Sida 1 av 1

Förgasarproblem

Postat: 30 mars 2006 kl. 21:58
av crippa75
Köpte en SU HIF 44 på eBay i UK. Det visade sig bli en ganska dyr affär då jag antagligen betalade för mycket samt att den nu inte funkar så bra.

Jag har även köpt en 1380 motor som jag stoppat i pärlan. När jag startade upp bilen första gången så gick den igång till slut med hjälp av en massa startgas. När den gått lite varm försökte jag gasa lite. Så fort jag rör gasen så dör motorn som om den fick för mycket luft. Om jag smög mig på gasen så gick det få den att gå upp i varv.

Ok, nästa åtgärd blev att plocka isär förgasaren för att se ifall det var något knas. Då såg det ut som om någon skitit i förgasaren… Jag plockade isär och gjorde rent förgasaren. Satte dit den igen och försökte igen. Tyvärr var batteriet för dåligt för att få full snurr på motorn. Den rusade ett par gånger på startgas, men så fort man kommer åt gasen så kvävs motorn. Jag har en BDL nål, men det känns inte som det är nålens fel.

Vad är det som är fel?
Är det glapp i spjällen så att det drar tjuvluft?(det känns inte så på spjällen).
Kan jag ställa upp blandningen så att den blir mycket fetare med ställskruven?
Det känns som om något är generalknas…men vad kan vara fel?

Postat: 30 mars 2006 kl. 22:12
av pickupkalle
pröva att använda choken eller sätt för handen så den inte suger så mkt luft,låter som om den stryper sig själv,den får nog för lite soppa

vacuum hose inlet ?

Postat: 30 mars 2006 kl. 23:37
av kerguelair
tjuvluft låter det som. Kolla "vacuum hose inlet" , alltså liten gummislang som går in i carben där nere. Det var felet på min. En liten slangklämma löste allt.

Re: vacuum hose inlet ?

Postat: 31 mars 2006 kl. 21:05
av crippa75
Vilket håll ska jag skruva blandningsskruven för att få fetare blandning? In eller ut? Det känns som om jag ska ställa den så fet som möjligt, ha full choke och hålla för.

Om inte detta hjälper, vad gör man då?

Postat: 31 mars 2006 kl. 21:48
av pickupkalle
man skruvar ut skruven för att få fetare blandning,jadu funkar inte det här då prövar man nå annat :),,,,skämt å sido,funkar inte det där så pröva åt andra hållet,vrid igen munstycket så den går snålare,annars så får du väl pröva med en annan förgasare

Vissa framsteg

Postat: 9 april 2006 kl. 21:10
av crippa75
Med fullt utskruvad skruv och genom att hålla för mer än halva förgasaren så gick det bättre...

Ska kolla ifall det drar tjuvluft, men det verkar inte så. Om inte så undrar man ju hur mycket skillnad olika nålar gör.

Nu har jag en nål som heter BDL. Enligt Janakatalogen är den lämplig för 1275cc race. Jag har en 1380cc men med en lite för vass kam (runt 300 grader tror jag). Någon som vet vad som skulle vara en lämplig nål för en HIF44 för 1380 och vass kam?

Postat: 9 april 2006 kl. 23:08
av EricO
tjena crippa75

När du testar och ställer in förgasarna, har du luftfilter på då?
Då luftfiltret "bromsar" luft tillförseln en aning så blir blandningen fel mellan luft och bränsle. där av kan motorn rusa lite granna.

mvh
Eric

Postat: 10 april 2006 kl. 18:30
av Miggel
kolla också om kolven i förgasarn inte går för svår...då öppnar spjällen men kolven hänger kvar: mycket luft men ingen soppa.
Också olja nivån i förgasern kan vara fel eller fel typ av olja...

När det kör på tomgång, vilken varvtal ligger den på? Och ligger den stabilt eller "stutsar" den?

Postat: 10 april 2006 kl. 22:56
av crippa75
Jag hade experthjälp idag :-)

Lite pinsamt fel var det... Den drog tjuvluft mellan blocket och insuget. Eftersom grenröret och insuget inte är lika tjocka så var jag tvungen att fila ner halva brickorna för att kompensera tjockleken. Har inte fått ihop det än, men bara genom att dra åt bättre innan jag slipade brickorna så funkade det mycket bättre.

Jag fick kontraorder på vilket håll skruven ska skruvas. Nu är den grundinställd, dvs hela vägen in ich sedan lossa 1,5 varv.

Snart så!