Sida 1 av 1
Lite mer kräm i en 998cc?
Postat: 10 januari 2013 kl. 13:21
av tobot
Hej, jag håller på att renovera min mk3 koja. Har än så länge jobbat på exteriören, rost, lack mm. Jag skulle vilja ha lite mer kräm ur motorn. Det sitter ett steg 1 kit på bilen (enligt förre ägaren). Har original luftfilter och enkel su-förgasare. Motorn är i behov av uppfräschning.
Vad kan man göra för att få den lite piggare?
Dubbla su?
Nytt luftfilter?
Är inte helt bekväm med att meka med motorer men har hjälp av kompis som har jänkebilar. Kojan står just nu bredvid hans jättecadillac till renoveringsobjekt, ser rätt kul ut
Tack på förhand!
Re: Lite mer kräm i en 998cc?
Postat: 10 januari 2013 kl. 14:19
av cmmmm
dubbla su som du säger e oftast mer krångel än att ha en sattsa då hellre på en vanlig hiff 44 typ sen e det ju alltid bra att dom får andas typ lite mer sport avgasrör på vet ej exakt vad som ingår i steg 1 trim och givetvis kn en filter eller liknande vill man har ut mer än det får man ju barbeta toppen sätta ditt rullvippor eller satsa på en 1275 men det viktigaste är ju dock att se till allt e tätt och lager är shyssta mm
lycka till mvh
Re: Lite mer kräm i en 998cc?
Postat: 10 januari 2013 kl. 14:43
av heemini
Hif 44 är för stor för en 998. Hs4 eller Hif 38 räcker gott till.
Min 998 har 266 (tror jag det var) kam och en Cooper 1097 topp som är rejält planad och portad och fått större ventiler (steg 3). HS4 med AAM-nål. Sedan då ett steg 1-kit, d.v.s. avgassystem, LCB, luftfilter och alltså annan nål i förgasaren. Detta plus lite RAINIER-fix i växellådan gör att bilen är perfekt i stan och att den aldrig vill sluta varva på landsväg med följd att hastighetsmätaren går i botten alltför ofta.
Har haft flera 1275 tidigare och denna motor är minst lika pigg och kul att köra.
Vill du inte lyfta ur motorn för att byta kam så skriver Mini Spares och Mini Sport att deras rullvippor ger samma effekthöjning..............

Re: Lite mer kräm i en 998cc?
Postat: 10 januari 2013 kl. 14:50
av cmmmm
varför man kan välja som jag tycker en hiff 44 är för de är större andas bättre sen har man en snålare nål i bara jag kör med hif44 på en 998 funkar kanon
Re: Lite mer kräm i en 998cc?
Postat: 17 januari 2013 kl. 13:00
av tobot
Tack för svaren!
Hur vet jag om jag har en "spring carb needle" eller "fixed"? Kollade på minisport.com, vet inte vilken jag ska köpa riktigt.

Re: Lite mer kräm i en 998cc?
Postat: 17 januari 2013 kl. 13:42
av cmmmm
Re: Lite mer kräm i en 998cc?
Postat: 17 januari 2013 kl. 17:04
av heemini
När du lyfter ur kolven och känner på nålen så är det en "spring" om den rör sig och en "fixed" om den sitter fast. Troligen är det "spring".
OM du har ett komplett "Stage 1 " kit monterat så står det troligen AAU på nålen. Det är den nål som vanligen följer med. Utan andra ingrepp så är det nog också den nål som för tillfället ger dig mest. Har du effektgrenrör på?
Re: Lite mer kräm i en 998cc?
Postat: 18 januari 2013 kl. 01:34
av RAINIER
HIF44 har för låg luftflöde vid låga varv på en 1000 motor. Inte smidigt att köra. En sånt liten motor har för liten lungkapacitet för att behöva en sånt stor förgasare. Jag har haft kunder som tyckte att det var konstigt att en 1000 motor gick sämre efter montering av en Weber. De trodde att den skulle vara piggare; de hade ju trimmat motorn....

Re: Lite mer kräm i en 998cc?
Postat: 18 januari 2013 kl. 14:19
av cmmmm
jag kör med hiff 44 på min 1000 i varje fall och den går som en dröm
mvh
Re: Lite mer kräm i en 998cc?
Postat: 21 januari 2013 kl. 12:33
av hultarn
Frågan är väl om rullvippor ger något vidare? Standardtoppen på en vanlig 1000 är ju mer ekonomi än prestanda.
Tror frågeställaren skulle ha glädje av en Coopertopp, fast helst planad så kompressionen hålls på en hög och trevlig nivå..
Stora förgasare är som sagt inte alltid en fördel, snarare tvärtom. En vanlig HS4 räcker längre än vad många tror.
Jag köpte en "trimmad" Mini 1000 av en kille som var väldigt nöjd med prestandan. Han hade ju för dyra pengar köpt insug och Weber 40 och monterat på sin för övrigt standard 1000.
OK, bilen
lät snabb, men var slöare än original, särskilt på låga varv.
Edit: hittade en länk som bulten08 la in i ett annat inlägg, där finns lite bra kommentarer runt trimning av 1000. Hur mycket effekt ger olika åtgärder:
http://www.calverst.com/articles/Eng-En ... ptions.htm