Sida 1 av 2
Grenrör
Postat: 23 november 2012 kl. 08:31
av crowan
Funderar på att köpa ett nytt grenrör till min borrade 1275 (1330). Gick in och kollade på minispares och insåg att det fanns hur mycket som helst att välja på.
Vad ska man tänka på ? Jag var lite inne på att det skulle vara rostfritt, är det bra eller dåligt? Vilken design är bäst? Maniflow? och i så fall vilken Maniflow?
http://minispares.com/shop/classic/Exhaust~and~manifold/Maniflow/Manifold.aspx?110102
Re: Grenrör
Postat: 23 november 2012 kl. 09:51
av minitokig
Jag mailade Minisport och frågade. Kontakten Tom Gould på Minisport plockade fram ett till mig som passade 1330 cc och gummiknutar, Maniflow LM004A, liiiten ändring för att passa just gummiknutar, men det kanske inte du har?
Re: Grenrör
Postat: 23 november 2012 kl. 21:25
av crowan
Jo, det har jag. Men då kör vi nog på ett sånt. Är du nöjd?
Re: Grenrör
Postat: 24 november 2012 kl. 11:34
av minitokig
Mycket nöjd.Det sitter ett RC40 efter, men jag har bara en SU-enkelförgasare på Mini Spares-insug, enklare så.
Cooper -62 har med detta monterat tagit oss på isracing, till Ungern, runt om i Sverige och nu senast till Frankrike.

Minisport/Tom Gould var mycket serviceminded, snabba och hade bra priser. Extra rabatt för medlemmar i MSCS förutom när de har rea och redan låga priser. Maila/ring dem, för detta extractorrör finns ej i listorna utan var specialbeställning.
Re: Grenrör
Postat: 24 november 2012 kl. 15:57
av RAINIER
Köp ingen Sportex LCB eller en rostfri LCB, de spricker vid förgreningen. Sportex har (hade?) dålig passform.
Re: Grenrör
Postat: 19 mars 2013 kl. 11:08
av TommyHedstrom
jag har mej hört att på 1330 å större bör man ha ett så kallat three to one
Rätta mej om ja har fel

Re: Grenrör
Postat: 19 mars 2013 kl. 14:29
av crowan
OK, jag har inte bytt än, vad ska vara bättre med ett tre till 1?
Re: Grenrör
Postat: 19 mars 2013 kl. 18:26
av TommyHedstrom
jag skulle kunna tänka mej att de blir bättre flöde och ett sug i systemet så motor slipper övertrycket runt toppen

Re: Grenrör
Postat: 19 mars 2013 kl. 20:02
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Mina kunskaper är gamla, men det är kojan med
Ska man över 100hk så behöver motorn bli av med avgaserna lättare och då hjälper ett 3-1 system. Motorn andas bättre än med ett LCB.
Det var vad jag fick lära mig. Funderar själv på ett 3-1 system men har inte hittat något som känns prisvärt.
Hälsningar
Patrik
Re: Grenrör
Postat: 20 mars 2013 kl. 01:35
av crowan
Så det blir så stor skillnad av att de går ihop längre ner alltså. Jag får börja spana. Kanske köpläge när man är i England nästa år!
Re: Grenrör
Postat: 21 mars 2013 kl. 20:21
av Cooper-74
Nja om man ska ha LCB eller 3-1 beror mer på valet av kamaxel, sen finns det olika diameter på dom också och ju större volym motorn har desto grövre avgassystem/grenrör behövs det.
Vizards How to modify your mini eller nån senare bok av han om A-series engines har bra info och jämförelser.
Om herr Minitokig avslöjar vilken kamaxel han har så kanske vi andra slipper det jobbiga med att vända sidor i en bok!!!
Re: Sv: Grenrör
Postat: 21 mars 2013 kl. 20:29
av HerrSlentrian
Själv tänkte jag köpa ett 3-1 grenrör i svart och bygga ett rostfritt själv.
Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Re: Grenrör
Postat: 22 mars 2013 kl. 05:11
av crowan
Jag har en swiftune sw-7 kam i min och vizards bok har jag, ska ta och läsa lite i den.
Re: Grenrör
Postat: 22 mars 2013 kl. 07:51
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Skriv gärna vad du/ni kommer fram till, är självklart nyfiken.
Kör själv med en 1293cc väl portad topp, och en kam som ger max effekt vid 7000rpm. Har inte Davids bok längre
Hälsningar
Patrik
Re: Grenrör
Postat: 22 mars 2013 kl. 19:20
av Cooper-74
Vizards bok skrevs långt innan SW5 kammen uppfanns.
Men jämför kamtiderna på den och nån motsvarande så blir det nog bra
