Sida 1 av 1

12g295

Postat: 5 januari 2017 kl. 22:38
av _clubman_
Ska plana en 295 topp å decka ett block 0.4 för å få kolvhöjd jäms med å detta för å få komp i en 998 me vanliga kolvar med 8cc grop i. Toppen är 69.2mm hög å planad 0.8 sen innan. Är tänkt å hyvla bort 2mm minst för å få 9.2 i kompförhållande. Men! Oljekanalen som går mäter uppefrån 65mm. Nerifrån 8 mm å pluggen på sidan sitter nerefrån på 3mm. Är de nån som vet på ett hum vad som är max innan man kommer in i kanalen. Skulle ju gärna ta 1mm till för å få förhållande 10.2 som låter trevligt.

Bild

Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 12g295

Postat: 5 januari 2017 kl. 23:36
av _clubman_
Kan man decka blocket så kolv sticker upp jäms me packning? Dvs 0.4+1mm som är packningstjocklek.. vad är minsta gapet innan kolv börjar hamra i toppen?

Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 12g295

Postat: 6 januari 2017 kl. 15:12
av EMP371
Jag har 4 st bättre begagnade Cooper 998 kolvar med plan topp. Det löser ditt problem ganska enkelt. Om du inte har ett borrat block vill säga.
En sats nya kolvringar är naturligtvis det bästa. Men du kanske inte har motorn ur.

Re: 12g295

Postat: 6 januari 2017 kl. 22:47
av _clubman_
Kan man ha sån tur så att ringar e lika från 998 å 998 cooper? För nya såna finns. Pris på dom då?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 12g295

Postat: 7 januari 2017 kl. 00:04
av EMP371
200 för alla fyra är väl lagom. Kan försöka mäta lite imorgon. Kollade lite snabbt på Somerfordminis hemsida och det verkar vara samma nummer på 998 och 998 Cooper -ringar om du inte har A+ kolvar. Cooperkolvarna ska original ge 9:1 så med lite planing landar du enkelt på 10-10,5:1.

Re: 12g295

Postat: 7 januari 2017 kl. 19:40
av _clubman_
Är ringarna dåliga? För de är a+kolvar.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: 12g295

Postat: 7 januari 2017 kl. 21:48
av EMP371
2 av dom övre ringarna saknas på 2 kolvar och oljeringarna ser ledsna ut så ett nytt set ringar behövs. Tror att jag använde ringarna till någon jämförelse med nya ringar någon gång. Sen tror jag att det är pressfit på kolvbultsrna. Det jag undrar över är om det är likadana vevstakar på vanliga 998 och 998 À+. Annars vet nog någon här på forumet det. Är det lika så fungerar det.
Nya ringar och lite honing med en pelarborr eller en vanlig borrmaskin i cylinderloppen gör underverk.

Re: 12g295

Postat: 15 januari 2017 kl. 14:32
av Hollywood Vampire
Tidiga A+ 998cc hade c-clipslåsning av kolvbult i likhet med Pre A+998cc! ;)
(Jag har däremot 0 koll på år när dom övergick till pressade kolvbultar)

Re: 12g295

Postat: 17 januari 2017 kl. 18:58
av LennieM
Är inte hundra säker men tror att det finns teflon "proppar" man trycker i som ska hålla kolvbulten på plats
http://www.minimania.com/part/C-AEG701/ ... 8-Set-Of-8
Tittar på samma lösning själv men ej kommit så långt än....

Re: 12g295

Postat: 19 januari 2017 kl. 10:08
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Jag har haft teflon proppar på en motor som jag byggde för väldigt länge sedan. Jag hade inte isär motorn efter renoveringen så jag vet inte hur det fungerade. Men det lät inget konstigt och motorn gick bra.

Hälsningar
Patrik.

Re: 12g295

Postat: 20 januari 2017 kl. 02:06
av Hollywood Vampire
LennieM skrev:Är inte hundra säker men tror att det finns teflon "proppar" man trycker i som ska hålla kolvbulten på plats
http://www.minimania.com/part/C-AEG701/ ... 8-Set-Of-8
Tittar på samma lösning själv men ej kommit så långt än....
Jag har med hjälp av en polare tagit fram en prototyp för Teflon-låsning av kolvbult Pre A+
Vi ska bara jaga rätt på material för "produktion" :)
Återkommer här på forumet när de finns till försäljning!

Ursäkta O.T! ;)