MIDAS GOLD.
Postat: 16 november 2014 kl. 15:06
Ny bil på uppfarten 
I mitten av 80:talet såg jag en liten artikel i en Engelsk biltidning om Midas Gold. Tanken slog mig direkt, detta måste vara den perfekta "hundkojan".
Midas är en bil som är sprungen från Mini Marcos. 1975 så köpte Harold Dermott rättigheterna till Mini Marcos, 1977 så kom Ritchard Oakes till Midas för att skapa en ny och modernare design på bilen, 1978 kom den första Midas Coupe. Denna bil kom senare att heta Bronze.
Gordon Murray, F1 designer på bla Brabham gillade bilen och tillsammans med Ritchard Oakes gjordes en rejäl omarbetning av Bronze. Det blev en helt ny bil där Gordon hade designat undersidan på bilen så att en så kallad ground effect skapades, alltså ju fortare bilen körs ju hårdare suger bilen sig fast mot underlaget. Ritchard gjorde utsidan.
Bilen saknar chassie då allt i karossen är bärande. En så kallad monocoque. De olika bitarna som karossen består av plastas ihop till en gemensam bärande konstruktion. En väldigt stark konstruktion visade det sig. 1985 gjordes krocktest på MIRA med mycket bra resultat.
Midas Gold bygger på MG Metro och inte på Mini:n. Men MG Metro har bla motor och växellåda från Hundkojan. Så kusiner borde man kunna kalla bilarna.
Jag som så många andra fördriver lite av tiden med att titta på annonser på Blocket och andra annons sidor. För någon vecka sedan så dök det upp en Midas. I Lund, alltså mindre än 2 mil hemifrån. Bara att köra och titta. Bilen stämde bra med beskrivningen och jag var helt såld på den. Bara att skaka hand med ägaren och jag var med ny bil
Utan att ha provkört då motorn hade problem med oljetrycket.
Motorn är en MED Engineering byggd motor och enligt papper som följde med i köpet ger motorn 100bhp och 98ft/lb i vrid. 1380cc.
Nu har motorn ett gjutjärns grenrör och en enkel SU HIF44. Grenröret är sprucket och ska bytas till ett LCB som följde med i köpet.
På E-Bay hittade jag ett JanSpeed insugningsrör för dubbla SU HIF44
Väldigt ovanligt att hitta. Detta ska så klart sitta på bilen.
Givetvis så finns det saker att göra på bilen. Först ska oljetycket hittas, har gjort det mest uppenbara (kolla fjäder och kolv i oljetrycks ventilen och fylla olja via hålet för venltilen för att späda pumpen) Men som det är nu så saknar motorn helt oljetryck. Får nog lyfta ur motorn och dela för att hitta vad som är fel. Vill inte riskera att motorn rasar.

I mitten av 80:talet såg jag en liten artikel i en Engelsk biltidning om Midas Gold. Tanken slog mig direkt, detta måste vara den perfekta "hundkojan".
Midas är en bil som är sprungen från Mini Marcos. 1975 så köpte Harold Dermott rättigheterna till Mini Marcos, 1977 så kom Ritchard Oakes till Midas för att skapa en ny och modernare design på bilen, 1978 kom den första Midas Coupe. Denna bil kom senare att heta Bronze.
Gordon Murray, F1 designer på bla Brabham gillade bilen och tillsammans med Ritchard Oakes gjordes en rejäl omarbetning av Bronze. Det blev en helt ny bil där Gordon hade designat undersidan på bilen så att en så kallad ground effect skapades, alltså ju fortare bilen körs ju hårdare suger bilen sig fast mot underlaget. Ritchard gjorde utsidan.
Bilen saknar chassie då allt i karossen är bärande. En så kallad monocoque. De olika bitarna som karossen består av plastas ihop till en gemensam bärande konstruktion. En väldigt stark konstruktion visade det sig. 1985 gjordes krocktest på MIRA med mycket bra resultat.
Midas Gold bygger på MG Metro och inte på Mini:n. Men MG Metro har bla motor och växellåda från Hundkojan. Så kusiner borde man kunna kalla bilarna.
Jag som så många andra fördriver lite av tiden med att titta på annonser på Blocket och andra annons sidor. För någon vecka sedan så dök det upp en Midas. I Lund, alltså mindre än 2 mil hemifrån. Bara att köra och titta. Bilen stämde bra med beskrivningen och jag var helt såld på den. Bara att skaka hand med ägaren och jag var med ny bil

Motorn är en MED Engineering byggd motor och enligt papper som följde med i köpet ger motorn 100bhp och 98ft/lb i vrid. 1380cc.
Nu har motorn ett gjutjärns grenrör och en enkel SU HIF44. Grenröret är sprucket och ska bytas till ett LCB som följde med i köpet.
På E-Bay hittade jag ett JanSpeed insugningsrör för dubbla SU HIF44

Givetvis så finns det saker att göra på bilen. Först ska oljetycket hittas, har gjort det mest uppenbara (kolla fjäder och kolv i oljetrycks ventilen och fylla olja via hålet för venltilen för att späda pumpen) Men som det är nu så saknar motorn helt oljetryck. Får nog lyfta ur motorn och dela för att hitta vad som är fel. Vill inte riskera att motorn rasar.