Sida 1 av 1
Mini Cooper Mk 3?
Postat: 28 mars 2006 kl. 11:43
av rille__87
hejsan!
jag ska köpa en projekt bil snarast och jag undrar vad det är för speciellt med en mk 3?
och har ni nån aning om vart man kan få tag i en cooper snurra?
Postat: 28 mars 2006 kl. 11:59
av pickupkalle
vet väl inget speciellt med en mk3 mer än att det var på dem som det kom invändiga gångjärn på dörrarna,sen lite annorlundare bakljus,vad/varför ska du ha just en cooper snurra? tror inte det e en sån du menar utan du letar efter en vanlig 1275 motor,dom finns att få tag på lite varstans,är bara att annonsera,finns en på köpochsälj delen
mk3
Postat: 29 mars 2006 kl. 01:03
av kerguelair
från och med Mk5 fylls motorummet med massa elektronik mojänger...
Postat: 29 mars 2006 kl. 14:16
av rille__87
pickupkalle skrev:vet väl inget speciellt med en mk3 mer än att det var på dem som det kom invändiga gångjärn på dörrarna,sen lite annorlundare bakljus,vad/varför ska du ha just en cooper snurra? tror inte det e en sån du menar utan du letar efter en vanlig 1275 motor,dom finns att få tag på lite varstans,är bara att annonsera,finns en på köpochsälj delen
jo men det är den motorn jag menar! tänkte kolla om ni vet vart man kan få tag i något "prisvärt" trimm kit också? har hittat ett med 60% effektökning till 1275 motorn för 900 pund vet ni något bättre altenativ?

Postat: 29 mars 2006 kl. 15:24
av pickupkalle
ja det finns ALLTID bättre alternativ

,,beror ju på hur mkt det får kosta,köp en färdig motor,det tjänar du på,finns ju en till salu här på forumet,,,,,
Postat: 29 mars 2006 kl. 15:40
av rille__87
haha jo de e sant, men nu så har man tyvärr inte 35000 att hosta upp
från det ena till det andra. vet du hur det ligger till med besiktning när man trimmar motorn, den måste väll typas om, och klassas som ombyggt fordon eller nått sånt?

har hört att när man gör det så måste eventuellt bottenplattan i bilen göras om och förstärkas... sanning eller myt?
Postat: 29 mars 2006 kl. 17:22
av pickupkalle
den måste reggbesiktas om man ska vara laglig,men det e inte så många som gör det,inga förstärkningar måste göras förutom skivbromsar fram,en del kräver bromskraftsförstärkare,om man vill va värst så kostar det

motorer e det dyraste du har på en kojja,dom kan kosta hur mkt som helst,tobbe vill ha 35000 för sin och det e säkert billigare än om du bygger en likadan själv,men man kan ju börja smått och sen bygga på då blir det inte så dyrt på en gång,men du e ju ganska ny på kojja så du kommer att bli riktigt sjuk snart å då får det kosta vad det vill

Postat: 29 mars 2006 kl. 18:29
av grozzny
Hej,
Jag har haft en mini 1000 med 1275-motor och Weber 45:a utan problem i besiktningen, vet också att folk med turbo har klarat sig igenom utan problem, men det är klart det varierar kanske hur hårda dem är.
//Anton
Postat: 29 mars 2006 kl. 20:09
av minitokig
Man undrar ju om försäkringen gäller om man råkar krocka och det uppdagas att man har större motor och mer hästkrafter än vad som står i pappret?
Någon som vet?

Postat: 29 mars 2006 kl. 21:14
av Iooor
Då borde det vara så att dom räknar det som att det inte är den bil som du försäkrat och så gäller inte försäkringen.
Postat: 29 mars 2006 kl. 21:35
av rille__87
pickupkalle skrev:den måste reggbesiktas om man ska vara laglig,men det e inte så många som gör det,inga förstärkningar måste göras förutom skivbromsar fram,en del kräver bromskraftsförstärkare,om man vill va värst så kostar det

motorer e det dyraste du har på en kojja,dom kan kosta hur mkt som helst,tobbe vill ha 35000 för sin och det e säkert billigare än om du bygger en likadan själv,men man kan ju börja smått och sen bygga på då blir det inte så dyrt på en gång,men du e ju ganska ny på kojja så du kommer att bli riktigt sjuk snart å då får det kosta vad det vill

haha de e sant, jag har tänkt att bilen ska vara körbar till mitten av sommaren och sedan till vintern så blir de ny lack, så jag har hyfsat mycket tid på mig att ta bort eller lägga till småsaker som tex trimm ^^
Postat: 30 mars 2006 kl. 01:27
av mongoose
Härligt med en tids-optimist! Elementärt sett så står man sig själv
närmast, dvs antingen håll masken och kör in på SBP med en "cooper motor" bjud på vetekrans och dra en Bellman-historia, och åk där ifrån och känn dig lite "busig" sådär...
Eller så "reggar" du om din Mini 1000 på ett sådär präktigt sätt, och åk
därifrån som en återuppstånden Moder Theresa...sörplandes på SBP:s
fis-varma kaffe!
/Mongoose