Sida 6 av 6

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 3 juli 2011 kl. 22:20
av philsson
så hög oljeförbrukning har jag aldrig hört talas om. Säker på att bilen inte läcker någonstans? Läste för någon månad sedan om ett schyst WD40 trick, där man häller i ca 1dl WD40 i varje cylinder över natten och sen byter olja för att bli av med avlagringar och annat runt kolvringarna och oljeringarna som tydligen kunde lösa problemet med att bilen drar olja, men så mycket som du beskriver måste vara något annat?

På min bil så skramlade plåten som sitter runt kylaren en del. Tips är att byta ut skruvklipsen eller vad som kallas (gängorna som sitter på kylaren) och dra åt med nya skruvar. Gjorde all skillnad på min bil. Jag bytte även fläkt, men jag tror inte det var det som var felet. Sen upptäckte jag också att när man monterar kylaren åtminstone på min bil så kan man få fläkten att skrapa emot kåpan. För att undvika detta så drar jag kylaren ut mot skärmkanten när jag drar åt skruvarna i fästet mellan kylare och motor.

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 3 juli 2011 kl. 23:24
av webbe
Tycker med att det borde va något läckage någonstans men har aldrig sett det droppa eller liknande. Bilen står parkerad på samma ställe varje dag så det borde synas där.

Tror att motorn tjuvar luft nånstans, kan detta ge högre förbrukning?
Förgasarinställningarna e inte helt ok, kan detta ge högre oljeförbrukning?

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 4 juli 2011 kl. 11:56
av Crona
webbe skrev:Tycker med att det borde va något läckage någonstans men har aldrig sett det droppa eller liknande. Bilen står parkerad på samma ställe varje dag så det borde synas där.
En koja som INTE läcker olja :shock: det låter ju helt fantastiskt, är där olja på den :mrgreen:
webbe skrev:Tror att motorn tjuvar luft nånstans, kan detta ge högre förbrukning?
Tjuvluft i sig kan inte ge högre oljeförbrukning, men om den drar tjuvluft genom vevhusventilationen så ja då kan den dra i sig olja.
webbe skrev:Förgasarinställningarna e inte helt ok, kan detta ge högre oljeförbrukning?
Nej

Men 1 liter på 12 mil, då känns det rätt enkelt att ställa diagnos.

Jag såg att du misstänkte den bara gick på två cylindrar, har du tagit kompprov?
Om kompet går ner i vevhuset så får du automatiskt extrem vevhusventilation och med det även extrem oljeförbrukning.

Så hur ser det ut med vevhusventilationen?
Testa följande, ta av slangen till vevhusventilatione på ventilkåpan, starta motorn och känn om den ”blåser” om du har så kallad ”skorsten” på svänghjulskåpan gör samma test med denna slang. Om det inte är fullt tvärdrag här så provkör bilen, varva upp den till runt 4000-4500 rpm släpp gasen (motorbromsa) när varvet är nere på 2500 rpm titta i backspegeln och lägg på gas igen. Blir det ett blått moln så drar han in olja via insugsventilerna.

Om du tycker att den ryker hela tiden, be en kompis köra bakom och så ger du fullgas och frågar kompisen rök den och vilken färg var det på röken?

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 5 juli 2011 kl. 14:40
av webbe
Ska testa o kolla på detta.
Den går på alla cylindrar nu så det är fixat...

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 5 juli 2011 kl. 22:38
av Crona
webbe skrev:Den går på alla cylindrar nu så det är fixat...
Om du har möjlighet så kolla ändå kompet i motorn kan vara bra att veta om du ev. har hög vevhusventilation.
Oljan måste ju sugas in i motorn och förbrännas om den nu inte läcker ut och då finns det inte så många möjligheter.

//Thomas

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 5 juli 2011 kl. 23:39
av philsson
Crona skrev:
webbe skrev:Den går på alla cylindrar nu så det är fixat...
Om du har möjlighet så kolla ändå kompet i motorn kan vara bra att veta om du ev. har hög vevhusventilation.
Oljan måste ju sugas in i motorn och förbrännas om den nu inte läcker ut och då finns det inte så många möjligheter.

//Thomas
håller med du... borde ryka en hel del om den inte har några läckage. Kan det läcka in olja genom insugsventilerna verkligen? Är det då styrningarna som är slitna? För i sig så skulle väl ett läckage på insugssidan bara leda till en öppen anslutning till förgasaren? Aja.. jag kanske är trött bara...
Men vevhusventilationen som nämnt, kolla den. Eller så har du oturen att den läcker ut olja i vattnet som min gjorde när toppackningen gick förra gången. Men det är ju mindre kul isf..

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 6 juli 2011 kl. 09:57
av Crona
philsson skrev:Kan det läcka in olja genom insugsventilerna verkligen? Är det då styrningarna som är slitna? För i sig så skulle väl ett läckage på insugssidan bara leda till en öppen anslutning till förgasaren?
Man testar styrningar och tätningarna på insugsventilerna genom att släppa gasen = med stängt spjäll = max undertryck i insugsröret då sugs ev. olja förbi tätning och styrningar och samlas på ventiltallriken när du sen kliver på gasen så drar den i sig oljan och det blir ett blått moln efter bilen.

Men ja att den skulle dra i sig så mycket olja denna vägen är i princip helt osannolikt utan det känns som vevhusventilationen och då troligen på grund av att kompressionen går ner i sumpen/lådan.

Jag tror inte på toppackningen för om så mycket olja skulle tränga in i kylsystemet så måste motsvarande mängd vatten pressas ut och då skulle det finnas oljeblandat vatten under bilen.

//Thomas

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 6 juli 2011 kl. 23:43
av webbe
Läser, begrundar o tackar för tipsen.

Om det skulle vara så att det bara rörde sig om en halv liter e det fortfarande sjukligt mycket eller helt ok?
Blev lite osäker på mängden men läste nånstans att från min till Max på oljestickan e det en halv liter. Och det va ju mer än det.

/anton

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 7 juli 2011 kl. 14:43
av Crona
webbe skrev:Om det skulle vara så att det bara rörde sig om en halv liter e det fortfarande sjukligt mycket eller helt ok?
Hej Anton,
Ja även en halv liter på 12 mil är sjukt mycket men fullt möjligt tyvärr.
Hade själv en Allegro som tog en dunk 5L Svedala-Anderstorp t.o.r. ca: 50 mil men det var förvisso med husvagn men den bilen var inte blyg när det gällde olja. Men efter detta så koppla jag av slangen från "skorstenen" och drog ner under bilen sen blev det en liter på 100 mil istället :lol:

//Thomas

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 7 juli 2011 kl. 16:17
av heemini
Fel lock till ventilkåpan kan också, tillsammans med det annat, bidraga till att ventilationen blir helt fel.
Hör av dig Anton, så kikar vi en kväll nästa vecka. :meck:

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 2 augusti 2011 kl. 22:38
av webbe
Har nu kört 40 mil med bilen utan större problem, dock med en oljeförbrukningen på 1 liter på 10 mil.
Har nu när jag e framme gjort en tändningsinställning samt kompprov.
Kompprovet visade på snitt 9.5 bar, 9.2 till 9.9...

Så tätt verkar det ju va.
Är det då ventiltätningen som inte är ok och ska man då ge sig på att byta detta?
Löst om både tryckluftsversioner för varje ventil o att plocka allt på en gång.
Skulle detta hjälpa oljeförbrukningen?

Läst om wd-40 metoden, skulle detta funka med?

Har tidigare haft avgasrening på bilen som e borttagen men det finns ju en del pluggade hål överallt på motorn samt på förgasaren. Funderade på att byta förgasare om det kunde hjälpa?

Olja gillar den iallafall, men förbrukningen gillar inte jag...

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 3 augusti 2011 kl. 09:13
av Crona
webbe skrev:Har nu kört 40 mil med bilen utan större problem, dock med en oljeförbrukningen på 1 liter på 10 mil.
Har nu när jag e framme gjort en tändningsinställning samt kompprov.
Kompprovet visade på snitt 9.5 bar, 9.2 till 9.9...

Så tätt verkar det ju va.
Är det då ventiltätningen som inte är ok och ska man då ge sig på att byta detta?
Löst om både tryckluftsversioner för varje ventil o att plocka allt på en gång.
Skulle detta hjälpa oljeförbrukningen...
Om du har fixat så du kan trycksätta cylindern så du kan byta ventiltätningarna, så kan du testa en sak till innan du demonterar ventilfjädern.
Plocka av ventilkåpan och ta bort oljestickan, trycksätt cylindern "OBS var försiktig inte fullt tryck" kläm slangen om du inte har en regulator.
Lyssna om luften läcker ut via sumpen/oljestickan om så är fallet så läcker det förbi kolvringarna ett kompprov visar inte alltid detta.
Om luften kommer ut i insugsröret så läcker det via en insugsventil, och kommer det ut i grenröret så läcker det via en avgasventil.
Men om det inte läcker någonstans så borde felet ligga på ventilstyrningar/ventiltätningar så testa med att byta dem.

Men kolla även upp avgasreningen så det är pluggat på rätt sätt, alla slangar från vevhusventilationen kan du leda ner i en flaska så kan motorn omöjligt skugga detta i sig.

//Thomas

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 4 augusti 2011 kl. 11:31
av webbe
Crona skrev:
webbe skrev:Har nu kört 40 mil med bilen utan större problem, dock med en oljeförbrukningen på 1 liter på 10 mil.
Har nu när jag e framme gjort en tändningsinställning samt kompprov.
Kompprovet visade på snitt 9.5 bar, 9.2 till 9.9...

Så tätt verkar det ju va.
Är det då ventiltätningen som inte är ok och ska man då ge sig på att byta detta?
Löst om både tryckluftsversioner för varje ventil o att plocka allt på en gång.
Skulle detta hjälpa oljeförbrukningen...
Om du har fixat så du kan trycksätta cylindern så du kan byta ventiltätningarna, så kan du testa en sak till innan du demonterar ventilfjädern.
Plocka av ventilkåpan och ta bort oljestickan, trycksätt cylindern "OBS var försiktig inte fullt tryck" kläm slangen om du inte har en regulator.
Lyssna om luften läcker ut via sumpen/oljestickan om så är fallet så läcker det förbi kolvringarna ett kompprov visar inte alltid detta.
Om luften kommer ut i insugsröret så läcker det via en insugsventil, och kommer det ut i grenröret så läcker det via en avgasventil.
Men om det inte läcker någonstans så borde felet ligga på ventilstyrningar/ventiltätningar så testa med att byta dem.

Men kolla även upp avgasreningen så det är pluggat på rätt sätt, alla slangar från vevhusventilationen kan du leda ner i en flaska så kan motorn omöjligt skugga detta i sig.

//Thomas


Skall testa detta när jag e tillbaka i sthlm. Pratade med Dalhems då jag befinner mig i dom krokarna och han trodde inte det skulle räcka med att byta ventiltätningar utan att det var dags för renovering av kolvringar o hela köret.. Han snackade även om att man kan testa att göra ett oljebyte och hälla i en tunnare olja typ 10w40 och köra med ett tag om det är så att den smidigare smörjer upp så allt rör sig som det ska igen..

Problemet har ju uppstått efter en vintervila utomhus, hade inte detta problem förra året.
Hans tanke var att nån ventil står ju alltid öppen, i med lite fukt där så har du rost och då en icke fungerande ventil om jag fattade det rätt.

Vad tros om detta?

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 4 augusti 2011 kl. 16:18
av Crona
webbe skrev:Skall testa detta när jag e tillbaka i sthlm. Pratade med Dalhems då jag befinner mig i dom krokarna och han trodde inte det skulle räcka med att byta ventiltätningar utan att det var dags för renovering av kolvringar o hela köret.. Han snackade även om att man kan testa att göra ett oljebyte och hälla i en tunnare olja typ 10w40 och köra med ett tag om det är så att den smidigare smörjer upp så allt rör sig som det ska igen..

Problemet har ju uppstått efter en vintervila utomhus, hade inte detta problem förra året.
Hans tanke var att nån ventil står ju alltid öppen, i med lite fukt där så har du rost och då en icke fungerande ventil om jag fattade det rätt.

Vad tros om detta?
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker även jag att det är rent för hög förbrukning för att vara orsakat endast av ventiltätningar/styrningarna. Därför testa att trycksätta cylindrarna då avslöjas det direkt om det är en ventil eller kolvringar.
Jag tror inte det hjälper med tunnare olja, det har passerat igenom så mycket olja att det redan skulle ha löst upp vad som kan lösas upp.

Att det uppstått efter vinterförvaring förbryllar, men du kan ha fått rost på ett ventilsäte om ventilen stått öppen men det är ändå för mycket olja, nej kompetens måste gå ner i sumpen och skapa ett för högt tryck.

//Thomas