Sida 1 av 1
Vinterprojekt bygga motor!
Postat: 17 september 2013 kl. 20:12
av Morgan
Jag funderar på att börja bygga mig en vass motor till min mini -69:a under vintern så man inte är sysslolös.. Jag tänkte sikta på att försöka passera 100hk sträcket! Har ni tips och idéer på vad jag borde satsa på för grejer? Finns det bra handböcker att skaffa? Jag vill bygga på nått som passar övriga grejer på hundkojan utan att behöva bygga om framram osv (typ Swift å liknande).
Jag har nu en 1300cc mk2 motor i bilen med vassare kam, dubbla SU, extrakto och avgas... (Vet inte vad detta kan landa på efektmässigt?) Men som sagt, jag skulle vilja ta det hela ännu längre.
Mottager tacksamt alla tips och idéer!
Re: Vinterprojekt?
Postat: 17 september 2013 kl. 20:28
av Crona
En bra början är David Vizards bok Tuning the A-series Engine ISBN 978 1 85960 620 9 de 520 sidorna ger svar på det mesta och den är mycket allmänbildande att läsa
Men +100hk är mycket på en A motor, du hör eller läser kanske att många har drygt hundra häst men väldigt få har det under huven för oftast är 20-30 på bete
//Thomas
Re: Vinterprojekt?
Postat: 17 september 2013 kl. 20:37
av Morgan
Tack Crona för snabbt svar! Då ska jag ta å beställa den boken och plugga på lite

Men att bygga på en 1380 å lite annat lull-lull kanske kan få tillbaka ett par hästar som är på bete...
Re: Vinterprojekt bygga motor!
Postat: 18 september 2013 kl. 02:16
av Morgan
+ 100hk kanske var att ta i (?), men runt 100-sträcket hade varit trevligt. Nu är boken beställd som du rekommenderade Crona

Re: Vinterprojekt bygga motor!
Postat: 18 september 2013 kl. 13:07
av Crona
Du kommer inte att bli besviken på boken
Jo över hundra är nog lite i överkant men visst finns det de som har lyckats få till det men då är det ganska extrema prylar och blir då ofta lite kortlivat
Men hur blir det med lådan, är den original med gummiknutar o.s.v. eller skall du uppdatera även här?
//Thomas
Re: Vinterprojekt bygga motor!
Postat: 18 september 2013 kl. 15:01
av silverbullet 96
Re: Vinterprojekt bygga motor!
Postat: 18 september 2013 kl. 19:42
av Morgan
Jag har inte börjat skaffa på mig några prylar ännu, men får hålla ögon o öron öppna. Hur det blir med vxl-lådan vet jag inte riktigt (dåliga kunskaper). Men när/bör man ta en koll även där? Hur mycket klara en orglåda rent efektmässigt?
Jag har ju en vassare motor i bilen redan nu, vad tror du det jag har ger i effekt nu, Crona? (Läs tidigare inlägg, jag borde kanske tillägga att motorn är nyrenov dessutom).
Jag är ju lite av en nybörjare men vill lära/ta reda på saker å förhoppningsvis kunna få mer kunskaper i detta område
Tack för tipset om DVD:n, Silverbullet!
Re: Vinterprojekt bygga motor!
Postat: 18 september 2013 kl. 21:03
av Crona
Morgan skrev:Men när/bör man ta en koll även där? Hur mycket klara en orglåda rent efektmässigt?
Jag har ju en vassare motor i bilen redan nu, vad tror du det jag har ger i effekt nu.
Vad lådan tål beror självklart på hur man utnyttjar effekten har man ständigt tung högerfot och feta däck som skall tjuta vid varje rödljus så får man nog räkna med att det rasar lite då och då om man plockar ut mer än 60-70 hp. (med det körmönstret rasar det oavsett men det var för att lättare förstå att det till stor del beror på körstilen)
Vad du har i maskinen nu, omöjligt att säga då du inte skriver vad det är för kam eller vad för topp du har monterad.
Är det en standard Allegro med en vassare topp och extraktorrör och rätt justerade dubbelförgasare så bör du ligga mellan 60-70 ponnyhästar = SAE eller som det fräckare kallas Brake horsepower (B.H.P.) då mäter man en "naken" motor på vevaxeln innan lådan generator vattenpump o.s.v. snor 25 hp så kör du den på rullande landsväg så blir det jobbigt
Det är ganska komplext det här med att bygga racemotorer, om du vill ha en skaplig kolla så beställ en trimsats då har någon räknat på det och det funkar oftast bra, du kan borra blocket ändå till 1380 men jag menar köp topp och kam ev. förgasare, grenrör, avgas som ett kitt.
Men läs lite i boken när du får den så kommer du förstå att det är ganska invecklat att bygga häftiga och lättkörda motorer det går nämligen sällan aldrig ihop utan överladdning
//Thomas
Re: Vinterprojekt bygga motor!
Postat: 18 september 2013 kl. 21:27
av Morgan
Jag skulle kanske ha skrivit lite mer detaljerat innan jag frågade om min effekt

Motorn som sitter i är en MG 1300MK2 motor (-69), 266grader Kent kam, dubbla HS2:or samt det andra jag skrev tidigare. Toppen är orginal till den motorn såvitt jag vet. Du kanske har någon bättre idé vad jag skulle kunna göra för att öka min effekt på befintlig motor utöver det som redan är gjort?
Jag har dom du märker 100 "dumma" frågor! Men jag är tacksam för svaren

Re: Vinterprojekt bygga motor!
Postat: 18 september 2013 kl. 22:04
av Crona
Fråga på du
Ok MG1300 då har du ändå redan en skaplig topp (12G940 11 bult) med hyfsat stora ventiler, kammen är ganska moderat men bra så låt säga 55-60 på hjulen om allt är rätt justerat.
Öka effekten, tja går den inte bra som den är
Nä om du skall upp högre så är det en preppad topp, häftigare kam och större förgasare går bra med en större enkelförgasare.
Men när det gäller topp så köp inte vad som helst för du har en bra topp redan skiljer bara 1mm på avgasventilerna gentemot en S-topp.
Ett alternativ om du tvunget vill göra något så kan du ju ta av 1-1,5 mm på toppen (om du inte redan planat den) så får du lite högre komp förhållande sen kan du även testa med offset vippor så andas den än bättre och du slipper plocka ner motorn igen för att byta kamaxel.
Vet att många inte gillar offset vippor men jag åkte själv med detta på min MG1300 maskin och den hade en moderat kam i still med din och det var helt klart en märkbar skillnad, men med en vass kam så funkar det inte och man till och med tappar effekt.
//Thomas
Re: Vinterprojekt bygga motor!
Postat: 19 september 2013 kl. 16:43
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Förlåt om jag lägger mig i och kommer med en följdfråga.
Offset vippor eller utväxlade vippor har nästan alla en åsikt om det är bra eller dåligt. Men hur är det när vi kommer till rullvippor?
Kommer ventilen att rotera i sätet med en rullvippa eller ligger ventilen och jobbar på samma ställe i sätet?
Med slädvippa så roterar ventilen lite vid var öppning. Men när det kommer till rullvippor så har jag hört att ventilen ligger stilla, vilket inte är så bra. Men stämmer det. Har bara kört med slädvippa, men är sugen på en utväxlad rullvippa.
Synd att kasta bort pengar om det inte gör någon nytta bara.
Hälsningar
Patrik.
Re: Vinterprojekt bygga motor!
Postat: 19 september 2013 kl. 21:15
av Crona
EXCEL,PATRIK. skrev:Men hur är det när vi kommer till rullvippor?
Kommer ventilen att rotera i sätet med en rullvippa eller ligger ventilen och jobbar på samma ställe i sätet?
Med slädvippa så roterar ventilen lite vid var öppning. Men när det kommer till rullvippor så har jag hört att ventilen ligger stilla, vilket inte är så bra. Men stämmer det. Har bara kört med slädvippa, men är sugen på en utväxlad rullvippa.
Spontant så skulle jag svara att ventilerna alltid roterar oavsett typ av vippa eller ventilmekanismen, bilar med överliggande kam justerbricka som kammen trycker på roterar trots att trycket på ventilen är rakt neråt.
Så en kvalificerad gissning från min sida är att det inte blir någon skillnad när det gäller rotationen på ventilen men däremot så blir friktionen och slitaget mot ventilen mindre med rullvippor men det visste du ju säkert redan
//Thomas