Sida 1 av 1

Bränslepump

Postat: 28 juli 2015 kl. 16:02
av Sundblad
Hej,

Jag håller på med motorbyte i kojan och på A+ blocket som ska dit sitter ingen bränslepump.
Pumpen som sitter på mitt pre A+ block ser ut att inte kunna passa på det nya blocket och jag funderar på att byta till en elektrisk soppapump istället.
När jag söker på vilket tryck och flöde pumpen bör ha får hittar jag hur många olika uppgifter som helst, allt från 0,18 till 4.0 bar.
Det är då en sugpump i motorrummet jag tänker mig och motorn ska bestyckas med en HIF44-förgasare.

Funkar någon Biltemas sugpumpar: http://www.biltema.se/sv/bil---mc/bilre ... 000017987/

Vad är rätt?

Re: Bränslepump

Postat: 28 juli 2015 kl. 18:01
av Magna-Flash
Som jag fattat det så funkar det bäst med en pump som är placerad under tankhöjd. Och pumpar är i regel mycket bättre på att trycka än att suga... En SU behöver inte mycket tryck - för mycket tryck får den däremot att flöda över (nålventilen orkar inte hålla emot). Exakta siffran har jag inte i huvet men har nämnt på forumet av "carbs" som jobbar med förgasare... Jag har en liten Facet monterad på bakramen, köpt på Minispares. Dom har nån liknande på Biltema - liten fyrkantig sak...

Re: Bränslepump

Postat: 28 juli 2015 kl. 18:23
av Sundblad
Så långt är jag med.
Dock verkar biltemapumpen, även den med lägst tryck, ha ett för högt tryck.
Å andra sidan har jag sett ett par stycken som ändå rekommenderat den.

Teoretiskt sett bör trycket vara högt nog för att lyfta bränslet från lägsta till högsta punkt samt flödet vara samma som max bränslebehov.
Att sätta Biltemas klenaste pump på exempelvis bakramen med ett filter innan kanske inte är så tokigt?

En annan fundering, vad skiljer de mekaniska pumparna till A och A+ åt?

Re: Bränslepump

Postat: 29 juli 2015 kl. 00:17
av RAINIER
Pumparna kan ser annorlunda ut på utsidan, men passar båda på pre-A och A+ motorer.
Std. förgasarmotorer har en mekanisk pump med ungefär 0,35 bar tryck.
Insprutningsmotorer kör oftast på 2,5 bar (finreglerat med en bränsletrycksreglerare).

Re: Bränslepump

Postat: 29 juli 2015 kl. 10:22
av Sundblad
Det jag noterade var att på Pre A+ såg det ut som att fästet för pumpen satt en bra bit ut från blocket, medans på A+ stack det inte ut alls. Men å andra sidan är Pre A+blocket smutsigt och sitter i bilen än, så jag kan ha sett fel.

Jag har även förstått att SU och Weber kräver olika tryck?

Re: Bränslepump

Postat: 29 juli 2015 kl. 10:48
av RAINIER
Du behöver en spacer, den sitter inte på Metro motorn, eftersom den hade en så kallad "blanking plate".
http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search

Re: Bränslepump

Postat: 29 juli 2015 kl. 15:06
av Sundblad
Då kör jag på biltemas sugpump på 0.3 bar i motorrummet och ser hur det lirar. Någon som har en idé om vad man kan sno ström från? Lamporna kanske?

Re: Bränslepump

Postat: 29 juli 2015 kl. 15:41
av RAINIER
Tändningen, ta från säkringsdosan.

Re: Bränslepump

Postat: 29 juli 2015 kl. 17:49
av Magna-Flash
Det finns nog, som Rainier säger, "spadar" över i säkringsdosan. Så här skriver förresten "carbs" om bränsletryck och SU...

http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=2&t=10374&hilit=bensinpump#p54908