försänka sätet i toppen
Klara man av det kan man väl lika gärna fila ur blocket?!
Sett dom föreslår denna sänkning av ventiler i Miniworld, gissar dom tar det säkra före det osäkra för att dom inte vill bli stämda för att någons motor havererar..
Har en gång i tiden skruvat dit en 12G940 topp på en i övrigt helt standard 998 från 1972.
Max ventillyft på en sådan 998 är 7,11mm.
Vill minnas det är 7,2mm från plana ytan till ventilerna på en O-planad 12G940 topp.
Kolvarna vänder en bit nedanför blockytan. Typ 1,2mm eller så.
Lånade lite modell-lera från syskonbarnen och la dit på kolven och sen skruvades toppen dit UTAN packning, sen vevades motorn runt och efter det åkte toppen av för mätning av hur hoptryckt leran blev.
Nu var detta många år sen så resultatet i mm och tiondelar minns jag helt enkelt inte.
Toppackningen lär vara 0,7-0,8 i hoptryckt skick, vilket bara det räcker som frigång.
Körde många mil med denna motor utan något som helst problem.
Toppfarten enligt mätaren ökade från 130 till 150km/h, även om det tog en bit att komma upp i detta....
Med "trimkam" blir resultatet helt annorlunda, både vad gäller prestanda och "frigång"