Sida 1 av 1

Montera motor.

Postat: 23 november 2012 kl. 01:31
av smalltown
Hej!
Efter en lång tid med lite aktivitet pga mopedrenoveringar och annat har jag nu satt fart med min 850 igen. Den har varit helt isär, karossen är grundligt lagad, lackad under, utanpå och inuti, motor ompackad och målad osv. Nu skall bara allt ihop igen :roll:
Den har en motor med långspakslåda, vilken sticker ut rätt långt bakåt. Jag minns att det var så trixigt när den skulle ur att jag helt enkelt kapade fronten som ändå skulle bytas.
Nu när motorn skall tillbaka skulle jag ju teoretiskt kunna montera motorn i framramen och sänka ner karossen över. Vad rekommenderar ni?
Finns det något knep när man lyfter i motorn för att det skall gå smidigt? Spontant vore det ju skönt att sätta dit underramar först för att få bilen på hjul.

Re: Montera motor.

Postat: 23 november 2012 kl. 10:58
av Jonas Garage
Jag provade att lyfta karossen och skjuta in motorpaketet under,
det funkade bra.
Det var iofs 20 år sen nu men jag har inget minne av att det var några problem...
/// Jonas

Re: Montera motor.

Postat: 23 november 2012 kl. 12:30
av minitokig
Jag lyfte karossen på min Cooper -62 senast och förde in framvagnsram md monterad motor underifrån.
Det svåra var att lyfta karossen tillräckligt högt.
Använd höga pallbockar(risk att det blir vingligt...) eller lyft karossen med travers/motorlyft.
Ta hjälp av kompis(ar).

Om man ska lyfta i motorn uppifrån så vill det till att man har möjlighet att vinkla motorn mycket för att få växellådsklumpen förbi ramen. Givetvis bör motorn vara så ren som möjligt så att inget hakar fast. Skydda gärna den nymålade torpedväggen och ramen annars finns det stor risk att det skrapar i och du bör även vara försiktig så att det inte hakar fast i "slam panel". Två personer är bra att vara.

Re: Montera motor.

Postat: 23 november 2012 kl. 14:56
av Crona
Har bytt ett antal motorer under åren och har alltid monterat motorn underifrån, det går enkelt och smärtfritt och så behöver man ingen motorlyft.

Nu skall jag för första gången prova andra hållet och då dessutom på en "högnosad" Moke hur det går återstår att se :wink:

//Thomas

Re: Montera motor.

Postat: 23 november 2012 kl. 15:06
av smalltown
Tack för synpunkterna! Det blir underifrån då. Det finns lyft i garaget också så det är smidigt. Bilen har vätskefjädring, det var därför jag funderade på om det hade varit smidigt att fixa allt med hjulupphängningen innan.

Re: Montera motor.

Postat: 23 november 2012 kl. 15:33
av Crona
Ok vätskefjädring då hade jag ev. tänkt om :wink:
Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men kan man inte montera växelspakförlängningen när du har lyft i motorn??

//Thomas

Re: Montera motor.

Postat: 23 november 2012 kl. 16:58
av smalltown
Njae, det blir nog ganska krångligt. Inget jag är sugen på om det går att undvika.

Bild

Hmm, måste ta mig en funderare.

Re: Montera motor.

Postat: 23 november 2012 kl. 17:22
av Crona
Sorry fel av mig, långspakslåda tolka jag som remote, nej då kan du inte få den kortare, men det bör å andra sidan gå att lägga i den ovanifrån utan större problem.

Samma låda på min Moke och jag har mätt och fått konfirmerat av Minitokig att det går :wink:
Tänker lägga i motorn utan topp så blir det lättare att vinkla motorn lite lätt bakåt när diffhuset skall ner.

//Thomas