Sida 1 av 1

Drivaxlar, skillnader?

Postat: 27 februari 2014 kl. 08:16
av HerrSlentrian
Jag har fått fatt på inre cv drivknutar och har knutkors på bilen nu. Jag kan tillägga att jag har skivor på bilen med den senare typens yttre drivknutar. Kommer dem axlarna jag har att fungera till dem inre knutarna?

Jag vet om att man måste byta dem utgående axlarna från diffhuset i vilket fall....

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2

Re: Drivaxlar, skillnader?

Postat: 27 februari 2014 kl. 18:13
av Hollywood Vampire
Inre CV knutar? Är det Hardy Spicer (stålknutar) du menar?

Re: Sv: Drivaxlar, skillnader?

Postat: 27 februari 2014 kl. 20:36
av HerrSlentrian
Cv är väl pot? Constant velocity?

men ja det är pot jag menar iaf.

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2

Re: Drivaxlar, skillnader?

Postat: 28 februari 2014 kl. 14:01
av Hollywood Vampire
Tolkar jag det rätt och du har "vanliga" knutkors (gummiknutar) inne vid diffen, så är det väl pre-74 drivaxlar du ska ha?

Kollar du ex.vis Minispares så skiljer de på drivaxlarna; Pot Joint type & Remote type....

Jag har alltid förhållit mig till "vanliga" knutkors (gummi alt. nylon/nållager/stål) på mina kojor!
Således helt sonika, det du nämner, skiftat till medbringare inne vid diffen.
Fast det här var ett tag sedan, och jag "tog vad jag hade på hyllan"! Ser ut som jag måste jag öka på
kunskapen i ämnet drivaxlar kontra drivknutar, så jag kan fylla på mitt CV! ;)

Re: Sv: Drivaxlar, skillnader?

Postat: 1 mars 2014 kl. 02:07
av HerrSlentrian
Jag har sett vad jag tror är vanliga som du kallar pre 74 axlar med en påsvetsad distansring eller allokeringsring för att den inte ska glida ur den yttre drivknuten för att den förmodligen är för kort för ändamålet i fråga, men att man fått det att fungera på detta vis iaf.

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2

Re: Drivaxlar, skillnader?

Postat: 10 april 2014 kl. 00:34
av RAINIER
Axlarna till knutkorsar och axlarna till pot joints är total olika.
Storsta skillnad som är också enklast att se är att knutkors axlarna har mycket grövre splinsen.

Re: Drivaxlar, skillnader?

Postat: 10 april 2014 kl. 09:09
av HerrSlentrian
Men är det i båda ändarna eller bara i ena (inre) det är grövre?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: Drivaxlar, skillnader?

Postat: 10 april 2014 kl. 09:20
av RAINIER
Bara den inre. Den yttre ände har alltid samma fina splinsen; Cooper S och Mini fr.o.m. 1984 har samma yttre cv-joint. Dessa splinsen är också samma som icke Cooper S cv-joints har (den med tunna axeltapp).
Då kan jag nog lägga till att på 80-talet (pot joints + cv joint med tunn axeltapp) hade Mini:s väldigt tunna axlar. Leyland som försökte spara pengar... :roll: