Sida 1 av 1

Nitrerhärdning vevaxel?

Postat: 2 oktober 2014 kl. 16:00
av Hollywood Vampire
Jag har en vevaxel org. 998cc i toppenskick (vev & ram-tappar) oslipad dvs STD lager dito.
Nu har jag avsikten att "bearbeta" veven, dvs att den ska lättas och därefter balanseras.
Avslutningsvis genomgå en nitrerhärdning. (Exakt i den ordning jag skrivit)

Nu är det så att veven enligt uppgift ifrån nitrerhärdaren e v e n t u e l l t kan svälla en hundradels millimeter, och min fråga kring toleranser
och mått lyder; behöver veven bearbetas till rätt toleranser, och hur mycket är toleranserna för vev/ramlager i en 998cc motor?

Re: Nitrerhärdning vevaxel?

Postat: 4 oktober 2014 kl. 10:09
av mojoman
siffror direkt ur haynes boken

99H engine code (998cc)

Mainbearing journal diam 44,46 to 44,47mm
main bearing running clearence 0,025 to 0,068mm
Big-end bearing journal diam 41,28 to 41,29mm
big-end bearing running clearance 0,025 to 0,063mm
Crankshaft endfloat 0,051 to 0,076

Bara och mäta diam på vevaxeln innan härdning och sen efter. Diametern kan bli jobbig om den ligger på övre gränsen innan och sväller upp 0.01mm. Går säkert att fixa till med olika storlekar på lagerskålar eller slipa om . Men bäst att se vad som finns på marknaden före i så fall. Sen vet jag inte hur det blir med endfloat om den sväller upp 0.01mm, blir det då att mellanrummet krymper med 0,02mm då kan det bli tight