Sida 1 av 1
Oljetryck
Postat: 5 juni 2006 kl. 20:22
av DirtBag
En liten snabb fråga. Vad är ett normalt oljetryck på en 998cc under körning och på tomgång?
Postat: 5 juni 2006 kl. 21:13
av tallefjanten
ett snabbt svar!
enligt haynes står d 4.2 bars running
1.0 bars idling (tomgång)
min 998 ligger dock på 5 vid running
och 2.3 vid tomgång
möjligt att haynesvärden är det måtten som motorn MINST må ha.
ligger den på exempel 3 vid fart då är den nog inte riktig bra.
Postat: 5 juni 2006 kl. 21:27
av Helipop
fast sen får ni ta med faktorn att olika olja har olika viskositet vid olika temperaturer med, så beroende på vilken egenskap oljan har vid en viss temperatur när den ska tryckas genom kanalerna så påverkar det oxå oljetrycket. generellt sätt så kan man nog säga att en mer lättflytande olja men med samma egenskapet som en mer trögflytande av någon annan tillverkare klarar ett mindre tryck med samma effektivitet. så det kan variera lite beroende på temperatur och oljeval oxå.
Postat: 5 juni 2006 kl. 22:10
av tallefjanten
snillen har svarat
för mycket skola och teori på dig helipop
Postat: 5 juni 2006 kl. 22:12
av DirtBag
hehe.. kejkej Min ligger på typ 1kg på tomgång och lite över 3 vid körning... Varm ligger den nästan på 2 vid körning

Postat: 5 juni 2006 kl. 22:13
av DirtBag
Men den höll förra året till Halmstad så den borde hålla iår igen..... hehe
Postat: 5 juni 2006 kl. 22:19
av tallefjanten
2 kilo vid körning? uuugh då är d nåt som inte är bra.
för att inte döma ut motorn! prova med en annan oljetrycksmätare.
eller kolla om inte oljereduceringsventilen har fastnat.
Postat: 5 juni 2006 kl. 22:21
av DirtBag
mmm... få prova med en annan imorrn.... Kan man höja oljetrycket med hjälp av reduceringsventilen? modifiera fjädern eller nått?
Postat: 5 juni 2006 kl. 22:49
av Helipop
tallefjanten skrev:snillen har svarat
för mycket skola och teori på dig helipop
Haha nää ren vardagslogik =) Ungefär som att jämföra med vilket som kräver mest energi av att suga sirap genom ett sugrör eller vanligt vatten =) Det lättflytande kräver mindre tryck för att byta form och riktning.
Hehe
Postat: 6 juni 2006 kl. 09:26
av palman
lånar tråden snabbt här bara

när jag har startat den sjuke så sticker olje mätaren upp på 8 bar(!) och ligger där o hoppar lite. o jag tycker inte att det kan vara något som är fel kopplat för då borde den sticka upp direkt när jag slår till tändnigen.
så är det normalt lr?
Postat: 6 juni 2006 kl. 12:50
av jocke.carlsson
8bar låter mycket om inte regulatorn är fifflad med. På min ny byggda har jag ca 4 på tomgång och 5 vid körning. då är allt nytt.