Sida 1 av 1
vevhusventilation
Postat: 29 januari 2014 kl. 15:47
av Ministern
Hej alla! Har en renoverad 1300 motor med 296 kent cam, försöker förstå detta med vevhusventilation. tittar på olika bilder på nätet, men blir inte jätteklok. Ställer därför liten fråga här om någon orkar hjälpa till och reda ut begreppen. Ska det vara vevhusventilation på både sprängkåpa och "på den andra" sidan, ska dessa sedan koppplas till förgasaren? (sluten vevhusventilation, jag har en penningslukande mini från 69). Någon har bara på ena sidan, någon har på båda, någon har inte kopplat till förgasaren utan bara ett filter på toppen. Vad är bäst för motorn egentligen? Tacksam för svar då jag precis bor i garaget och byter motor.

Re: vevhusventilation
Postat: 29 januari 2014 kl. 17:47
av cmmmm
hej
jag har på bägge sidor det e ju bra med mera vevhus ventilation med större motorer sen e mitt kopplat till förgasaren det behöver man väl ej men det ju så original bäst vet jag ej vill jag ej svara på
Mvh C-M
Re: vevhusventilation
Postat: 29 januari 2014 kl. 19:06
av Ministern
Hej! Tackar för svaret! Ja, jag vill nog ha på båda sidor för den gamla motorn jag byter ut hade inte det och där vart det tryck i vevhuset må jag säga. Fast jag har sett att en del har filter på båda sidor? Men det går väl UT vevhusgaser så det borde väl då bara vara en slang från båda sidor som kopplas med en liten t koppling och sen in i förgasaren? Gött att detta forum finns då flickvännen är måttligt intresserad av diskusioner om vevhusventilation och annat viktigt. He he...

Re: vevhusventilation
Postat: 29 januari 2014 kl. 19:24
av bulten08
med en t-koppling eller y-koppling och sen in i förgasaren om man vill vara miljövän/korrekt och sen kom det 1969 krav på sluten vevhusventilation men det är nog ingen besiktningsman/kvinna som skulle vara duktig nog att veta att du ska ha sluten ventilation.
/Marcus
Re: vevhusventilation
Postat: 30 januari 2014 kl. 19:17
av RAINIER
Jag har öppna slangar på min motor. Slangarna hänger ner, just under framramen, då blir man av med skiten. Sånt skit vill man inte ha i förgasaren eller i luftfiltret.
Re: vevhusventilation
Postat: 4 februari 2014 kl. 16:50
av Ministern
Tackar och bockar för dessa svar! Ja, jag får väl se om jag ska vara miljövän eller ej.....I alla fall ska den nya motorn i i nästa vecka, beställde lite motorfästen och annat "passa på att byta" grejor....Kommer på torsdag!

Re: vevhusventilation
Postat: 4 februari 2014 kl. 23:02
av Hollywood Vampire
RAINIER skrev:Jag har öppna slangar på min motor. Slangarna hänger ner, just under framramen, då blir man av med skiten. Sånt skit vill man inte ha i förgasaren eller i luftfiltret.
