Kamaxellager
Postat: 11 september 2014 kl. 20:40
Jag har plockat isär min 850cc motor för en totalgenomgång. Motorn är från -68 och har stått still sedan -79. Nu när jag strippat ner plocket totalt och rengjort det så upptäckte jag att två av lagren såg väldigt slitna ut (mellersta och minsta), dom vara mörka å lite lätt repiga. Godset på dom två var väldigt tunnt dessutom. Även kammen kunde man se att det fanns en viss missfärgning och något grövre yta.
Nu till min fråga, att jag behöver byta lager är det ingen tvekan om men kan jag behålla kammen? Hur äre förresten med lagren, visst ska väl tjockleken på godset vara lika tjocka? Jag har en markant skillnad på dom två jämfört med det tredje.
En annan fråga är hur går jag tillväga att byta dom, går det utan special verktyg? Finns det någon som har ett verktyg att låna mig om jag betalar frakt fram o tillbaka? Och måste man brotsch lagren när man satt dit dom eller är dom klara?
Är väldigt tacksam för svar! /Morgan
Nu till min fråga, att jag behöver byta lager är det ingen tvekan om men kan jag behålla kammen? Hur äre förresten med lagren, visst ska väl tjockleken på godset vara lika tjocka? Jag har en markant skillnad på dom två jämfört med det tredje.
En annan fråga är hur går jag tillväga att byta dom, går det utan special verktyg? Finns det någon som har ett verktyg att låna mig om jag betalar frakt fram o tillbaka? Och måste man brotsch lagren när man satt dit dom eller är dom klara?
Är väldigt tacksam för svar! /Morgan