Tappar växlar när motorn blivit varm
Postat: 29 maj 2016 kl. 10:16
I vintras bytte jag packbox för vevaxeln och kopplingslamell pga av oljeläckage.
Jag bytte också kopplingsfjäder från grå till orange efter tips från Jana. När
jag tog ut bilen på gatan Kristi Himmelsfärdshelgen verkade först allt OK men
när jag kört bilen från mekargaraget i Malmö till Lund så blev det allt svårare
att lägga i främst 2:an och 1:an och i en korsning hade jag plötsligt inga
växlar alls någon minut. Desperat vispande med spaken gjorde att jag till slut
fick i 2:an och kunde hanka mig fram till mitt parkeringsgarage. Närmare
undersökning visade att en av gummibussningarna som håller växelspakshuset (rod
change) på plats hade släppt i vulkningen varför det givetvis var svårt att få
någon precision i spakrörelsen. Jag bytte till nya gummibussningar och körde
först en kort runda till närmsta mack för några dagar sedan och allt verkade
helt OK. Men när jag testade idag tappar jag fortfarande växlarna. Innan man
startat bilen så känns det som om växlarna går i som dom ska. Startar man motorn
och växlar "på riktigt" så är det lite skrap när man lägger i backen och 1:an är
som vanligt lite svår att få i rent men 2:an, 3:an och 4:an fungerar riktigt bra
medan motorn värms upp (ca 15 min) Sedan blir det svårare och svårare att få i
2:an och 1:an utan skrap och efter en halvtimmas körning var det nästan omöjligt
att byta växel oavsett vilken. Lyckades med lite tur få i 1:an när jag körde in
i mitt parkeringshus men sedan var det omöjligt att växla med motorn igång.
Stängde jag av motorn verkade växlarna igen sitta där de skulle. Någon som har
en bra idé?? Mitt första steg kommer att vara luftning och justering av
kopplingen. Man hoppas ju i det längsta att att problemet inte sitter inne i lådan.
Krister
Jag bytte också kopplingsfjäder från grå till orange efter tips från Jana. När
jag tog ut bilen på gatan Kristi Himmelsfärdshelgen verkade först allt OK men
när jag kört bilen från mekargaraget i Malmö till Lund så blev det allt svårare
att lägga i främst 2:an och 1:an och i en korsning hade jag plötsligt inga
växlar alls någon minut. Desperat vispande med spaken gjorde att jag till slut
fick i 2:an och kunde hanka mig fram till mitt parkeringsgarage. Närmare
undersökning visade att en av gummibussningarna som håller växelspakshuset (rod
change) på plats hade släppt i vulkningen varför det givetvis var svårt att få
någon precision i spakrörelsen. Jag bytte till nya gummibussningar och körde
först en kort runda till närmsta mack för några dagar sedan och allt verkade
helt OK. Men när jag testade idag tappar jag fortfarande växlarna. Innan man
startat bilen så känns det som om växlarna går i som dom ska. Startar man motorn
och växlar "på riktigt" så är det lite skrap när man lägger i backen och 1:an är
som vanligt lite svår att få i rent men 2:an, 3:an och 4:an fungerar riktigt bra
medan motorn värms upp (ca 15 min) Sedan blir det svårare och svårare att få i
2:an och 1:an utan skrap och efter en halvtimmas körning var det nästan omöjligt
att byta växel oavsett vilken. Lyckades med lite tur få i 1:an när jag körde in
i mitt parkeringshus men sedan var det omöjligt att växla med motorn igång.
Stängde jag av motorn verkade växlarna igen sitta där de skulle. Någon som har
en bra idé?? Mitt första steg kommer att vara luftning och justering av
kopplingen. Man hoppas ju i det längsta att att problemet inte sitter inne i lådan.
Krister