Sida 1 av 1
Byta vatten i kylare, hur lättast?
Postat: 8 oktober 2013 kl. 14:54
av Flundran
Jag har brunt vatten i kylaren och tänkt byta ut det till nytt (med glykol). Min kylare har ingen dräneringsplugg på undersidan i framkant som jag sett att vissa har. Hur gör man lättast för att dränera då? Antar att det är den tjocka slangen i nederkant (nära torpedväggen) som jag får lossa? Verkar svårt att komma åt förstås.
Kylaren:
Re: Byta vatten i kylare, hur lättast?
Postat: 8 oktober 2013 kl. 18:16
av mojoman
Brunt vatten = rost = läckage i systemet med största sannolikhet. Har du kollat så du inte har nån läcka i systemet för det kommer bli brunt igen. Skölj systemet ordentligt innan du slänger i ny glykol. Ett gammalt knep som fungerat bra är att köra en diskmaskinstablett i vatten och låta det gå runt i motorn innan man sköljer rent och slänger i glykol.
Lossa både nedre och övre slangen, Då kan du skölja ur motorn och kylaren med trägårdsslangen, bara fylla på med vatten i övre hålen så rinner skiten ut ur de nedre
Re: Byta vatten i kylare, hur lättast?
Postat: 8 oktober 2013 kl. 19:17
av bulten08
sitter en dräneringsplugg på baksidan av blocket på passagerarsidan men tyvärr brukar det vara fullt med rost och gegg där som gör att det kan var svårt att få ut vattnet. jag skulle plocka bort termostaten och byta den också för den är säkert ingen vidare med tanke på allt rostvatten och sedan ta loss nedre kylarslangen vid vattenpumpen och spola helst med varmvatten. sätta dit slangarna utan termostaten ditsatt och köra någon kylarrens och sedan fylla på med fräsch vatten och glykol. sedan beror nog inte brunt rostvatten på läckage mer på att glykol tappar sitt rostskydd efter viss tid och då börjar det rosta speciellt i en gjutjärnsmotor då jag kan tänka mig att vattnet inte är bytt på 10+ år.
/Marcus