Mini1000 med Webastotak.
Postat: 30 januari 2017 kl. 17:48
Tack för insläpp!
Jag håller på att knåpa ihop en rat-koja i källaren under lediga stunder, en 1000 från -73.
Hela hundkojefebern drabbade mig den 16:e december, när jag fick nys om en koja som tillbringat sina 16 senaste år i en plåtlada i Hässleholm.
Jag hyrde ett bilsläp och åkte dit, och den såg så liten och ensam ut att jag kände mig tvungen att "rädda" den....
Problemen hopade sig redan på plats-
Ägaren hade, efter ett antal flyttar, lyckats förlägga nycklarna.
Som tur är stod hjulen rakt, så vi fick vara noga att vinscha den rakt ut, utan att rattlåset gick i.
Väl hemma och i dagsljus började jag utforska köpet lite närmre...
Kojan var ju rätt mycket rostigare än jag sett,och inredningen var en sanitär olägenhet efter att huserat råttor.
Den luktade hemskt, och det som inte var uppätet var nerpissat.
Det blev att riva ut rubbet och köra till tippen; Mattor, säten, rubbet.
En grovtvätt av 16 års samlat damm också, innan jag kröp in och borrade ur tändnings-/rattlås.
Den rullades ner i mitt källargarage, och sen började samlandet av delar.
Många här anser säkert att det är ett helgerån med jänkedelar i en koja, men jag har en gammal förkärlek för Grant-rattar.
Hittade en rimligt prisad träversion, som jag petade dit istället för den obehagliga läderversionen som satt i:
Jag skar ner rattnavet som satt på plats och moddade dit Granten.
Tycker nog att den gifter sig bra med träpanelen!
Nästa steg i att skaka av kojan sin "tidigt 90-talsstuk" var att få bort den fula och läckande skyporten.
Jag pendlade i tanken mellan att byta tak eller få dit ett "lasatak" som vi säger i Skåne...
Efter att ringt runt till de lokala skrotarna fick jag napp på ett Polo Open Air-tak för den facila kostnaden av 800 bagis.
Vi bestämde att skrotaren skulle kapa Polo:n vid stolparna, och dagen efter hämtade jag upp taket.
Väl hemma gick det fort!
Tidsstämplarna på bilderna säger under tre timmar från att jag lyfte in Polotaket tills Webastotaket var monterat o klart på kojan.
Då käkade jag dessutom kvällsmat.
Strippa Polotak:
Lossa skruvarna i grå innerram:
Mäta ut placering på kojan:
Sågasåga:
På plats:
Klockrent!
Webastotaket HAR elmotor, men jag kör nog på vev ändå.
Rat är rätt.
Jag håller på att knåpa ihop en rat-koja i källaren under lediga stunder, en 1000 från -73.
Hela hundkojefebern drabbade mig den 16:e december, när jag fick nys om en koja som tillbringat sina 16 senaste år i en plåtlada i Hässleholm.
Jag hyrde ett bilsläp och åkte dit, och den såg så liten och ensam ut att jag kände mig tvungen att "rädda" den....
Problemen hopade sig redan på plats-
Ägaren hade, efter ett antal flyttar, lyckats förlägga nycklarna.
Som tur är stod hjulen rakt, så vi fick vara noga att vinscha den rakt ut, utan att rattlåset gick i.
Väl hemma och i dagsljus började jag utforska köpet lite närmre...
Kojan var ju rätt mycket rostigare än jag sett,och inredningen var en sanitär olägenhet efter att huserat råttor.
Den luktade hemskt, och det som inte var uppätet var nerpissat.
Det blev att riva ut rubbet och köra till tippen; Mattor, säten, rubbet.
En grovtvätt av 16 års samlat damm också, innan jag kröp in och borrade ur tändnings-/rattlås.
Den rullades ner i mitt källargarage, och sen började samlandet av delar.
Många här anser säkert att det är ett helgerån med jänkedelar i en koja, men jag har en gammal förkärlek för Grant-rattar.
Hittade en rimligt prisad träversion, som jag petade dit istället för den obehagliga läderversionen som satt i:
Jag skar ner rattnavet som satt på plats och moddade dit Granten.
Tycker nog att den gifter sig bra med träpanelen!

Nästa steg i att skaka av kojan sin "tidigt 90-talsstuk" var att få bort den fula och läckande skyporten.
Jag pendlade i tanken mellan att byta tak eller få dit ett "lasatak" som vi säger i Skåne...
Efter att ringt runt till de lokala skrotarna fick jag napp på ett Polo Open Air-tak för den facila kostnaden av 800 bagis.
Vi bestämde att skrotaren skulle kapa Polo:n vid stolparna, och dagen efter hämtade jag upp taket.
Väl hemma gick det fort!

Tidsstämplarna på bilderna säger under tre timmar från att jag lyfte in Polotaket tills Webastotaket var monterat o klart på kojan.
Då käkade jag dessutom kvällsmat.
Strippa Polotak:
Lossa skruvarna i grå innerram:
Mäta ut placering på kojan:
Sågasåga:
På plats:
Klockrent!
Webastotaket HAR elmotor, men jag kör nog på vev ändå.
Rat är rätt.
