Sida 1 av 2
Penselrenovering som drar iväg
Postat: 8 januari 2014 kl. 11:38
av Gerry
Vad tror ni om de här?
Visserligen ser de lite bättre ut i verkligheten än vad bilderna visar, men är det något att köra med, eller är det bara till att lätta på lädret och köpa nya kolvar?

- Kolv 2

- Kolv 3
Och samma sak med ett par vippor som fått märken. Går de att putsa av lite, eller är det samma sak där = byte?

- Vippor
Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 8 januari 2014 kl. 22:10
av crowan
Du vet att du vill ha utväxlade rullvippor

Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 14 januari 2014 kl. 21:44
av Cooper-74
Hur ser det ut i cylindrarna? Motsvarande slitage som på kolvarna?
Intressanta vipparmar! Vad är det för motor?
Står Allegro i specen på en av dina bilar, är detta delar från den?
Skulle vilja påstå det är normalt slitage på vipporna.
Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 14 januari 2014 kl. 22:16
av mini1275gt
vipparna kan du slipa lite på en fin skiva, på ärdre ventil slip maskiner fanns en liten kam för att få någorlunda rätt rundning men det går med blotta ögat med, ta inte hårt bara, annars försvinner härdningen....
du kan ju prova slipa med typ 1000 papper på kolven lite om man skall snåla och inte ta ut stora effekter...
Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 15 januari 2014 kl. 09:41
av Gerry
Tack för svar!
Det stämmer att det är allegro'n som får en genomgång.
Cylindrarna ser ut att stämma överens med kolvarna :/
Jag får känslan att den fått lite dåligt med smörj från motoroljan vilket säkert kan bero på att allt över MIN på oljestickan läcker ut.
Är det inte
vanliga vipparmar?
Jag tänkte nog beställa en eller två nya från MiniSpares men då vill jag ju ha samma modell på de nya.
Eftersom jag inte hade en tanke på att de inte skulle vara standard har jag inte kollat så noga utan tänkte att det var MiniSpares C-AHT435
[minispares:C-AHT435].

- MeraVipparmar
Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 15 januari 2014 kl. 15:05
av Cooper-74
Till att börja med: glöm inte ta bort muttern som ligger vid tredje stötstången från höger
Vipporna på din bild liknar dom som satt i Cooper S och inte standard Allegro, därav frågan vilken motor det var.
Nya kolvar och 1,5 vippor, lite

sen

Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 15 januari 2014 kl. 18:13
av crowan
Ska det inte läcka när man kör med mer olja än MIN? Då får jag också börja meka

Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 15 januari 2014 kl. 18:39
av Cooper-74
crowan skrev:Ska det inte läcka när man kör med mer olja än MIN? Då får jag också börja meka

Syns oljan på stickan så är jag nöjd!
(har en väldigt sliten 998 i kombin)
Rullvippor kostar väl nästan lika mycket som en sats kolvar + dom vipporna Gerry länkade till?
Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 15 januari 2014 kl. 19:20
av mini1275gt
standard vipporna är pressad plåt
det är nog dom vippor du har för det står 1.5 på dom i bilden, cirka 1.3 är standar eller typ 1.27 om man skall vara petig
jag köpte en sådan komplett vippbrygga för några år sen från mini spares och det såg nästan ut som dina efter 1 säsongs körning på bra oljetryck så jag är lite tveksam på minispares kvalite ibland....
Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 16 januari 2014 kl. 11:49
av Gerry
Cooper-74 skrev:Till att börja med: glöm inte ta bort muttern som ligger vid tredje stötstången från höger

Den muttern överraskade oss faktiskt lite när vi lyfter på ventilkåpan.
Därav bilden. Jag är lite nyfiken på hur länge den har åkt omkring där uppe OCH hur den hamnat där (för jag har inte hittat någonstans där det saknats en mutter).
Den har iaf fått lite mjukare kanter än vanligt!
När jag ändå är igång och ber om hjälp, så skulle jag behöva lite råd ang. val av kolvar.
Måtten vi fått fram på cylinderloppen sträcker sig mellan 71,12-71,13 åt ena hållet och 71,15-71,17 åt andra.
Eftersom jag inte vet vilka marginaler som är OK mellan lopp & kolv och heller inte hittat/förstått riktigt hur stor t.ex. en standard 1275-kolv är känner jag mig smått lost :/
Loppen har ju som sagt lite repor och de är smått ovala, men jag har ännu inställningen att "göra så lite som möjligt" för att det inte ska spåra ur & därmed missa IMM..
Så, ska jag:
A: hona ur loppen och plocka i nya kolvar
B: bara byta kolvar och hoppas att de nya ringarna anpassar sig
C: låtsas att jag inte sett något och bara tycka i de gamla kolvarna igen.
D: gå bananas och lämna blocket på borrning, byta kolvar, vippor och övertala Johanna att innerst inne är det hälsosamt & trevligt att äta makaroner & blodpudding. (Minst troligt alternativ..)
Sen är det de där lagren till kammen...
Om jag inte kladdat ner helt fel mått så letar jag efter en modell som är 2" i diameter och som bredast 29mm.
Låter det bekant, eller borde jag dubbelkolla mina anteckningar?
Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 16 januari 2014 kl. 12:31
av Gerry
crowan skrev:Ska det inte läcka när man kör med mer olja än MIN? Då får jag också börja meka

Jag är osäker på hur mycket man ska ha, men mina kojor är garanterat brittiska.
För som Bärgarn (i Bilar) säger "-"Finns det ingen olja under dem, finns det ingen olja i dem."
(När jag tänker på det så läcker inte den svarta (!) men det beror på att den förbränner oljan och lämnar lite schysst rök efter sig istället)
Ett sånt här litet kitt kanske kan bota/minska läckaget
[minispares:MSSK050]
Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 16 januari 2014 kl. 15:23
av Cooper-74
1275 har 70,61mm som standard borrning, lägg sen till 0,020" dvs 0,508mm så hamnar du på det mått du har, ungefär.. ja + det extra slitage du har
Vad gäller vipporna.. är det minispares 1,5 variant du har i din motor går dom bevisligen köpa styckvis.. byta dom slitna eller alla?
Tycker man dom är usel kvalitet går det kanske lika bra byta allihop mot några begagnade standard?
A+B: Hellre då bara hona och sätta i nya ringar + putsa av kolvarna enligt mini1275gt's metod.
C: Men du har ju sett
D: "HotWok Björn" (ni som inte vet får gooogla) kan det här med mat!
Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 16 januari 2014 kl. 15:28
av Cooper-74
Gerry skrev:crowan skrev:Ska det inte läcka när man kör med mer olja än MIN? Då får jag också börja meka

Jag är osäker på hur mycket man ska ha, men mina kojor är garanterat brittiska.
För som Bärgarn (i Bilar) säger "-"Finns det ingen olja under dem, finns det ingen olja i dem."
(När jag tänker på det så läcker inte den svarta (!) men det beror på att den förbränner oljan och lämnar lite schysst rök efter sig istället)
Ett sånt här litet kitt kanske kan bota/minska läckaget
[minispares:MSSK050]
Givetvis ska du ha ha nivån vid max, byt alla packboxar som dom runt drivaxlarna osv så lär du spara på miljön (och oljekontot!)
Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 16 januari 2014 kl. 20:09
av mini1275gt
istället för rodchange kittet kan du knacka i 2 packboxar oftast axeln mindre repig längre in, Gammalt knep......
Re: Penselrenovering som drar iväg
Postat: 17 januari 2014 kl. 15:59
av Hollywood Vampire
Eftersom jag inte vet vilka marginaler som är OK mellan lopp & kolv och heller inte hittat/förstått riktigt hur stor t.ex. en standard 1275-kolv är känner jag mig smått lost :/
Om det är samma motor som satt i när jag ägde den, så är det 1275+020
71,2mm = 1293cc kolvar. "snik AE" t.o.m!
Minispares: P21251-20
På tal om mini1275gt:s tips så har jag ett gäng sådana nya packboxar pga felskick!