Sida 1 av 2

Nästan helt död...

Postat: 15 maj 2006 kl. 17:55
av makervall
När jag skulle åka hem från jobbet idag var kojan död.
Traskade in å hämtade ett mätinstrument.
12,7v på batteriet och samma vid säkringsdosan fram. Säkringarna hela. Men inget liv i startmotor, ljus eller tuta. Lyset och tutan ska fungera utan att tändningen är påslagen.

Hittar inget fel... Ska ut snart igen och fortsätta leta. Har ni några bra förslag.

Austin mini 1000 -76

/Magnus

Postat: 15 maj 2006 kl. 20:07
av tallefjanten
låter som dålig jordning.
bra jordning är ett + 8)
(gjorde ingrepp på svärfars 900 turbo -83.
sitter några jordkablar längst fram på balken.
riktig rengörning,+ kopparfett!
fan! startmotorn snurrade som fan, bilen går mycket renare,
+ att div mätare har fått tillbaks rätt mätning mm.)

spänning

Postat: 15 maj 2006 kl. 20:25
av Niobium
Man kan mäta voltantalet på ett dåligt batteri tills man blir gråhårig, det är strömstyrkan som är det intressanta, två 9V batterier är 18V men de klarar likt förbaskat inte av att starta en hundkoja.

Man får mäta med "last" och då mäter man strömstyrkan (Ampere / A), det är den som skjuter på inte Volttalet/Spänningen.

Testa ladda batteriet fullt med laddare, kolla sedan så att remmarna till generatorn är hela och att laddningen verkar ok, är den inte ok kolla jordningen samt ev datumstämpeln på ditt batteri. Är det över 5 år så kan det vara dags att byta, fylla på syra som sista nödhjälp.

Själv monterade jag seniltuta för ljuset efter att ha puttat igång min kojja vid åtskilliga tillfällen, det var min bil´s akilleshäl.
;)

Lycka till!

Postat: 15 maj 2006 kl. 21:00
av makervall
Har varit ute i ett par timmar nu... huga va trångt det är under huven...

Hur jag än gör så får jag bara ström på den nedersta säkringen, inget alls på den övre. Varesig jag har tändningen på eller ej. Känns lite skumt!?

Jag vet att det är strömmen som är det viktiga, men det är lite jobbigare att mäta.

/Magnus

Postat: 15 maj 2006 kl. 21:43
av jocke.carlsson
Jag har haft liknande fel på min. Då var det en av kablarna på start relät som hade lossat.sitter två små med flatstift.

Postat: 15 maj 2006 kl. 22:01
av Helipop
trångt?.. jag tycker fan hundkojor är som en öppen bok.. buick skylarken, där snackar vi trångt.. en tvärställd v6:a med kedjedrift.. att byta tändstiften som är mot torpedväggen är ett dagsprojekt på den!..

Postat: 15 maj 2006 kl. 22:06
av makervall
Vart hittar jag startrelät?

/Magnus

Postat: 15 maj 2006 kl. 22:09
av Helipop
framifrån bilen sätt så sitter solenoiden på vänstra innerplåten någonstans mitt på om jag inte minns fel.. förstår du vart jag menar?.. dvs vänstra stänkskyddet för motorn om du står framför huven och tittar ner ungefär i mitten på den...

Postat: 15 maj 2006 kl. 22:59
av pickupkalle
fel helipop!!! du har blandat i hop det med laddregulatorn,,,,,eller så har jag :) lättast å hitta start relät e........ följ sladden från startmotorn så hittar du det :)

Postat: 15 maj 2006 kl. 23:17
av Per_cooper
solenoiden sitter på en plåt skruvad i kåpan över kopplingen alldeles ovanför startmotorn
(På bilden skruvas plåten som solenoiden sitte på i de två hålen vid gasflaskans underdel)
Bild

solenoid

Postat: 16 maj 2006 kl. 00:42
av kerguelair
mailade nyss bild på solenoiden till dig. Hoppas det hjälper

Postat: 16 maj 2006 kl. 07:53
av makervall
Tackar för hjälpen. Attans att man måste jobba... Ny tag i eftermiddag.

/Magnus

Postat: 16 maj 2006 kl. 13:17
av Helipop
Sorry! =)

Postat: 16 maj 2006 kl. 14:26
av palman
helipop hade faktiskt rätt denna gången. start solenieden brukar ju sitta på start motorn på andra bilar men på min sitter den där helipop beskrev.

Postat: 16 maj 2006 kl. 17:09
av Helipop
jippie, blev lite orolig att jag trott fel sak hela tiden, för den är kraftigt dimensionerad och alla ledarna är i grövre dimmension med så det verkade lite mastigt för laddreläet.. jag beskrev solenoiden på min mk4 -77 leyland mini 1000 alltså.. =) har bild med!.