Sida 1 av 1
behöver hjälp med identifiering av motor
Postat: 18 juni 2013 kl. 11:30
av Flundran
Hej!
Jag köpte nyligen en Mini Leyland -78 där motor bytts ut av en tidigare ägare. Jag har serienummer kvar på motorn och skulle vilja veta vilken modell av motor det är. Jag har sett några identifieringsguider på nätet men blir inte klok på det ändå. Så här ser det ut på motorn:
Såvitt jag kan läsa står det 99H-137-H21810.
99H tror jag betyder att det är 998cc med högkompression. Men resten av numret vet jag inte hur jag ska tolka. Någon som kan kasta ljus över mysteriet?
Re: behöver hjälp med identifiering av motor
Postat: 18 juni 2013 kl. 16:14
av Hollywood Vampire
Vanlig 998cc motor! Högkomp.motorer (Cooper 998cc) brukar ha 99F-!
http://www.minimania.com/article/590/Mi ... tion_Guide
Re: behöver hjälp med identifiering av motor
Postat: 18 juni 2013 kl. 17:22
av heemini
Det stämmer inte riktigt
I artikeln som du hänvisar till och som stämmer står det ju tydligt att H står för High Compression. Så det är som Flundran trodde: en vanlig högkomp 998 A motor tillverkad mellan 1970-74. Att Cooper har bokstaven F stämmer!
http://www.minimania.com/article/1520/E ... ta_UPDATED
Re: behöver hjälp med identifiering av motor
Postat: 18 juni 2013 kl. 18:38
av Flundran
Tack för era svar! Ok, lyckades hitta rätt motor på sidan som länkades till senast (
http://www.minimania.com/article/1520/E ... ta_UPDATED).
Passar på med en till liten fråga... Enligt den förra ägaren så hör även nuvarande växellåda ihop med denna motor (de byttes samtidigt). Är växellådan då av remote-typ eller rod? Tänkte eventuellt prova quickshift.
Wroom!
Re: behöver hjälp med identifiering av motor
Postat: 18 juni 2013 kl. 18:48
av Crona
De första tre tecknen står för vilken modell motorn är avsedd för, 99H är en standard 1000 som har en ganska djup skålning på kolvtoppen, det andra H står helt riktigt för hög kompression.
Jag har själv varit lite konfunderad omkring detta med högkompressions motorer, på
min Moke har man valt en lösning med en speciell fördelare för att kunna köra på lågoktaning bränsle men på en högkompressions motor.
Exakt varför man väljer denna lösning och inte bara montera en lågkompressionsmotor vet jag inte men troligen så är det för att kunna bibehålla högre effekt på högre varv och kanske även lätt kunna anpassa den till högre oktan.
//Thomas
Re: behöver hjälp med identifiering av motor
Postat: 18 juni 2013 kl. 19:49
av heemini
Angående växellådan så får du kika undertill. Om det går två stag från växellådan till spaken så är det en Rod-Change (stag=rod).
Är det en avlång aluminium"box" så är det en Remote. Troligen har du en Rod-Change. Att byta spak till en quick-change är inga problem. Ett par tips bara: Såväl rodchange som remote är gummiupphängda i bakkant (under spaken). Kolla att de gummibussningarna är hela. Mycket lätt att byta eftersom de är av samma typ som vanliga avgasrörsupphängningar. Är de slitna så fladdrar spaken med ännu mer o-distinkta växellägen än vanligt till följd.
Vill du ha riktiga växellägen (som på en "vanlig" bil

) så rekommenderas:
http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search
Denna passar bara Rod-Change!
En bra quick-shift till Rod-Change är denna:
http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search
Finns andra också, men kombinationen av dessa två artiklar funkar mycket bra.
Lycka till!
/Lasse
Re: behöver hjälp med identifiering av motor
Postat: 22 juni 2013 kl. 17:39
av Flundran
Tack för tipsen Lasse! Jag kikade undertill idag, och det verkar vara en remote-change som sitter där. Jag bifogar en bild på härligheten. Gummibussningen såg hel ut och kändes ok tycker jag. Surt att quick-shift är 20 UKP dyrare till remote-change... Men jag provar det nog ändå.
/Rikard

Re: behöver hjälp med identifiering av motor
Postat: 22 juni 2013 kl. 18:00
av heemini
Jo det där är remote. Ser ju fint och fräscht ut.
Du kan säkert hitta quick-change spakar billigare på eBay t.ex. MEN om jag vore du så skulle jag också betala lite extra för att få bättre kvalitet.
Lycka till!
Lasse
Re: behöver hjälp med identifiering av motor
Postat: 22 juni 2013 kl. 20:45
av Kent Andersson
Tycker att staget ser väldigt vekt och hemmabyggt ut. Det skall vara betydligt kraftigare då remoten även fungerar som momentstag. Du kan höra av dig jag har ev. org. fäste liggande.
0705451519
kent
Re: behöver hjälp med identifiering av motor
Postat: 9 juli 2013 kl. 19:01
av Flundran
Monterade CAD quick-shift idag och det blev bättre tycker jag! Jag hade problem med att "nylonkoppen" (gear level bush) satt kvar i växellådan när jag tog bort den gamla spaken. Den nya CAD-spaken hade ju en monterad sådan längst ut på spaken. Gjorde så att jag fortsatte med den gamla nylonkoppen och det verkar fungera bra. Sedan var de medföljande bultarna till CAD-spaken några millimeter för långa, men det gick ju att lösa med några brickor.
Kent Andersson skrev:Tycker att staget ser väldigt vekt och hemmabyggt ut. Det skall vara betydligt kraftigare då remoten även fungerar som momentstag. Du kan höra av dig jag har ev. org. fäste liggande.
0705451519
kent
Jag ringer framöver.
