Sida 1 av 2
1300 motorsnack.
Postat: 31 oktober 2005 kl. 18:14
av Helipop
Tänkte köpa en MG1300 motor att sätta i kojan sen. Tänkte reda ut frågorna kring behover av ny slutväxel för varvtalet skull. Är det viktigt? Är det fler saker jag bör tänka på? Vad innebär en 1300 konvertering mer än lite ökad effekt? Behövs nya bromsar till eventuell regbesiktning?
Postat: 31 oktober 2005 kl. 18:22
av pickupkalle
slutväxeln byter man för att den inte ska varva så mkt,kojjan har ju 10"hjul och allegro 13 eller 14" samma för mg 1300,om du inte vill stöka med slutväxel så använd din gammla låda,den passar rakt på,om jag var du så skulle jag sätta på skivor,alla motororer e istort sett likadana utseende messigt,är bara några småsaker som skiljer dom åt
Postat: 1 november 2005 kl. 18:09
av hatchut
Jag har just det problemet med min koja, den varvar för mycket, blir väldigt irriterande att åka i så se helt klart till att få rätt utväxling.
Vad det gäller regbesiktning så är det väl bara samvetet som talar om hur man ska göra. Jag kör min med en 1275cc allegromotor och det är inga problem på besiktningen (regad som en 850cc)
Vad det gäller bromsar är det ju helt klart fördel med skivor (även om jag själv kör med trummor och det funkar ju det också)
Är inne på samma sak, men räcker det att byta låda, eller måste man byta utgående drev på motor också???
Postat: 1 november 2005 kl. 18:49
av Helipop
Som jag fattat det så kanm an ta den befintliga lådan och däremed slippa byta slutväxel.. Så jag tänker ta min mini 1000låda och använda på 1300.
Och angående samvetet så bryr jag mig inte det minsta. I och med att det finns kojor med så stora motorer orginal så ser jag det inte som kriminellt, bara en byrokratisk handling som skulle sno mer av mina pengar. Jag har inga problem att blåsa staten när det ändå är så höga skatter. Bara kommunalskatten i oskarshamn är på 36%. Hehe. Dessutom, smäller man med en koja så där man hur eller hur.
Postat: 1 november 2005 kl. 21:20
av 1000mk3
Helipop skrev:Som jag fattat det så kanm an ta den befintliga lådan och däremed slippa byta slutväxel.. Så jag tänker ta min mini 1000låda och använda på 1300.
Och angående samvetet så bryr jag mig inte det minsta. I och med att det finns kojor med så stora motorer orginal så ser jag det inte som kriminellt, bara en byrokratisk handling som skulle sno mer av mina pengar. Jag har inga problem att blåsa staten när det ändå är så höga skatter. Bara kommunalskatten i oskarshamn är på 36%. Hehe. Dessutom, smäller man med en koja så där man hur eller hur.
aller fleste miniene med 1275 originalt har vel også skiver foran?
Postat: 1 november 2005 kl. 21:32
av Helipop
Ja det lär dom ju ha. Jag resonerar lite såhär: Vist att skivor må ta bättre men om man byter till 1300motor från tidigare 1000motor så vist accelererar man snabbare osv. Men om man ändå följer hastighetsanvisningarna så krävs det ändå inte mer av brotmsarna. Annat hade det varit om motorn varit tyngre eller om det funnits nåt som ökar levandekraften på bilen. Men om man kör normalt med bilen så borde det ju inte spela någon som helst roll om man har skivor eller trummor. Jag vill mer ha skivor för prestigen och av estetiska skäl. =) Snygg bil, vass motor, bra bromsar som ser snygga ut.
Postat: 2 november 2005 kl. 10:30
av palman
men då kan du behålla orginall motorn om du inte ska pressa han lita då och då;).. jag vågar satsa en tia att på när du är klar med den så kommer du bege dig ut på slingriga vägar och köra så de ryker

Postat: 2 november 2005 kl. 10:57
av Helipop
jp det är ju klart att man gör rivigare starter och accelererar fortare osv osv men det behöver ju inte kräva mer av bromsarna..för även om jag accelererar til en fart på 2 sekunder eller på 2 minuter så får bromsarna ändå döda samma hastighet..
Postat: 2 november 2005 kl. 17:35
av pickupkalle
Ja men man måste ha körkort innan man får köra bil

Postat: 2 november 2005 kl. 17:50
av Jimbo
Helipop skrev:jp det är ju klart att man gör rivigare starter och accelererar fortare osv osv men det behöver ju inte kräva mer av bromsarna..för även om jag accelererar til en fart på 2 sekunder eller på 2 minuter så får bromsarna ändå döda samma hastighet..
Men med en större motor (mer effket) kan du juh köra snabbare på en slingrig väg än du tidigare kunnat kanske, vilket innebär att du kan komma snabbare in i en kurva än du gjorde tidigare o då kanske inte bromsarna räcker till...
Postat: 2 november 2005 kl. 18:30
av Babas
har en liten fråga som jag tänkte kanske skulle passa in här. har en allgero 1300 motor.väöxellådan i den har 3,9 i utväxling, 1000 motor som jag har nu är 3,44 vilken får jag bäst accelation med? vill ju ha en pigg rödljus racer

Postat: 2 november 2005 kl. 18:53
av Helipop
Sammanfattningsvis så får jag alltså köra sakta på en rak väg på inhängnat område.. =) Hehe
Körkort, det kommer det kommer.
Postat: 2 november 2005 kl. 22:21
av hatchut
Ja mycke snack om hur och var man kör var det, men det är väl sånt som alla lär sig när dom väl kommer ut i trafiken.....
Vill bara få detta bekräftat från någon som verkligen vet, det går alltså bra att sätta en orginal koljalåda på en 1275 motor som i dagsläget har annan utväxling, man behöver inte byta något drev på motorn?
Om fallet är så, någon som har en just låda att sälja i närheten av Gävle?
Postat: 2 november 2005 kl. 22:29
av Helipop
Mglådan har höge utväxling för att dom har större hjul och med en sån låda varvar det för mycket på en koja. Men En vanlig kojalåda passar då den är kontruerade efter hjulomkretsen för koja. Inget mer behövs göras. Men på en mglåda så får du byta slutväxel annars. Det beror ju på om du har en MGmotor! Finns ju 1275or med rätt utväxling.
Postat: 15 mars 2006 kl. 01:49
av jonas
Jag kommer inte riktigt ihåg, men
är det inte skillnad på lutningen på kuggen i mellandreven?
1275 mot 1000. Eller det kanske var när jag blandade in A+ motorn...
