Missljud vänster framhjul!
Postat: 15 augusti 2016 kl. 15:40
Innan semestern tog jag mig en provtur med bilen efter ett par år på pallbockar. Åkte ca 500 meter på så började det låta illavarslande från vänster framhjul.. Knattrande ljud som fick mig att direkt tänka på drivknut hjullagren eller inre gummiknut?
Vänster inre gummiknut och ett "glapp" på 2mm mellan medbringare och knut?? (har inte rört detta sedan jag körde med bilen 2014)

Höger inre gumiknut men "direktkontakt" medbringare och knut!

Bära eller brista så fortsatte jag en bit till och styrde lite slalom.. det knattrade som mest när jag körde "rakt" Sedan stannade jag och rullade bilen för hand framåt och bakåt för att se att inte balanseringsvikterna (limmade på insidan) på mina Mambafälgar tog i oket.. De gjorde de inte rent uteslutnings-mässigt. När jag rullat bilen framåt och bakåt så upphörde ljudet, men när jag åkte iväg så uppstod ljudet efter ca 300m, så jag åkte tillbaka till garaget, kröp under och tog ngr bilder på gummiknutarna, kopplade ifrån batteriet och åkte med familjen på semester i 4 veckor!
Igår hissade jag upp bilen och snurrade på hjulet utan att ljudet uppstod. Sedan plockade jag bort hub-drivaxel-inre drivknut (gummi).. Hann aldrig inspektera vare sig yttre drivknut eller lagren i huben.. Kan väl informera om att det sitter flong nytt 7.5" skivbromskit fram, (Minisport) och som sagt original drivaxlar mot original, för denna motor/låda (998cc), inre gamla gummiknutar. Nog för att Minisport, Minispares "billiga hjullager anses vara rena rama skiten och att de kan vara boven. Men 500 meters körning? Att sedan bilen betedde sig som en kundvagn på vägen tar jag i en annan tråd (toe/fram inställningar)
Vänster inre gummiknut och ett "glapp" på 2mm mellan medbringare och knut?? (har inte rört detta sedan jag körde med bilen 2014)

Höger inre gumiknut men "direktkontakt" medbringare och knut!

Bära eller brista så fortsatte jag en bit till och styrde lite slalom.. det knattrade som mest när jag körde "rakt" Sedan stannade jag och rullade bilen för hand framåt och bakåt för att se att inte balanseringsvikterna (limmade på insidan) på mina Mambafälgar tog i oket.. De gjorde de inte rent uteslutnings-mässigt. När jag rullat bilen framåt och bakåt så upphörde ljudet, men när jag åkte iväg så uppstod ljudet efter ca 300m, så jag åkte tillbaka till garaget, kröp under och tog ngr bilder på gummiknutarna, kopplade ifrån batteriet och åkte med familjen på semester i 4 veckor!
Igår hissade jag upp bilen och snurrade på hjulet utan att ljudet uppstod. Sedan plockade jag bort hub-drivaxel-inre drivknut (gummi).. Hann aldrig inspektera vare sig yttre drivknut eller lagren i huben.. Kan väl informera om att det sitter flong nytt 7.5" skivbromskit fram, (Minisport) och som sagt original drivaxlar mot original, för denna motor/låda (998cc), inre gamla gummiknutar. Nog för att Minisport, Minispares "billiga hjullager anses vara rena rama skiten och att de kan vara boven. Men 500 meters körning? Att sedan bilen betedde sig som en kundvagn på vägen tar jag i en annan tråd (toe/fram inställningar)