Projekt "Phantom"
- silverbullet 96
- Inlägg: 666
- Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
- Ort: Stehag
Re: Projekt "Phantom"
I think later cars have brackets there (my mini has), I am sure they where used in production to carry the shells around.
- silverbullet 96
- Inlägg: 666
- Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
- Ort: Stehag
Re: Projekt "Phantom"
http://www.somerford-mini.co.uk/pdfs/Ca ... riolet.pdf
part number 24 - bracket slinging shoe front
and a quote from someford "Slinging shoes were used to move bodies around the factory, prior to fitment of wheels and r unning gear. Each shoe fitted into a bracket under the floor, and was secured b y a nut in the sill, into which a bolt on the shoe was threaded. The nut brackets also act as reinforcements between the outer and inner sills, so they should be retained or replaced if work is done in that area. Moreover, no slinging shoe brack ets under the floor is a telltale of a car that’s been fitted with new sills and/or has undergone major floor repairs. Fitting new brackets once the floor and sill work is done makes the car look correct again"
Which would explain why you only have 1
part number 24 - bracket slinging shoe front
and a quote from someford "Slinging shoes were used to move bodies around the factory, prior to fitment of wheels and r unning gear. Each shoe fitted into a bracket under the floor, and was secured b y a nut in the sill, into which a bolt on the shoe was threaded. The nut brackets also act as reinforcements between the outer and inner sills, so they should be retained or replaced if work is done in that area. Moreover, no slinging shoe brack ets under the floor is a telltale of a car that’s been fitted with new sills and/or has undergone major floor repairs. Fitting new brackets once the floor and sill work is done makes the car look correct again"
Which would explain why you only have 1
Re: Projekt "Phantom"
Tack Craig!
Men då bör det sitta en på andra också rent teoreiskt?
Där var det förvisso bytt golvplåt...
Men det känns som att det skulle samlas massa fukt där...tror ni att det funkar att bara svetsa igen hålen?
Som ni såg på bilden så ser det inte så supersnyggt ut runt omkring, lönt att göra om eller ska jag låta det vara??
Tanken var att bara lacka underredet i princip (grund-stonechip-epoxylack), vill inte ha massa gojjs kommer ju inte göra när det regnar direkt
Men då bör det sitta en på andra också rent teoreiskt?
Där var det förvisso bytt golvplåt...
Men det känns som att det skulle samlas massa fukt där...tror ni att det funkar att bara svetsa igen hålen?
Som ni såg på bilden så ser det inte så supersnyggt ut runt omkring, lönt att göra om eller ska jag låta det vara??

Tanken var att bara lacka underredet i princip (grund-stonechip-epoxylack), vill inte ha massa gojjs kommer ju inte göra när det regnar direkt

Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
- silverbullet 96
- Inlägg: 666
- Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
- Ort: Stehag
Re: Projekt "Phantom"
Rover left them open, I suppose the argument being that yes they maybe let moisture in, but then they also let it out!
You might find that there are captive nuts inside the holes, So would be easy enough just to plug them with the correct bolt or you could weld.
You could of course use the hole to spray in some cavity wax /waxoil-
You might find that there are captive nuts inside the holes, So would be easy enough just to plug them with the correct bolt or you could weld.
You could of course use the hole to spray in some cavity wax /waxoil-
Re: Projekt "Phantom"
Om jag fattar rätt så finns det plåt under, då vore kanske det bästa att bara skära bort plåtbiten så slipper du risken att det samlas smuts som håller fukten.Hylsan skrev:Men det känns som att det skulle samlas massa fukt där...tror ni att det funkar att bara svetsa igen hålen?
Om du har för avsikt att lacka underredet så tycker jag nog att du måste åtgärda svetsfogarna för det ser inte direkt snyggt utHylsan skrev:Som ni såg på bilden så ser det inte så supersnyggt ut runt omkring, lönt att göra om eller ska jag låta det vara??![]()
Tanken var att bara lacka underredet i princip (grund-stonechip-epoxylack), vill inte ha massa gojjs kommer ju inte göra när det regnar direkt

Testa att slipa ner svetsfogarna med en kapmaskin så det blir någotsånär, den tid detta tar tror jag det är värt med tanke på hur mycket bättre slutresultatet kommer att bli.
//Thomas
Re: Projekt "Phantom"
Tack Thomas o Craig.
Får se hur det ser ut när jag slipat lite runt där, blir kanske att jag kapar bort en bra bit runt omkring och sätter en ny plåt där. Eventuellt då med nån ny typ av förstärkning..
Får se hur det ser ut när jag slipat lite runt där, blir kanske att jag kapar bort en bra bit runt omkring och sätter en ny plåt där. Eventuellt då med nån ny typ av förstärkning..
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Projekt "Phantom"
just u är det mest slipning som gäller så det går sådär frammåt...
Har dock lite funderingar på tröskeln...vet inte om det är något att oroa sig för eller hur jag ska gå vidare..




Kan man laga rosthålet i fördjupningen till domkraften??
Sen verkar den yttre tröskeln bara vara punktad och det är ju lite rostigt precis vid svetsen, Räcker det att bara dra en helsvets och sedan vara nöjd? Tröskeln i övrigt verkar solid och bra, så det känns lite onödigt att byta..
Har dock lite funderingar på tröskeln...vet inte om det är något att oroa sig för eller hur jag ska gå vidare..




Kan man laga rosthålet i fördjupningen till domkraften??
Sen verkar den yttre tröskeln bara vara punktad och det är ju lite rostigt precis vid svetsen, Räcker det att bara dra en helsvets och sedan vara nöjd? Tröskeln i övrigt verkar solid och bra, så det känns lite onödigt att byta..
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Projekt "Phantom"
Som det ser ut på bilden så har rosten fått fäste inne i falsen, och ända sättet att få stopp på kommande rost problem är att öppna upp falsen och antingen blästra eller byta ut.
Men jag tror plåten är lövtunn så skall du vara säker på att det inte kommer rost i framtiden så är det byte som gäller.
Domkraftsfästet bör gå bra att laga då plåten runt om verkar frisk.
//Thomas
Men jag tror plåten är lövtunn så skall du vara säker på att det inte kommer rost i framtiden så är det byte som gäller.
Domkraftsfästet bör gå bra att laga då plåten runt om verkar frisk.
//Thomas
Re: Projekt "Phantom"
men den sitter väl i yttre plåten så byter ja den så får jag ett friskt fäste också?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Projekt "Phantom"
Vet ej, tänkte inte på att det var samma sida ensHylsan skrev:men den sitter väl i yttre plåten så byter ja den så får jag ett friskt fäste också?

Men alla har väll inte denna typ av fäste, nu är det många år sedan jag byta en tröskel men jag har för mig det bara var en påsvetsad förstärkningsplåt men det var kanske för det var en kombi.
Men någon måste ju ha bytat en tröskel i modern tid och kunna svara.
//Thomas
Re: Projekt "Phantom"
Har slipat lite till i helgen, o jag blir mer och mer tveksam...

Förrutom rosten som är utmed tröskeln så hittade jag flera små hål runt den rektangulära durken och på lite andra ställen. Den är ju dessutom lite slarvigt lagad i främre delen. Innefrån ser man mycket ytrost så det verkar som det bara är pålagt plåt utanpå.
funderar att köpa en HALF FLOOR PANEL och byta allt. när man endå har bilen på spett
Nån som är av annan åsikt eller har något tips?
ska snurra på bilen och se hur det ser ut på andra sidan men där verkar det inte vara så farligt (förrutom tröskeln)
/Tomas

Förrutom rosten som är utmed tröskeln så hittade jag flera små hål runt den rektangulära durken och på lite andra ställen. Den är ju dessutom lite slarvigt lagad i främre delen. Innefrån ser man mycket ytrost så det verkar som det bara är pålagt plåt utanpå.
funderar att köpa en HALF FLOOR PANEL och byta allt. när man endå har bilen på spett

Nån som är av annan åsikt eller har något tips?
ska snurra på bilen och se hur det ser ut på andra sidan men där verkar det inte vara så farligt (förrutom tröskeln)
/Tomas
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Projekt "Phantom"
Plåten ser lövtunn ut på flera ställen och även lite lapptäcke över den, så byt hela tror du ångrar dig annars.
//Thomas
//Thomas
Re: Projekt "Phantom"
Var ute i det fina vädret (eller ja i garaget var det svalt o skönt) igår.
Vet inte ifall jag ska byta "hela" eller om det räcker med en halv golvplåt. Det är ju rättså bra där bak tycker jag.
Sen blir det till att byta hela den yttre tröskeln samt lite av innerskärmen.
Snurrade på karossen och den andra sidan såg faktiskt bättre ut. Ska sluta lite tidigare idag och sticka ut o slipa lite för att kolla nogrannare. Tröskeln verkar också mycket bättre så den behöver jag nog inte byta.
Tittar lite på motorn också. Hörde med lokala motor-nissen och han ville ha runt 15 tusen för att fixa till den
Ingen aning om det var skäligt förvisso men det blir nog att få försöka fixa det själv med hjälp.
Håller på och fiskar info om min dellorto 40-förgasare. Blir till att köpa rep-sats.
Vet inte ifall jag ska byta "hela" eller om det räcker med en halv golvplåt. Det är ju rättså bra där bak tycker jag.
Sen blir det till att byta hela den yttre tröskeln samt lite av innerskärmen.
Snurrade på karossen och den andra sidan såg faktiskt bättre ut. Ska sluta lite tidigare idag och sticka ut o slipa lite för att kolla nogrannare. Tröskeln verkar också mycket bättre så den behöver jag nog inte byta.
Tittar lite på motorn också. Hörde med lokala motor-nissen och han ville ha runt 15 tusen för att fixa till den

Ingen aning om det var skäligt förvisso men det blir nog att få försöka fixa det själv med hjälp.
Håller på och fiskar info om min dellorto 40-förgasare. Blir till att köpa rep-sats.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Projekt "Phantom"
Tykcer min andra sida såg bra ut, borde inte behövas bytas..

..och här blir det till att svetsa igen lite ventilationshål.

Ett annat projekt jag ska fixa är att platta till skuffen lite..

Började fundera lite på skärmbreddare också. Just nu lutar det åt Group 2 Extra wide med krom-list. Ser riktigt läckert ut tycker jag. Frågan är bara om det funkar med 10x6 utan spacers...

..och här blir det till att svetsa igen lite ventilationshål.

Ett annat projekt jag ska fixa är att platta till skuffen lite..

Började fundera lite på skärmbreddare också. Just nu lutar det åt Group 2 Extra wide med krom-list. Ser riktigt läckert ut tycker jag. Frågan är bara om det funkar med 10x6 utan spacers...
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"