Det är meningen att den inte ska gå hela vägen fram till tanken.

Sen fixade jag ett fäste till batteriet och målade underredet. Till sist tänkte att jag skulle förbereda för mina spacers och rev av hjulen och bankade ut bultarna. Tyvärr är jag alldeles för stark för mitt eget bästa och drog av en hjulbult
Men en god sak är att jag precis funnit forumbilder.se och därmed fattat hur alla andra gör för att ladda upp mer än tre bilder!
Snart besiktning

Och det blev så här!

Och nya fina mattor. Oväntat bra passform.

Sen snickrade jag ihop ett golv till bakluckan. Det är meningen att den inte ska gå hela vägen fram till tanken.

Sen fixade jag ett fäste till batteriet och målade underredet. Till sist tänkte att jag skulle förbereda för mina spacers och rev av hjulen och bankade ut bultarna. Tyvärr är jag alldeles för stark för mitt eget bästa och drog av en hjulbult

Men en god sak är att jag precis funnit forumbilder.se och därmed fattat hur alla andra gör för att ladda upp mer än tre bilder!
Snart besiktning

BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Far gjorde ett tappert försök att rädda hjulmuttern jag drog av igår. Svetsen löste det inte. Inte heller vinkelslipen.

Byggde även klart bakluckan. Sjukt bra blev det!

Sen har jag funderat på det här med mina frambromsar. Är de från en 997 eller 998. Skivorna är 7" och oken ser ut som nedan. Någon som kan klura ut det?

Nu är det inte mycket kvar

Byggde även klart bakluckan. Sjukt bra blev det!

Sen har jag funderat på det här med mina frambromsar. Är de från en 997 eller 998. Skivorna är 7" och oken ser ut som nedan. Någon som kan klura ut det?

Nu är det inte mycket kvar

BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Från en 998
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: BMC Mini 1000 -70
Om du mot förmodan nu skulle ha beställt 7.5" S belägg, så kan du tjacka dessa som passar 998cc 7" belägg för 185 spänn inkl. frakt!
http://www.tradera.com/item/301912/2197 ... k-ii-1963-
OBS står 997cc i annonsen, men dessa funkar på 998cc ok! (de första 997cc ok/belägg är annorlunda utformade)
http://www.tradera.com/item/301912/2197 ... k-ii-1963-
OBS står 997cc i annonsen, men dessa funkar på 998cc ok! (de första 997cc ok/belägg är annorlunda utformade)
Re: BMC Mini 1000 -70
Gött! Inga glasspinnebromsar då
Inte beställt belägg Magnus, bara undrade vad jag hade för något

Inte beställt belägg Magnus, bara undrade vad jag hade för något

BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Åkt hem och hämtat upp mina delar mitt på dagen och nu kliar det satan i fingrarna att åka till garaget!
Noterade ett till paket från minispares i DHL-bilen, vem i Brommakrokarna har beställt?
Noterade ett till paket från minispares i DHL-bilen, vem i Brommakrokarna har beställt?

BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Smällde på mina spacers bak idag, gick hur lätt som helst när jag insåg att det bara var att ta av navet och pressa in bultarna med hjälp av skruvstädet och en lång hylsa. Det var bak det. Fram gick inte alls över huvud taget, så jag struntade helt enkelt i det. Och när bilen väl stod på backen igen och det var dags att provköra tog däcken inte alls i när jag svängde och det var en trevlig överraskning! Så om någon vill köpa ett par 3/4" spacers finns de i Bromma!

"Skymning"
Under provturen ålade bilen som en kalasfull orm återigen och åter i garaget gav jag mig på att byta en styrled och innan jag gjorde det mätte jag skillnaden mellan hjulen i främre och bakre delen och det skilde inte mindre än 5(!) cm. Så jag räknade lite och kom fram till att det skulle bli bra att placera nya styrleden 12,5 mm längre in. Jag räknade fel. Tänkte inte alls på att styrleden och bakdelen av däcket inte satt på samma avstånd från centrum. Hur som helst, skruvade dit den ena 12.5mm längre in, släppte ner bilen och rullade den fram och tillbaks några gånger och mätte igen. 128cm back och 128.2cm fram! Så ut på provtur och det var grymt kul att köra och en otrolig skillnad.

Mårten, jag väljer att helt tro på din anekdot om rundade skallar på hjulbulten.
Bara en styrled kvar att byta och justera bromsarna lite, sen är det dags för bilprovningen!

"Skymning"
Under provturen ålade bilen som en kalasfull orm återigen och åter i garaget gav jag mig på att byta en styrled och innan jag gjorde det mätte jag skillnaden mellan hjulen i främre och bakre delen och det skilde inte mindre än 5(!) cm. Så jag räknade lite och kom fram till att det skulle bli bra att placera nya styrleden 12,5 mm längre in. Jag räknade fel. Tänkte inte alls på att styrleden och bakdelen av däcket inte satt på samma avstånd från centrum. Hur som helst, skruvade dit den ena 12.5mm längre in, släppte ner bilen och rullade den fram och tillbaks några gånger och mätte igen. 128cm back och 128.2cm fram! Så ut på provtur och det var grymt kul att köra och en otrolig skillnad.

Mårten, jag väljer att helt tro på din anekdot om rundade skallar på hjulbulten.
Bara en styrled kvar att byta och justera bromsarna lite, sen är det dags för bilprovningen!

BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Ska vara 1,6mm (ja egentligen 1/16" tum vilket blir 1,5875mm men vafaen så noga..) toe out alltså det högre värdet i framkant,
så det räknade du ut innih-lvete bra!
Inte mycket plats till tjocka skruvskallar där inte!
så det räknade du ut innih-lvete bra!
Inte mycket plats till tjocka skruvskallar där inte!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!