Sida 1 av 3
Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 29 maj 2018 kl. 21:25
av Bushido
Hej allihop!
Anton heter jag, har varit medlem på forumet ett par år men har varit ganska inaktiv under lång tid på grund av jobb och diverse andra omständigheter som gjort att min hundkoja fått stå och skämmas alldeles ensam och övergiven i ett halvrenoverat skick... Detta duger givetvis inte, och nu blir det nya friska tag för att få ut henne på vägarna igen!
Sist jag pysslade med bilen var det rostlagning som stod på schemat, och tyvärr har rosten inte direkt självläkt under tiden bilen stått om vi säger så... Blir ju inte bättre av att hon tyvärr fått stå utomhus i brist på garage... Jag känner redan nu hur ilskan pyr hos er där ute, jag kan bara beklaga. Det har varit ett par tuffa år för min del dessvärre, och bilen har verkligen inte varit prio om vi säger så... Men nu börjar jag komma på banan igen, och då ska jag givetvis sona för mina synder och göra bot och bättring. Så den rost som fanns redan då och som tyvärr grott in sig ytterligare med tiden ska nu väck, motorn ska få sig en mindre uppdatering och jag ska ge mig på att strömlinjeforma karossen lite (så kallad De-seaming, dvs de utstickande plåtfogarna i bilens fyra hörn ska kapas bort och jämnas till. Eventuellt ryker takrännan också, jag har inte riktigt bestämt mig än). Efter detta ska hon givetvis lackas också (metod och färgsättning är dock ännu inte bestämt)

Jag hoppas kunna bjuda på lite intressant läsning och trevliga bilder framöver!
Ha det!
Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 29 maj 2018 kl. 22:13
av Bushido
Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 29 maj 2018 kl. 22:15
av Bushido
Bild på grenröret (Maniflow stage 2 LCB med något grövre dia på minnenröret):

- image.axd.jpg (7.36 KiB) Visad 14292 gånger
Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 29 maj 2018 kl. 22:27
av Bushido
Under kvällen har jag börjat med den så kallade De-seaming processen, dvs kapa bort plåtfogarna som sticker ut i bilens fyra hörn. Tyvärr har jag inte tillgång till garage utan bilen står på uppfarten, så jag måste hålla mig till en rullande renovering så att jag kan flytta runt bilen... Detta gör att jag inte kan montera ner den i molekyler som nog annars hade varit brukligt när man ska modifiera karossen på det här sättet, men det finns folk till allt som man brukar säga! Någon ska ju vara så dum att han ger sig på att "De-seama" en bil utan att strippa den totalt
Arbetet går till ungefär såhär:
En del av plåtfogen kapas ur och kanterna bucklas svagt inåt för att svetsfogen ska hamna i höjd med resten av plåten:

Sprickan svetsas och fogen slipas ned:

Resten av plåtkanten kapas bort och slip/bank/svets upprepas:

Spackel för att jämna till och släta ut ojämnheterna:

Rostskyddsfärg för att skydda tills jag kan finslipa och lacka ordentligt:
Jämförelse:
Är fortfarande osäker på hur jag ska göra med takrännan, å ena sidan tycker jag att minins tak funkar rent estetiskt men jag är rädd för att det ska se konstigt ut om jag tar bort sömmarna nertill men lämnar takrännan... Jag lutar åt att även rännan ryker, men jag får ta och fundera noga på det. Under tiden gör jag mig av med resten av sömmarna
Det var allt för ikväll

God afton på er gott folk!
Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 30 maj 2018 kl. 14:30
av Bushido
Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 30 maj 2018 kl. 22:11
av Bushido
Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 30 maj 2018 kl. 22:24
av minimini
köpte en liknande kylare o är nöjd med den. den gav bättre kylning på min turbobil i alla fall
kör du vinkelslip / svets utan att skydda rutorna

, då kan du börja titta dej om efter nya. svetsstänk o slipstänk fastnar på glasset
ta bort takrännan också, så kan vi andra se hur det ser ut o om det något att göra
är det inte du som håller på med ett Harley projekt
Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 30 maj 2018 kl. 22:48
av Bushido
minimini skrev:köpte en liknande kylare o är nöjd med den. den gav bättre kylning på min turbobil i alla fall
kör du vinkelslip / svets utan att skydda rutorna

, då kan du börja titta dej om efter nya. svetsstänk o slipstänk fastnar på glasset
ta bort takrännan också, så kan vi andra se hur det ser ut o om det något att göra
är det inte du som håller på med ett Harley projekt
Låter hoppfullt, tack för det!
Och nej, inga stänk på mina rutor

Är noga med att skydda medan jag jobbar. Sidorutan skyddar jag med svetshandsken medan jag svetsar, kupar handen runt svetspistolen så varken gas eller stänk slipper ut. blir så nästan automatiskt när man svetsar utomhus och måste hindra skyddsgasen från att blåsa bort. Vindrutan lägger jag en blöt handduk över så att värmen inte kryper ut i gummitätningen och skadar den eller rutan

Men tack för varningen, vore tråkigt att upptäcka en sån sak i efterhand
Jag tror att jag ska ta bort den mest för att, det blir ju ett lite mer unikt utseende som skiljer bilen från mängden. Men jag tar gärna emot mer input om folk tycker annorlunda!
Stämmer, HD:n ska få sugturbo! Håller till på sävarturboforumet med det bygget. Tyvärr körs det lite mycket nu när säsongen är igång så det är svårt att komma åt och bygga... MAn vill ju gärna ha hojen up and running dessa fina varma dagar... Men om inte annat så tar jag friska tag i det bygget framåt hösten

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 31 maj 2018 kl. 15:55
av Hylsan
smaken är som baken som alltid när det gäller estetik, och det där med deseaming brukar dela koja-folket
Personligen så spelar det inte så stor roll även om jag kanske inte själv skulle göra det.
Men jag får ge beröm för er som håller på med era kojor, mina står tyvärr bara o skräpar i en ladugård i väntan på bättre tider.
Kämpa på, kommer nog bli schysst med en helt deseamad koja!
Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 31 maj 2018 kl. 18:50
av Flundran
Takrännan är praktisk att ha kvar om du skulle vilja använda ett takräcke vid något tillfälle. De flesta bilar från tiden hade ju en sådan (droplist) kombinerat med en i övrigt "slät" kaross och det såg ju bra ut tycker jag.
Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 31 maj 2018 kl. 20:47
av Bushido
Hylsan skrev:smaken är som baken som alltid när det gäller estetik, och det där med deseaming brukar dela koja-folket
Personligen så spelar det inte så stor roll även om jag kanske inte själv skulle göra det.
Men jag får ge beröm för er som håller på med era kojor, mina står tyvärr bara o skräpar i en ladugård i väntan på bättre tider.
Kämpa på, kommer nog bli schysst med en helt deseamad koja!
Jo, jag har förstått att det finns två olika läger där: De som tycker att det är snyggt med sömlöst, och de som tycker att folk som de-seamar borde dö en plågsam död
Min har stått och skräpat länge den också, till slut fick samvetet nog och så satte jag kapen i den. Så taskig är jag
Tack, jag hoppas att det ska bli bra i slutändan!

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 31 maj 2018 kl. 20:49
av Bushido
Flundran skrev:Takrännan är praktisk att ha kvar om du skulle vilja använda ett takräcke vid något tillfälle. De flesta bilar från tiden hade ju en sådan (droplist) kombinerat med en i övrigt "slät" kaross och det såg ju bra ut tycker jag.
Du har förvisso rätt i det, men å andra sidan så har jag nog aldrig ens funderat på att sätta ett takräcke på bilen... Den går ju mest som nöjesfordon, små korta turer nära hemmet och sådär.. Så jag tror inte att den aspekten kommer bli avgörande för min del. Men tack för input, alltid bra att få se saker ur olika synvinklar!

Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 31 maj 2018 kl. 23:29
av Cooper-74
Tar du borttakrännan får kojan konstiga proportioner.
Taket kommer se högre ut än innan.
Nöj dig med det du gjort.
Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 1 juni 2018 kl. 01:07
av Bushido
Re: Austin Mini -74, uppfräschning, trimning med mera.
Postat: 1 juni 2018 kl. 08:15
av minimini
jodå taket ser högra o mer bulligt ut utan hängränna, specielt bakifrån.
därmed inte sagt att det fult, en smaksak, o man ska ju bygge vad man själv tycker är fräckt-snyggt
originalt är för gubbar
