Sida 1 av 1

drivknut tar i grenrör

Postat: 17 juni 2014 kl. 15:25
av Ministern
Någon som haft samma trassel: nymonterat grenrör, nya drivaxelknutkorsgummimojänger, dragit allt och satt fast saker och ting efter konstens alla regler. Väldigt tajt, gummit tar i lite, vid högre varv slår det som attans mot grenröret. Kan man "knyckla" till grenröret lite om man värmer och brukar lite lagom våld så drivknutskorsgummigrejen går fri? Känns som det blir värre när man lägger i backen, då skakar det även vid lågt varv. Nu efter allt pill i vinter/vår med motor och växellådsbyte (plus en miljard andra grejor man inte kunde låta bli att fixa) återstår ovan nämnda problem, en liten osynlig vattenläcka (får fylla på nån liter efter kort körning men ser banne mig ej vart vattnet tar vägen) en broms bak funkar inte men det var en tillknycklad bromslang som snart är bytt. Sen är det bara hänga in en wunderbaum och dra iväg. tacksam för svar! Man vill ju UT och KÖRA! Haft bilen i dryga två år och kört i alla fall kanske sju mil, he he..... :lol:

Re: drivknut tar i grenrör

Postat: 17 juni 2014 kl. 15:51
av crowan
Jag slipade av lite gummi från mina kors, så gick det fritt. Har även bankat till grenröret, men ville helst inte göra det denna gången. Men bägge varianterna funkar :-)

Re: drivknut tar i grenrör

Postat: 17 juni 2014 kl. 15:56
av Ministern
Tack för svaret! Ja men då tar jag fram lilla slipen och kanske släggan också. Hur mycket kan man slipa av? Ingen risk för att man gör sönder något om man slipar av för mycket? Ha det bra! Mvh Janne

Re: drivknut tar i grenrör

Postat: 17 juni 2014 kl. 15:59
av Flundran
Jag hade samma problem med mitt grenrör (LCB). Jag gjorde en liten buckla på rätt ställe med hjälp av hammare och smidesstäd. Behövdes bara 5-6 mm. När grenröret sedan var monterat med Y-röret på längst ner så bankade jag lite på C-röret (det rör som vill ta i knuten) så att det kommer ut ur Y-röret lite (EDIT: in i Y-röret menar jag). Sedan dra åt klämman vid Y-röret.

Detta med att buckla till grenröret är ju mindre bra, för man försämrar ju flödet genom röret. Men bucklan blir rätt liten så jag tror inte man märker skillnad. Alternativet kan vara att skaffa nylonknutar:
https://www.minispares.com/product/Clas ... L5000.aspx

Men dessa är svåra att få tag på och kostar en del. Speciellt om man (som alla rekommenderar) ska byta båda.

Re: drivknut tar i grenrör

Postat: 17 juni 2014 kl. 16:45
av Hollywood Vampire
Vänd på det! Tillverka ett konkavt fält där drivknuten går emot grenröret och ut och KÖR! :wink:
Låter inte lika laddat som att banka, slägga etc! Flödes frånfallet blir ändå minimalt, för mig veterligen kan ingen bevisa motsatsen! 8)

Re: drivknut tar i grenrör

Postat: 17 juni 2014 kl. 18:10
av minitokig
Jag köpte, via Minisport, ett Maniflow-grenrör avsett för 1275 med gummiknutar.
Funkar bra, ser inte ut att vara så stor skillnad men gummiknuten tar inte i nu.
Det fanns ej på hemsidan, utan jag mailade och frågade efter en lösning och då plockade de/Tom Gould fram detta. Artikelnummer LM004A, kostade £78.89 +vat. i mars 2012.

:-)

.

Re: drivknut tar i grenrör

Postat: 18 juni 2014 kl. 07:14
av Ministern
Tackar för alla svar! Jag har precis köpt allt nytt så jag provar banka till grenröret samt slipa av lite gummi. Korsen är ju nya grenröret med samt typ allt annat med så plånboken äro TUNN! he he men min bil är ju glad med allt nytt den fått. Mvh Janne :rivstart:

Re: drivknut tar i grenrör

Postat: 18 juni 2014 kl. 07:18
av Ministern
Förresten, Hollywood Vampire: Tillverka ett konkavt fält? Menar du att man skär bort en bit i grenröret och svetsar dit en "inåtbuktande" liten plåt? Ja, herregud man vill ju ut och köra, i och för sig är ju nu hundkojan min en riktig miljöbil med noll i utsläpp. Det är ju positivt. he he :lol:

Re: drivknut tar i grenrör

Postat: 18 juni 2014 kl. 09:51
av Hollywood Vampire
Tillverka ett konkavt fält?
Om du skulle dra in kapen i det hela skulle jag använda ordet dissekera! ;)