Sida 1 av 1
Hög temp
Postat: 13 februari 2014 kl. 20:46
av Morgan
Jag har ett problem med kojan, tempmätaren går i topp när bilen har stått på en stund. Jag körde först med org kyl å trodde problem låg där så jag passa på att byta till ny bättre kyl (2core) och även ny vattenpump i o m att motorn är trimmad. Termostaten är oxå ny, 88 graders. Problem är fortf kvar, dock verkar det inte som motorn går så varm (kokar inte) som tempmätaren visar. Någon som har nått tips på hur detta åtgärdas. Jag har även testad ett par olika tempgivare men utan resultat... Jag tänkte jag skulle mäta vattentemperaturen när bilen är varm får å se vad det är för grader.
Re: Hög temp
Postat: 14 februari 2014 kl. 00:43
av Cooper-74
Låter som du provat en del redan.

Bra!
Gör som du skrivit och mät tempen i kylaren innan du gör mer, sen..
Visar tankmätarn full tank när tanken är full?
Voltregulatorn bakpå hastighetsmätaren styr nämligen så att både tank och temp ska visa rätt!
Brukar tankmätaren visa tomt när där är kvarts tank är regulatorn sannolikt sönder.
Då visar tempen också fel.
Hus testar man/mäter en sån regulator då?
Vet inte.
Brukar göra som moderna mekaniker och byta komponenten jag tror är trasig.. kvarstår då felet tja då är det väl nåt annat.. vetenskapligt som f-n
Eh.. sitter fläkten på rätt håll?
Re: Hög temp
Postat: 14 februari 2014 kl. 16:18
av Morgan
Tack för svar, Cooper!
Jag tycker att tankmätaren visar rätt, tom tank - tanknål i botten osv. Kan jag ha kopplat nått fel vid hastighetsmätaren å få detta resultat? Fläkten sitter å rätt håll nu den satt fel innan jag bytte kyl så den vände jag rätt. Men jag får börja med att mäta temp å sen luska vidare...
Jag tar gärna mot fler tips!
Re: Hög temp
Postat: 14 februari 2014 kl. 16:33
av Crona
HÄR är en tråd där vi diskutera motortemperatur och hur man kan gå till väga för att rätta till det.
//Thomas
Re: Hög temp
Postat: 14 februari 2014 kl. 17:16
av Hollywood Vampire
Tändinställningen? "fel" inställd tändning kan resultera i att motorn går varm.
Re: Hög temp
Postat: 14 februari 2014 kl. 20:35
av minijanne
Röstar på vampyren, ställ ner tändningen en grad eller två, galet enkelt första steg i felsökningen. Och det här med fläkten - en felvänd fläkt blåser fortfarande åt rätt håll, det som skiljer om den sitter åt fel håll är offset, den kommer lite längre från kylaren (ca 1 cm) och därmed får något sämre verkansgrad men, och detta är min erfarenhet, inte såpass att motorn överhettar bara av det. Det vanligaste problemet om man vänder en fläkt fel är att den slår emot nånstans...och det brukar man ju märka rätt fort
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Hög temp
Postat: 16 februari 2014 kl. 20:58
av bulten08
om du har tillgång att kolla tempen med annan utrustning så gör det. jag hade problem med min pickup och det visade sig vara delvis fel typ av tempgivare och sen att den senare även inte fungerade som den skulle, då tempgivaren skiljer mellan vissa årsmodeller/instrument.
/Marcus