Trollhätte turbo
Postat: 18 november 2004 kl. 10:14
Austin Mini 1000 - 1975

Utseende
Färg
Indisch rot (Porsche) med vit tak.
Fälgar
Superlight 13 x 7 tum.
Däck
Bridegostone, (Yokohama A048).
Motor
Block
1275 A+ borrat till 1293cc.
Vev
Lättad och polerad, motviktsbalanserad och kryssborrad. Förstärkt ramlageröverfall.
Kolvar
Omega, smidda, 15cc tallrik.
Stackar
Orginal A+ stakar avvägad tillsammans med kolv.
Kamaxel
260° duration in, 290° duration ut, 114° nockvinkel.
Kamdrev
Ställbart med remdrift.
Topp
12G940, 11 bultad, portad med modifierade förbränningsrum.
Ventiler
Race 35.5mm insug, race 31mm utblås. Dubbla race fjädrar, bronsstyrningar.
Vipparmsbrygga
Aluminium, 16mm kullagrade vippor med rulltipp.
Pumpar
Metro turbo högvolyms oljepump. Högkapacitets aluminium vattenpump.
Grenrör + downpipe
Syrafast rostfritt stål, plasma besprutat.
Turboladdare
Garret T25, plasma besprutat avgashus.
Intercoller
Sierra Cosworth med vatteninsprutning.
Kylare
Supercool 2 core raceradiator med elfläk, 16 raders oljekyl.
Plenum, spjäll och insug är under konsturktion.
Styrenhet
Autronic SMC, respnos funktion och launch control, separata tändspolar på varje stifft.
Växellåda
Hus
Standard A+
Drevsats
Jack Knight, 4-växlar, rakskuren, synkad och tätstegad.
Mellandrevsats
Jack Knight, rakskuren och rullagrad.
Differential
Salisbury, lamell.
Slutväxel
3,10.
Koppling
Sinter.
Chassi
Fram
Förstärkt ram ,Spax coliovers inställningasbara höjd/hårdhet, Inställningsbara camber och caster stag med unibals, genomslagsgummin.
Bak
Aluminiumbrygga bultad rätt i kaross, Spax coliovers inställningasbara höjd/hårdhet, camber inställnigsbar, gemonslagsgummin.
Bromsar
Fram
Cooper S skivbromskit, (KAD 4-kolvs aluminum ok, Tar Ox 8,4" ventilerade/slitzade skivor, Green Stuff belägg).
Bak
Super Minifins ventilerade aluminium trummor.
Ingen servo styrning här inte.
Inredning
Säten
Motordrive kevlar/composit, 3kg styck.
Bälten
Sablet 4-punkt med snabblås, blåa.
Ratt
Sabelt blå mocca, Snapp Off rattnav.
Säkerhet
Fullbur, lackad i samma färg som bilen. Brandsläckare. Huvudströmbrytare.
Allt är inte helt klart och en del grejjor står kvar på inköpslistan men till våren ska allt sitta på plats. Här följer lite bilder för inspriation.
















Ställ gärna frågor och kom med synpunkter på bygget.
Hälsningar
Henrik Tellskog
Trollhättan

Utseende
Färg
Indisch rot (Porsche) med vit tak.
Fälgar
Superlight 13 x 7 tum.
Däck
Bridegostone, (Yokohama A048).
Motor
Block
1275 A+ borrat till 1293cc.
Vev
Lättad och polerad, motviktsbalanserad och kryssborrad. Förstärkt ramlageröverfall.
Kolvar
Omega, smidda, 15cc tallrik.
Stackar
Orginal A+ stakar avvägad tillsammans med kolv.
Kamaxel
260° duration in, 290° duration ut, 114° nockvinkel.
Kamdrev
Ställbart med remdrift.
Topp
12G940, 11 bultad, portad med modifierade förbränningsrum.
Ventiler
Race 35.5mm insug, race 31mm utblås. Dubbla race fjädrar, bronsstyrningar.
Vipparmsbrygga
Aluminium, 16mm kullagrade vippor med rulltipp.
Pumpar
Metro turbo högvolyms oljepump. Högkapacitets aluminium vattenpump.
Grenrör + downpipe
Syrafast rostfritt stål, plasma besprutat.
Turboladdare
Garret T25, plasma besprutat avgashus.
Intercoller
Sierra Cosworth med vatteninsprutning.
Kylare
Supercool 2 core raceradiator med elfläk, 16 raders oljekyl.
Plenum, spjäll och insug är under konsturktion.
Styrenhet
Autronic SMC, respnos funktion och launch control, separata tändspolar på varje stifft.
Växellåda
Hus
Standard A+
Drevsats
Jack Knight, 4-växlar, rakskuren, synkad och tätstegad.
Mellandrevsats
Jack Knight, rakskuren och rullagrad.
Differential
Salisbury, lamell.
Slutväxel
3,10.
Koppling
Sinter.
Chassi
Fram
Förstärkt ram ,Spax coliovers inställningasbara höjd/hårdhet, Inställningsbara camber och caster stag med unibals, genomslagsgummin.
Bak
Aluminiumbrygga bultad rätt i kaross, Spax coliovers inställningasbara höjd/hårdhet, camber inställnigsbar, gemonslagsgummin.
Bromsar
Fram
Cooper S skivbromskit, (KAD 4-kolvs aluminum ok, Tar Ox 8,4" ventilerade/slitzade skivor, Green Stuff belägg).
Bak
Super Minifins ventilerade aluminium trummor.
Ingen servo styrning här inte.
Inredning
Säten
Motordrive kevlar/composit, 3kg styck.
Bälten
Sablet 4-punkt med snabblås, blåa.
Ratt
Sabelt blå mocca, Snapp Off rattnav.
Säkerhet
Fullbur, lackad i samma färg som bilen. Brandsläckare. Huvudströmbrytare.
Allt är inte helt klart och en del grejjor står kvar på inköpslistan men till våren ska allt sitta på plats. Här följer lite bilder för inspriation.
















Ställ gärna frågor och kom med synpunkter på bygget.
Hälsningar
Henrik Tellskog
Trollhättan