Sida 1 av 1

Oense med verkstaden efter lackning

Postat: 2 november 2005 kl. 16:03
av MasMats
Måste få ventilera lite med er likasinnade.



Lämnade in min favoritbil till en verkstad (jag flera gångar tidigare haft ett mycket gott samarbete med)som skulle utföra ett försäkringsjobb på en knölig pass.agerardörr.

Bilen en -92a som gått 13tusen mil varav jag kört 7tusen, dom senast åren året runt, är lite fnasig i vissa kanter och jag har försökt att bota en del rost med blandat resultat. Den är med andra ord ej i utställningsskick men ändå en mycket kär ägodel som jag försöker vårda så gott det går. Jag ansåg att den intryckta dörren skulle åtgärdas och självrisken ansåg jag vara värt det.



Efter lite turer hittar verkstan en bra beg dörr som skall lackas. Det är där min lycka försvinner.



Sedan tidigare vet jag att min färgkod finns i tre nyanser och jag säger det till verstadsägaren när han berättar att det är dags för lack. Jag ger honom min färgkod poängterar att det är viktigt att han hittar rätt bland dessa nyanser. Han förstår vad jag säger och berättar om en opel han haft som han fick lacka om flera gånger för att hitta rätt nyans. Jag tror då att han är lika noggrann med sina kunders bilar.

Skönt tänker jag, då jag valt bort den stora Roverjätten i Göteborg till förmån för denna lilla verkstad med personligt bemötande och vettig attityd till bilskruvande. Var orolig att den stora jätten skulle strunta i en kund mer eller mindre och därför kunna göra misstag i lacknyansen då det inte är en färg som dom lackar varje dag.



Var idag till verkstaden för att hämta ut bilen, enligt mig så är det fel nyans som dom lackat dörren i. Den brittish racing gröna metallicfärgen HNA 617 finns i tre olika nyanser. Jag vet inte vilken av dom nyanserna min bil har men det trodde jag en seriöslackerare skulle ta reda på.



Och Nej det finns ingen färgkod i motorutrymmet, utan denna kod HNA 617 har jag fått genom chassinumret från JANA och har tidigare använt denna med perfekt resultat, den gången handlade jag bättringsfärgen från JANA. Nu är det tydligt att JANA besitter avsevärt större kunskap än många andra som har med mini att göra. Nåväl, tillbaka till verstaden...



Jag hävdar att dörren är för ljus i förhållande till övriga bilen, verkstaden hävdar att det är korrekt nyans i förhållande till framskärmen, men ej till bakflygeln. Vilket jag ej håller med om då bilen i övrigt har exakt samma nyans, även skärmar. Ord står således mot ord.



När jag sedan under dagen pratar med verkstaden tar han tillbaka sitt påstående att det är nyansskillnad mellan bakflygel och dörr. Han hävdar nu att det inte är någon större skillnad utan nu påstår han att nyansskillnaden är så liten att det får jag räkna med. SUCK!!!



Jag vill inte betala självrisken till verkstaden för detta resultat, utan nu står min bil kvar hos verkstaden och vi inväntar en besiktningsman från försäkringsbolaget.

Dock kommer ej försäkringsbolaget att betala något mer jobb, utan det är en reklamation mellan mig och verkstaden som det handlar om. Verkstaden har fått betalt för av försäkringsbolaget, och det är därför som verkstaden är ovillig att direkt lacka om min dörr, då detta ska bekostas av verkstaden själv.



Jag håller nu tummarna för att försäkringmannen kommer att anse att nyansskillnaden är oacceptabel. I så fall kommer verkstaden att bekosta en ny lack och allt blir frid och fröjd. Om inte verkstaden åtgärdar dörren så vet jag inte vad jag gör. Allmänna reklamationsnämnden är ju en idé för att få ordning på dörrfärgen.

I väntan på detta besiktningsbesök så ligger jag sömnlös. Återkommer med mer information när jag vet hur utfallet blir.

Ville bara ventilera mitt missnöje med hela soppan, idagsläget så finns det fortfarande chans att dom bekostar omlack så jag ska inte helt avfärda verkstaden. Iväntan på det så är jag mycket besviken.



Mats

Postat: 2 november 2005 kl. 17:48
av Jimbo
Håller tummarna!

Postat: 5 november 2005 kl. 13:28
av MasMats
Nu är ordningen återställd. Fick ett samtal från verkstaden igår fredag att dom lackat om min dörr än en gång. Resultatet denna gång är avsevärt mycket bättre än första vändan. Bilen är tillbaka på hemmaplan och allt känns bra. Verkstaden har återfått mitt förtroende och sånt går inte att köpa för pengar. Jag kommer att i framtiden gärna använda den igen. (Om han släpper in mig innanför portarna vill säga...:)

Tack för din support Jimbo!

Mats