Sida 1 av 1

Vipparmsbrygga.

Postat: 26 mars 2013 kl. 21:40
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Min bil har jag troligen en 276 eller möjligen en 286 kam i motorn. Har funderingar på om jag har en vipparmsbrygga som är utväxlad eller inte. Hur vet jag om jag har 1:5 eller original 1:3?
Hur mycket skillnad gör det i motorkaraktär om man kör med 1:5?

Hälsningar
Patrik.

Re: Vipparmsbrygga.

Postat: 27 mars 2013 kl. 17:39
av hultarn
Det fanns aldrig 1,5 som standard, utan bara som trimgrejor. Original var det 1,3, och ibland inte ens det, det varierar nämligen lite. Nånstans mellan 1,25 och 1,3.

Med 1,5-vippor krävs andra ventilfjädrar, annars bottnar fjädrarna. Helst ska man ha rullvippor som inte sliter så hårt på mekanismen.

1,5-vippor gör inga underverk, men kan ge några hk, beroende på motorstorlek, portning, förgasare och kamaxel.

Re: Vipparmsbrygga.

Postat: 3 april 2013 kl. 16:16
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Det sitter en välportad topp på motorn, dubbla ventilfjädrar. Funderar på en 1,5 vipparmsbrygga med rullvippor. Men är lite osäker på om jag har en vipparmsbryggga som är 1,5 redan. Sitter en med vanliga vipparmar, typ"slädar".
Någon som vet vilket mått som är original mellan vipparmsspetts och axel.

Hälsningar
Patrik.