Sida 1 av 1
Hur listar jag ut vilket kylarlock som rätt?
Postat: 16 mars 2015 kl. 20:16
av Clain
Ja, går det att t.ex mäta sig till vilken storlek på kylarlock det skall vara och som passar bäst till kylaren?
Jag ska byta kylarvätska och göra en rejäl genomsköljning av systemet, tänkte byta locket i samma veva.
Hade först bara tänkt beställa ett nytt kylarlock till bilen, packningen och för den delen hela locket ser allmänt slitet ut och förra veckan försvann en hel del kylarvatten ut genom slangen till evakueringshålet.
Men efter att ha läst en del om locken så verkar det ju inte vara fullt så enkelt som att bara beställa ett nytt och på t.ex minispares säljs hela 7 olika varianter av lock.
//Andreas
Edit:
Efter ytterligare googlande, och en del gissande så tror jag att det är en 13lb (GRC111) som gäller för 998cc motorn i vår -74 mini.

- Kylare
- kylare.jpg (103.29 KiB) Visad 2230 gånger

- Kylarlock
- kylarlock.jpg (83.35 KiB) Visad 2230 gånger
Re: Hur listar jag ut vilket kylarlock som rätt?
Postat: 16 mars 2015 kl. 21:31
av DrKassler
Instämmer att det bör vara GRC1111 av de lock som Minispares har.
Ditt kylarvatten ser lite märkligt ut, hur ser oljan ut?
Håller den kylvattentempen som den ska? Om du varvar motorn med locket av, bubblar det i kylet då?
Med vänlig hälsning
Christian
Re: Hur listar jag ut vilket kylarlock som rätt?
Postat: 16 mars 2015 kl. 21:45
av Clain
DrKassler skrev:Instämmer att det bör vara GRC1111 av de lock som Minispares har.
Ditt kylarvatten ser lite märkligt ut, hur ser oljan ut?
Håller den kylvattentempen som den ska? Om du varvar motorn med locket av, bubblar det i kylet då?
Med vänlig hälsning
Christian
Ja jag tycker också att vattnet ser underligt ut, jag tänkte att det kan vara någon form av kylarpasta ell liknande som använts i kylaren.
Därav min tanke om att skölja ur systemet helt och ersätta med nyblandad kylarvätska.
Oljan ser iaf mycket fin ut och kylvattentempen verkar hålla normal nivå (såvida inte givaren är felaktig), mätaren brukar gå till "N" på efter en liten stunds körning och sedan hålla sig däromkring.
Har inte testat att varva motorn med locket av men det kan jag testa imorgon för att se, är det Bra eller Dåligt om det bubblar?
Är tyvärr inte så hemma på bilar som jag önskar, men jag vill gärna lära mig och är inte rädd för att söka efter kunskap eller helt enkelt fråga mig fram..
Föredrar dessa äldre bilar framför modernare just därför att det faktiskt går att lära sig dem på ett helt annat sätt.

Re: Hur listar jag ut vilket kylarlock som rätt?
Postat: 17 mars 2015 kl. 00:56
av RAINIER
GRC101 7LBS Mini 59-66 (long neck)
GRC102 7LBS Mini 59-66 (short neck)
GRC1111 13LBS Mini 66-76
GRC1110 15LBS Mini 77-91
GRC207 15LBS Mini Cooper 91 + SPI
GRC1184 Mini MPI
Re: Hur listar jag ut vilket kylarlock som rätt?
Postat: 17 mars 2015 kl. 06:00
av Clain
RAINIER skrev:GRC101 7LBS Mini 59-66 (long neck)
GRC102 7LBS Mini 59-66 (short neck)
GRC1111 13LBS Mini 66-76
GRC1110 15LBS Mini 77-91
GRC207 15LBS Mini Cooper 91 + SPI
GRC1184 Mini MPI
Toppen, då gissade jag rätt, tack så mycket för bekräftandet!
Mvh
Andreas