Mini -92 misständer förlorar kraft
Postat: 13 juli 2015 kl. 08:45
Efter att ha ägt ett gäng muskelbilar ifrån 60talet så var jag i Stockholm igår och hämtade hem våran första Mini, buskul bil! Har inte haft det där leendet man kan få bakom ratten på flera år men nu satt det där limmat.
Har iaf ett problem som jag ska försöka beskriva så ingående som möjligt.
Bilen misständer och förlorar kraft vid mindre och större gaspådrag, funkar som den ska upptäckte jag vid ett speciellt gaspådrag och den vinkeln fick jag sitta med foten tills vi kom hem till Vänersborg.
Verkar som att det är vid ett visst varv som han går som finast men eftersom bilen ej har varvräknare kunde jag ej se detta.
Vi blåste rent det gamla bränslefiltret innan vi for och fick då för mig att bilen gick bättre några mil innan den än en gång började bli lite stönig.
Hittade ett läge där bilen låg runt 110km/h som den gick rent och nästan framme i Laxå var det en paus och efter det gick den som en potta skit hur jag än gjorde.
Låg jag i 100 funkade den bra i ca 500mtr och sen tappade den orken ner till 80km/h där den fick en mindre turbokänsla och fick upp farten än en gång till 100km/h, sedan repeterades proceduren än en gång.
Eftersom vi bara ville hem vrålade jag i trötthet och desperation att nu får det ta mig f-n bära eller brista, nu ska vi hem! Efter ett par mil så ville bilen än en gång var med igen vid ett visst gaspådrag men nu i 90km/h där den gick som en dröm, men minsta släpp eller gaspådrag så började han misstända.
Tänker byta alla tänddelar och köpa nytt bränslefilter men jag har en känsla av att det är något jag missar, eftersom det är insprutning funderar jag även om inte Lamdasonden kan vara en bov i dramat.
Vore fint om man kunde få lite tips om möjliga felsökningar jag ska göra och framförallt var jag kan köpa tänddelar och bränslefilter snabbast och lättast här i Sverige.
Har iaf ett problem som jag ska försöka beskriva så ingående som möjligt.
Bilen misständer och förlorar kraft vid mindre och större gaspådrag, funkar som den ska upptäckte jag vid ett speciellt gaspådrag och den vinkeln fick jag sitta med foten tills vi kom hem till Vänersborg.
Verkar som att det är vid ett visst varv som han går som finast men eftersom bilen ej har varvräknare kunde jag ej se detta.
Vi blåste rent det gamla bränslefiltret innan vi for och fick då för mig att bilen gick bättre några mil innan den än en gång började bli lite stönig.
Hittade ett läge där bilen låg runt 110km/h som den gick rent och nästan framme i Laxå var det en paus och efter det gick den som en potta skit hur jag än gjorde.
Låg jag i 100 funkade den bra i ca 500mtr och sen tappade den orken ner till 80km/h där den fick en mindre turbokänsla och fick upp farten än en gång till 100km/h, sedan repeterades proceduren än en gång.
Eftersom vi bara ville hem vrålade jag i trötthet och desperation att nu får det ta mig f-n bära eller brista, nu ska vi hem! Efter ett par mil så ville bilen än en gång var med igen vid ett visst gaspådrag men nu i 90km/h där den gick som en dröm, men minsta släpp eller gaspådrag så började han misstända.
Tänker byta alla tänddelar och köpa nytt bränslefilter men jag har en känsla av att det är något jag missar, eftersom det är insprutning funderar jag även om inte Lamdasonden kan vara en bov i dramat.
Vore fint om man kunde få lite tips om möjliga felsökningar jag ska göra och framförallt var jag kan köpa tänddelar och bränslefilter snabbast och lättast här i Sverige.