Sida 1 av 1
Tennspackling?
Postat: 22 mars 2006 kl. 20:52
av Goopher
Jga har fått för mig att om man ska stoppa rost som uppkommit så är den enda metoden som funkar att man slipar bort ytrosten och sen tennspacklar en tunn hinna över ytan, för om man bara slipar bort rosten spacklar och grundar som vanligt så kommer rosten tillbaka snabbare. Stämmer det?
Om det nu stämmer. Är det svårt att tennspackla? Någon som vet hur man gör?
Har en del ytrost som borde behandlas innan bilen får färg.
mvh goopher
Postat: 22 mars 2006 kl. 20:59
av Iooor
Du kan ju även änvända någon form av rustremover, finns några som funkar fint. Man häller över ett medel som tar bort rosten och sen spacklar över.
Annars funkar det fint för mig iaf att blästra och sedan grunda och spackla.
Men om du ska tenn/bly-spackla så får du köpa stavar av tenn/bly och sedan använder du gassvets och smälter det och har någon form av verktyg och drar ut det över bilen. Jag har lagat småskador med lödkolv och vanligt tenn.
Postat: 22 mars 2006 kl. 21:14
av Goopher
okej.. då kan de vara lite småbökigt att tenna då..
Var hittar man sån där rustremover. De verkar lite intressant
Postat: 22 mars 2006 kl. 22:05
av Iooor
Brukar finnas på välsorterade bilaffärer, kommer inte ihåg vart jag köpt den. Kanske mekonomen, meca eller liknande
Postat: 23 mars 2006 kl. 00:05
av Machnow
Jag köpte min på MICRO där fanns det både en sort som tar bort rost och en som reagerar med rosten så att det blir en hård beläggning av rosten.
Re: Tennspackling?
Postat: 23 mars 2006 kl. 19:13
av EricO
Goopher skrev:
Om det nu stämmer. Är det svårt att tennspackla? Någon som vet hur man gör?
Har en del ytrost som borde behandlas innan bilen får färg.
mvh goopher
En enklare guide hur man tennspacklar!
http://www.algonet.se/~lero/tennspackling.htm
Postat: 17 april 2006 kl. 03:54
av Helipop
Avrekommenderar tennspackling omedelbart. Det är som ett helt eget handverk och kräver sin man för att kunna utnyttjas på ett effektivt sätt. Och att tennspackla tunnt utan att få kratrar och luftbubblor osv kräver mycket träning, mycket sniffande av gifiga ånger, många brännda fingrar och jävla massa tålamod. Dessutom så är det svårt att smälta lagom mycket, det ska vara som smör, men vämer man lite för mycket så smälterman sönder, och lite för lite så stelnar karrosseritennet fort.. Och under tiden man ska värma och dona så riskerar man att krympa plåten om man värmer för mycket.
Enkel guide kanske, men en jävligt svårt uppgift.
Postat: 17 april 2006 kl. 18:31
av Matrix
glasfiberspackel slipa och sen finspackel är mitt tips