Sida 1 av 2

slirande koppling

Postat: 10 november 2005 kl. 00:58
av kallholmen
jag har fortfarande (se tidigare inlägg "olja på kopplingen?") problem med min koppling. den har tidigare blivit dränkt i olja och slirade då väldigt. numera är bussningen och packboxen bytt (tack micke!) men kopplingen slirar fortfarande. vad jag kan se är det inget oljeläckage längre. jag har efter ett tips testat slå i en flaska ättiksprit i kopplingshuset med motorn igång och låtit det vispa runt lite och därefter sköljt med vatten. detta hjälpte, men endast lite och en kort stund. efter några mil slirar kopplingen igen när jag trampar ned gasen.



slavcylindern ser ut att fungera som den ska. kopplingsarmens slaglängd verkar vara ok och den går tillbaka som den ska. kopplingen (lamellerna) ser juste ut.

vad kan det vara för fel? kan det vara för klent anläggningstryck på lamellerna av någon anledning? eller kan tidigare slir ha förstört lamellerna på något sätt som inte syns?



jag har en 1798 cm2 maximotor men kopplingen fungerar på samma sätt som på en 1275.



någon som har ett tips på vad som kan vara fel?

Re: slirande koppling

Postat: 10 november 2005 kl. 09:50
av EricO
kallholmen skrev:jag har fortfarande (se tidigare inlägg "olja på kopplingen?") problem med min koppling. den har tidigare blivit dränkt i olja och slirade då väldigt. numera är bussningen och packboxen bytt (tack micke!) men kopplingen slirar fortfarande. vad jag kan se är det inget oljeläckage längre. jag har efter ett tips testat slå i en flaska ättiksprit i kopplingshuset med motorn igång och låtit det vispa runt lite och därefter sköljt med vatten. detta hjälpte, men endast lite och en kort stund. efter några mil slirar kopplingen igen när jag trampar ned gasen.



slavcylindern ser ut att fungera som den ska. kopplingsarmens slaglängd verkar vara ok och den går tillbaka som den ska. kopplingen (lamellerna) ser juste ut.

vad kan det vara för fel? kan det vara för klent anläggningstryck på lamellerna av någon anledning? eller kan tidigare slir ha förstört lamellerna på något sätt som inte syns?



jag har en 1798 cm2 maximotor men kopplingen fungerar på samma sätt som på en 1275.



någon som har ett tips på vad som kan vara fel?




Har kopplingen engång kommit i kontakt med olja.. räcker med otroligt lite så är det bara att kasta den.. går aldrig att få ren.. även om den ser ren ut... samma sak gäller bromsbackar, liten skvätt olja på dem.. bara att kasta... så mitt tipps är att rengör kopplings huset och byt lamellerna så kommer de funger som nytt!

mvh

Eric

Postat: 10 november 2005 kl. 10:45
av kallholmen
hmm.. det var vad jag trodde men så fick jag tipset om ättika. det ska tydligen kunna rädda oljiga kopplingar. ...det tricket har fungerat för andra, då borde det rimligtvis fungera för mig med, eller det kan man tycka i alla fall.



men det är möjligt att jag satsar på nya lameller. fast det känns märkligt att byta ut fräscha prylar.



någon som har något annat tips?

Postat: 10 november 2005 kl. 10:47
av Helipop
Plocka nerkopplingen och tvätta delarna i thinner, det dunstar ganska fort bort sen. Alternativt t-röd men det är nog inte lika effektivt.

Postat: 10 november 2005 kl. 13:38
av Per_cooper
Jag skulle skaffa nya lameller, har det väl blivit indränkta i olja en gång så får man alldrig ur oljan helt.

Postat: 10 november 2005 kl. 14:12
av EricO
Per_cooper skrev:Jag skulle skaffa nya lameller, har det väl blivit indränkta i olja en gång så får man alldrig ur oljan helt.




Precis.. det är en omöjlighet.

Det går säkert att rädda dem från mindre oljedroppar med en tvätt snabbt efteråt... men det är inget jag skulle rekomendera, och som du beskriver problemet så tror jag att den lamellen har sett sina bästa dagar.

kanske tråkigt att höra.. men den bittra sanningen :?

Postat: 10 november 2005 kl. 14:19
av palman
jo det går. med bromsbackar iallafall. du värmer dom med ett gasverk lite så går det bra igen.

Postat: 10 november 2005 kl. 15:22
av Helipop
Yes diskemedel, löser fett och matrester som inget annat diskmedel. Och du slipper fördiska. Bara ställ ner kopplingen i diskmaskinen och i med yes maskindisk så sköter tabletten jobbet.



Eller?

Postat: 10 november 2005 kl. 15:28
av minitokig
Kanske kan bli dokusåpa av detta?

Tänk er bara:

"I veckan avsnitt: Fettsugning av lameller! med eller utan Yes!"



:lol: :lol:

Postat: 10 november 2005 kl. 15:40
av palman
haha

Postat: 10 november 2005 kl. 15:49
av Helipop
Fettsugning är ju ett alternativ om manhar en fet koppling.

Postat: 11 november 2005 kl. 01:57
av kallholmen
thinner, t-röd och diskmedel...

nja, säger jag. fast det låter onekligen lockande att ställa kopplingen i diskmaskinen (undrar hur man förklarar det för flickvännen när hon tömmer den?).



så det är inte så att det är någon som tror att kopplingen slirar pga något annat än just gammal olja?

Postat: 11 november 2005 kl. 10:34
av Helipop
VA? Låter du din flickvän tömma disken? Haha vilken karslok. =) (myrslok)

Postat: 11 november 2005 kl. 12:26
av kallholmen
ok, bodins får väl ett samtal om en ny koppling.

(min allergro börjar bli riktigt dyr nu)

Postat: 11 november 2005 kl. 16:32
av tallefjanten
ring ml produktservice! han är billigast på nya delar!

ingen slår honom! tel 0706 303218 matz.